Sega brengt met Shinobi voor de PS2 een klassieke gamereeks terug ten tonele. De originele games waren allen side-scrolling vechtgames waarin je de rol aannam van een gevreesde Ninja. De PS2 versie is echter volledig in 3D en vertelt het verhaal van Hotsuma, leider van de Obura Clan en de enige van zijn clan die nog in leven is. Midden in Tokio is namelijk een grote tempel uit de grond gerezen welke al je clanleden tegen je heeft laten keren. Tijd om hier wat aan te doen!

Hoewel Shinobi in 3D is, is het spel ook op de PS2 nog steeds een arcadegame in hart en nieren. De bedoeling bestaat erin een aantal levels af te werken, elk onderverdeeld in een tweetal stages. Aan het eind van elke stage zal je een boss van kant moeten maken. In de levels zelf is het de bedoeling grote aantallen ninja's en andere mormels een lesje te leren. Wanneer je in een bepaalde ruimte óf alle vijanden óf een aantal vage stenen omver hebt geholpen opent zich de deur naar de volgende ruimte, alwaar je een groot aantal nieuwe tegenstanders en hindernissen staan op te wachten. Sterf je, dan zit er niets anders op dan de huidige stage van het begin af opnieuw te proberen.

De moves en gevechten

Om de tegenstanders te verslaan heb je een aantal spectaculaire moves tot je beschikking. De meest voor de hand liggende moves zijn natuurlijk het meppen met je zwaard en het springen. Het is daarnaast ook mogelijk een double jump te doen. Ook leuk is het teleporteren over enkele meters wat geschiedt middels een druk op de X-knop. Hiermee kan je snel achter een tegenstander opduiken om deze van in de rug aan te vallen. Ook kan je de nodige messen werpen waardoor je tegenstanders tijdelijk uitgeschakeld zijn en je ze snel in mootjes kan hakken. Daarnaast is het mogelijk om tegen muren te lopen, wat vooral nodig is om op een hooggelegen plek te komen maar wat ook handig kan zijn tijdens de gevechten.

Meestal wordt je geconfronteerd met grote groepen tegenstanders. Wanneer je een tegenstander neergeslagen hebt zal deze tijdelijk 'bevroren' op zijn plek blijven hangen. Zolang deze tegenstander nog 'bevroren' is kan je de volgende tegenstander met één simpele slag ook in deze bevriesstand meppen wat vaak heel wat moeite bespaart. Het is dus de bedoeling om meerdere tegenstanders zo snel mogelijk na elkaar neer te meppen zodat je met zo min mogelijk kleerscheuren uit het gevecht komt. Je moet hiervoor wel goed gebruik maken van de teleport optie want een tegenstander is vanuit de rug een stuk makkelijker neer te leggen dan van voren. Tegenstanders in de lucht vormen een extra moeilijkheid omdat je daar met een extra dimensie rekening dient te houden.

De gevechten vormen het grootste deel van Shinobi en zijn erg snel en uitdagend. Je moet snel beslissingen nemen en goed kijken naar de posities van je tegenstanders om met zo min mogelijk kleerscheuren uit een gevecht te komen. Het is tevens van belang dat je niet al te grote pauzes laat vallen tussen het doden van je tegenstanders want je zwaard heeft zo nu en dan zieltjes nodig. Wordt deze niet snel genoeg gevoerd dan zal deze aan degene vreten die hem in handen heeft, oftewel zal je health-niveau er op achteruit gaan.