Shrek: Voor Eeuwig En Altijd | Gamer.nl

Shrek: Voor Eeuwig En Altijd | Gamer.nl

Shrek: Voor Eeuwig En Altijd is de officiële game bij alweer de vierde Shrek-film en voldoet geheel aan het stigma dat filmgames al jaren hebben: weinig ambitieus en matig uitgewerkt. Het spel is dit keer helemaal ontworpen rond de coöperatieve modus voor vier spelers, die de vier hoofdpersonages Shrek, Fiona, De Gelaarsde Kat en Ezel onder hun hoede nemen. Bij minder dan vier spelers kunnen alle spelers op elk moment veranderen in één van de ongebruikte personages. Speel je in je eentje, dan lopen er dus geen computergestuurde metgezellen om je heen, maar zie je maar één personage dat op wonderlijke wijze van een Ogre in een ezel verandert.

Er was eens …

Om het coöperatieve te benadrukken heeft elk van de vier personages ‘unieke vaardigheden’ meegekregen. In de basis zijn alle vier de personages echter hetzelfde, met dezelfde aanvals- en bewegingsmogelijkheden. De animaties zijn weliswaar anders, maar de aanvallen richten vrijwel hetzelfde aan. De unieke vaardigheden zijn alleen op vaste plekken te gebruiken. Zo kan Fiona dingen in de fik zetten, Shrek blokken verschuiven en De Gelaarsde Kat muren beklimmen. Maar eenmaal bovenop de muur kan de poes gewoon weer in Shrek veranderen, hoe raadselachtig het ook is dat hij daar ooit gekomen is.

De unieke vaardigheden zijn eerder een oppervlakkige toevoeging dan dat ze echt voor verschillende speelstijlen zorgen. Alleen als er met vier spelers wordt gespeeld, ontstaat er een dynamiek waarin verschillende personages afwi elend dingen moeten doen. Maar echt samenwerken is het niet: de handelingen worden om de beurt uitgevoerd. Bij minder spelers betekent dit vooral dat er continu van personages gewi eld wordt. Om een katapult te gebruiken moet Shrek het projectiel erin leggen, Ezel er tegenaan trappen en De Gelaarsde Kat het touw doorsnijden om de katapult te activeren. Wil je de katapult twee keer gebruiken, dan moet je het hele proces twee keer herhalen.

… een middelmatige filmgame …

Shrek: Voor Eeuwig En Altijd kent een vrij hoog camerapunt, zodat alle vier de spelers prima in één beeld pa en. Het spel wi elt simpele gevechten af met omgevingspuzzels die nooit echte breinbrekers zijn, maar soms wel enig inzicht vergen. De puzzels bestaan uit bekende taken als het verschuiven van blokken, het juist weerkaatsen van magische laserstralen en het plaatsen van bommen. Voor sommige puzzels moet naar een alternatief universum worden gereisd, dat de spelwereld een stuk vrolijker voorstelt en waarin kapotte bruggen ineens weer heel zijn. Om te voorkomen dat de jongste gamers vast komen te zitten, zijn er hints op te vragen die de puzzels volledig uitleggen. Deze kosten weliswaar muntstukken, maar zo weinig dat het geen enkele pijn in de virtuele portemonnee doet.

Het grootste probleem van Voor Eeuwig En Altijd zit hem in de minimale uitvoering van alles. De gevechten kennen bijvoorbeeld maar één aanvalsknop en één combo. Zodra je eenmaal in een aanvalscombo zit, is die niet meer te onderbreken. En met de traagheid van de aanvallen is er nauwelijks te anticiperen op wat de tegenstanders doen. Niet dat het erg is wanneer je wat klappen oploopt, want sterven in de gevechten is zelfs voor de jongste gamers nagenoeg onmogelijk door de vele hartjes die worden uitgedeeld.

… en die leefde nog lang en gelukkig …

Met het geld dat gedurende het spel wordt verzameld, kunnen upgrades gekocht worden voor aanval- en verdediging, maar doordat het spel zo eenvoudig is merk je daar nauwelijks wat van. De belangrijkste upgrades, waarmee bepaalde obstakels te overwinnen zijn waar je eerder niet langs kon, zijn niet te koop maar krijg je op vaste momenten in het spel. De makers hebben die obstakels echter ook in de eerdere levels geplaatst, wat de speler noodzaakt om die levels aan het eind nog eens opnieuw te spelen om alle geheimen te vinden. Een slimme manier om de herspeelbaarheid wat op te rekken, want die is met een vijftal uurtjes erg aan de korte kant.

Visueel oogt Shrek: Voor Eeuwig En Altijd vrij flets en door het vogelperspectief komt de sfeer van de omgevingen niet echt over. Ook is soms slecht te zien waar zich een richel bevindt, waardoor het lijkt alsof je ineens tegen onzichtbare muren oploopt. In de afwerking laat Voor Eeuwig En Altijd ook flink wat steken vallen. Wanneer je bijvoorbeeld in het moeras loopt dan hoor je geen plons, maar zak je gewoon dwars door de spelwereld heen. Wanneer je dat de eerste keer ziet, denk je eerder met een bug te maken te hebben dan dat het echt zo bedoeld is.

... voort in de budgetbakken.

Shrek: Voor Eeuwig En Altijd is een weinig noemenswaardige filmgame die zelfs met vier jonge spelers niet leuk genoeg wordt om aan te bevelen. Daarvoor zijn de gevechten te eentonig, de puzzels niet leuk genoeg en is de samenwerking tu en de personages te oppervlakkig. Voor oudere gamers is in Shrek al helemaal geen lol te beleven. De erg korte speelduur en matige afwerking laten het spel alleen maar dieper in het moeras afzakken. En dan te bedenken dat Activision hier de volle mep voor vraagt. De rek is er bij de Shrek-films inmiddels lang en breed uit, ook qua games mag de groene Ogre van ons definitief met pensioen.