Shred Nebula | Gamer.nl

Liefhebbers van 2D spaceshooterskunnen deze consolegeneratie hun geluk niet op. Voor zowel het PSNals XBLA is inmiddels een wijd aanbod aan games te spelen metGeometry Wars Retro Evolved 2 en Super Stardust HD die in de top vande download-lijsten staan. De concurrentie is groot en daarom zul jemet iets anders moeten komen dan de anderen. Shred Nebula voor deXbox 360 is een nieuwe telg in de familie van shooters, die zich meteen mix van de kla ieke Asteroids-gameplay en exploratie probeert teonderscheiden van de rest.

In Schred Nebula bestuur je eenruimteschip genaamd de RIP Rocket. In de hoofdmode, genaamd ArcadeAdventure, doorloop je meer dan 20 levels, met als enig doel datalles kapot moet. Met een simpel kanon en een wat krachtigerplasmawapen is het zaak je vijanden naar een andere dimensie testuren. Enige strategie is hiervoor wel nodig, want veel vijandengebruiken schilden en verstorende wapens die ervoor zorgen dat jeschoten geen doel treffen. Het feit dat deze twee wapens ook alleenmaar rechtuit kunnen schieten, beperkt de effectiviteit. Bovendien iseen goede timing nodig om een vijand op het juiste moment te rakenals deze op zijn kwetsbaarst is. Als timing echter niet je sterkstepunt is, zijn er gelukkig nog altijd vier speciale wapens. Dezewapens zijn gedurende het verhaal te verdienen en hebben uniekeeigenschappen waarmee je gespecialiseerde vijanden te slim af kuntzijn. Bijkomend voordeel is ook nog eens dat je met je rechteranaloge stick 360 graden om je heen kunt richten.

De variatiein wapens en vijanden is jammer genoeg wel het enige dat deverhaalmodus intere ant houdt. Behalve de soms prachtigeachtergronden is er namelijk weinig meer te ontdekken in een leveldan wat rotsen en giftige gaswolken. Wapen-upgrades en anderepower-ups zijn voldoende te vinden, maar na een tijdje zitten al jemetertjes vol en hoef je eigenlijk geen moeite meer te doen om alleste ontdekken. Meestal kun je een level al lang verlaten voordat allesontdekt is. Dit komt mede doordat het Warp-systeem, waarmee je kuntontsnappen naar een nieuw level, al heel snel vol zit. Dit alles isbij elkaar toch een gemiste kans, want een groot deel van de gameplayin deze mode draait om de exploratie van de levels. En laat dit noujuist het minst intere ante aspect van de game zijn.

Detweede mode, Score Attack, is mi chien niet zo uitgebreid is alsArcade Adventure, maar daarom juist wel aantrekkelijker. Het heleexploratie-gebeuren is in de prullenbak gegooid en het enige dat teltis zoveel mogelijk waves aan vijanden overleven. De basisblijft dus gelijk, namelijk vijanden neerknallen, en dit is precieshet leukste element van de game. Bovendien zijn de korte se iesperfect om even een score neer te zetten en om deze te vergelijkenmet die van anderen op Xbox Live. Iets dat de fun-factor verderverhoogd, is de mogelijkheid om met een vriend in coöperatievemodus te spelen of elkaar in Deathmatch af te knallen.

Hetluchtledige van Shred Nebula brengt een extra uitdaging met zich mee:je blijft op momentum doorvliegen als je geen gas geeft. Dit gegevenzorgt er in het begin wel voor dat de besturing gewenning vereist.Meer dan eens knal je tegen een obstakel of vijand aan omdat je nietop tijd kunt stoppen of keren. De complexiteit van de rest van debesturing verhoogt de moeilijkheid graad nog meer. Zo moet jerekening houden met een boost-knop, je 360 graden te draaien wapen eneen achteruit. De besturing is echter wel onder de knie te krijgen,ware het niet dat je nooit het gevoel hebt je ruimtevaartuig volledigonder controle te hebben. Het zou oneerlijk zijn om dit gegeven zwaarmee te laten wegen, want de om zero-gravity draaiende physicsmaken veel goed. Je moet net dat beetje extra moeite doen om tevoorspellen waar jij heengaat en waar je op moet richten met jewapens. Deze extra uitdaging is toch wel het meest belangrijkeelement dat je terug laat komen naar het spel.