Liefhebbers van 2D spaceshooters kunnen deze consolegeneratie hun geluk niet op. Voor zowel het PSN als XBLA is inmiddels een wijd aanbod aan games te spelen met Geometry Wars Retro Evolved 2 en Super Stardust HD die in de top van de download-lijsten staan. De concurrentie is groot en daarom zul je met iets anders moeten komen dan de anderen. Shred Nebula voor de Xbox 360 is een nieuwe telg in de familie van shooters, die zich met een mix van de klassieke Asteroids-gameplay en exploratie probeert te onderscheiden van de rest.

In Schred Nebula bestuur je een ruimteschip genaamd de RIP Rocket. In de hoofdmode, genaamd Arcade Adventure, doorloop je meer dan 20 levels, met als enig doel dat alles kapot moet. Met een simpel kanon en een wat krachtiger plasmawapen is het zaak je vijanden naar een andere dimensie te sturen. Enige strategie is hiervoor wel nodig, want veel vijanden gebruiken schilden en verstorende wapens die ervoor zorgen dat je schoten geen doel treffen. Het feit dat deze twee wapens ook alleen maar rechtuit kunnen schieten, beperkt de effectiviteit. Bovendien is een goede timing nodig om een vijand op het juiste moment te raken als deze op zijn kwetsbaarst is. Als timing echter niet je sterkste punt is, zijn er gelukkig nog altijd vier speciale wapens. Deze wapens zijn gedurende het verhaal te verdienen en hebben unieke eigenschappen waarmee je gespecialiseerde vijanden te slim af kunt zijn. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je met je rechter analoge stick 360 graden om je heen kunt richten.

De variatie in wapens en vijanden is jammer genoeg wel het enige dat de verhaalmodus interessant houdt. Behalve de soms prachtige achtergronden is er namelijk weinig meer te ontdekken in een level dan wat rotsen en giftige gaswolken. Wapen-upgrades en andere power-ups zijn voldoende te vinden, maar na een tijdje zitten al je metertjes vol en hoef je eigenlijk geen moeite meer te doen om alles te ontdekken. Meestal kun je een level al lang verlaten voordat alles ontdekt is. Dit komt mede doordat het Warp-systeem, waarmee je kunt ontsnappen naar een nieuw level, al heel snel vol zit. Dit alles is bij elkaar toch een gemiste kans, want een groot deel van de gameplay in deze mode draait om de exploratie van de levels. En laat dit nou juist het minst interessante aspect van de game zijn.

De tweede mode, Score Attack, is misschien niet zo uitgebreid is als Arcade Adventure, maar daarom juist wel aantrekkelijker. Het hele exploratie-gebeuren is in de prullenbak gegooid en het enige dat telt is zoveel mogelijk waves aan vijanden overleven. De basis blijft dus gelijk, namelijk vijanden neerknallen, en dit is precies het leukste element van de game. Bovendien zijn de korte sessies perfect om even een score neer te zetten en om deze te vergelijken met die van anderen op Xbox Live. Iets dat de fun-factor verder verhoogd, is de mogelijkheid om met een vriend in coöperatieve modus te spelen of elkaar in Deathmatch af te knallen.

Het luchtledige van Shred Nebula brengt een extra uitdaging met zich mee: je blijft op momentum doorvliegen als je geen gas geeft. Dit gegeven zorgt er in het begin wel voor dat de besturing gewenning vereist. Meer dan eens knal je tegen een obstakel of vijand aan omdat je niet op tijd kunt stoppen of keren. De complexiteit van de rest van de besturing verhoogt de moeilijkheid graad nog meer. Zo moet je rekening houden met een boost-knop, je 360 graden te draaien wapen en een achteruit. De besturing is echter wel onder de knie te krijgen, ware het niet dat je nooit het gevoel hebt je ruimtevaartuig volledig onder controle te hebben. Het zou oneerlijk zijn om dit gegeven zwaar mee te laten wegen, want de om zero-gravity draaiende physics maken veel goed. Je moet net dat beetje extra moeite doen om te voorspellen waar jij heengaat en waar je op moet richten met je wapens. Deze extra uitdaging is toch wel het meest belangrijke element dat je terug laat komen naar het spel.