Shin Megami Tensei: Devil Summoner | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Terwijl de titel ShinMegami Tensei in Europa nog relatief onbekend in de oren klinkt is menigJapanner laaiend enthousiast wanneer ontwikkelaar Altus steeds weer met eennieuw deel binnen deze RPG-serie op de proppen komt. Na Lucifer's Call en deDigital Devil Saga mogen we nu aan de slag met Devil Summorer, een spel waarinde speler een wereld mag betreden waarin demonen voor de verandering eens nietuitsluitend voor slechte doeleinden worden ingezet.

Devil Summoner gaat van start wanneer Raidou Kuzunoha, dehoofdrolspeler van het spel, te weten komt dat hij deel uitmaakt van een familiebestaande uit Devil Summoners. Dit zijn personen die door de eeuwen heen steedsin het bezit zijn geweest van speciale krachten waarmee ze met demonen kunnencommuniceren en deze bovendien ook kunnen controleren. Raidou blijkt eveneensin het bezit te zijn van deze krachten, al is hij nog een groentje en moet hijde knepen van het vak nog onder de knie krijgen. Daarom ook krijgt Raidou eenkompaan met zich mee, dit in de vorm van de eigenwijze kat Gauto die altijd weleen oplo ing weet als de verse held met zijn rug tegen de muur komt te staan.  Een Devil Summoner is niet enkel in staat om leuke dingenmet demonen uit te halen, hij moet ook de stad (de setting is Japan in de twintigsteeeuw) beschermen tegen aanvallen van monsters en ander vreemd gespuis. Tochkrijgt Raidou al snel te maken met een veel complexere taak dan dat: de jongeDevil Sumonner moet namelijk een mysterieuze verdwijning oplo en, een zaakwaarvan de wortels dieper gaan dan op het eerste gezicht lijkt.Devil Summoner zit qua verhaal goed in elkaar. Het geheelgaat van start als een leuk avontuur, maar na een tijdje doorgebracht te hebbenmet het spel wordt het duidelijk dat de ontwikkelaar ondertu en weet hoe eenverhaal dient te worden verteld. Toch is het zo dat, net zoals de andere delenin de Shin Megami Tensei-reeks, het spel propvol zit met absurde Japanse humoren plottwists waar je van kunt houden of niet. Seksueel getinte conversaties meteen hoog pubergehalte kom je meer dan eens tegen. Gesprekken die ons als nuchtereEuropeanen soms een ongemakkelijk gevoel kunnen geven. Zo verdenkt men op eengegeven moment bijvoorbeeld een bepaald iemand ervan dat hij graag aan het ondergoedvan kleine meisjes snuift en mogen we met Raidou een vechtscène meemakenterwijl de slanke Devil Summoner geen kleren aanheeft. Toch voelt het spel nietcompleet Japans aan, Altus heeft ervoor gekozen om het geheel lichtjes teovergieten met een wat meer Europees getinte saus. Het spel is namelijkopgesplitst in verschillede episodes, terwijl er voortdurend een SherlockHolmes-achtige sfeer in de lucht hangt. Hierdoor lijkt het dikwijls net alsof jeterecht bent gekomen in een Britse detectivereeks, iets wat ervoor zou kunnenzorgen dat westerse spelers zich wat meer thuis zullen voelen. Naast een degelijk verhaal dat voor 'ons' soms wat vreemd inde oren klinkt, biedt dit deel in de Shin Megami Tensei-serie een uitgebreidegameplay waarin bovendien heel wat elementen uit andere spellen terug te vindenzijn. Zo bevat Devil Summoner een snuifje Devil May Cry, een geut Pokémon endat alles wordt bij elkaar gehouden door een structuur die te vergelijken ismet RPG's als Final Fantasy en Star Ocean. Het klinkt mi chien allemaal nogalchaotisch, maar Altus is erin geslaagd om de beste kenmerken uit de genoemdegames te plukken en deze te combineren tot een leuk, verfri end geheel datbovendien lekker speelt en verslavend is. Om te beginnen zijn de gevechten in Devil Summoner real-time,wat wil zeggen dat jij en de vijanden op hetzelfde moment kunnen aanvallen enhandelen. Verder ben je als speler ook vrij om je te bewegen op het speelveld,waardoor alles wat dynamischer aanvoelt. Terwijl het in RPG's meestal draaitrond magische spreuken moet Raidou het hier vooral hebben van zijn zwaard engeweer. Tu en deze twee wapens moet de speler voortdurend afwi elen, watlichtjes doet denken aan de gevechtsdynamiek die we in Devil May Cry al te zienkregen, zij het wat minder spectaculair. Raidou zal nooit beginnen te springenen salto's gaan maken, maar het aanvallen met je zwaard en het leegknallen vanje wapen doet wat denken aan de manier waarop Dante met zijn vijanden omging.  Het mi en van magie maken de demonen dan weer goed,wezentjes die deel uitmaken van je team, dat deze keer dus niet bestaat uitpersonen die je tijdens het verloop van het spel leert kennen. Als DevilSummoner beschik je namelijk over de mogelijkheid om zowat alle monsters die jetegenkomt op te sluiten in kleine buisjes om ze daarna in te zetten tijdensgevechten, net zoals we dat kennen uit Pokémon. Ook heeft elk monster zijneigen sterktes en zwaktes, leert hij of zij bij het stijgen in level steedsmeer aanvallen en moet je ervoor zorgen dat ze gelukkig blijven door zeregelmatig in te zetten tijdens confrontaties met de vijand. Naast het feit dat je gebruik dient te maken van je demonentijdens gevechten zijn de kleurrijke wezens ook buiten het slagveld bruikbaar opallerlei verschillende manieren. Bepaalde monsters bezitten namelijk uniekekrachten waarvan Raidou gebruik kan maken tijdens zijn zoektocht. Zo zijn erdemonen die je kunt gebruiken om gedachten van mensen te lezen, om zo geheimeinformatie te weten te komen. Een mogelijkheid die je veel onnodig speurwerkkan besparen. Andere beesten geven je weer de mogelijkheid om verborgenschatten te vinden of objecten in brand te steken. Nog leuker wordt het als jewat verder in het spel monsters met elkaar mag combineren om zo zelf met nogkrachtigere demonen op de proppen te komen.  Toch is het niet allemaal rozengeur en mannenschijn. Hetzelf op onderzoek uittrekken en het experimenteren met de krachten van jedemonen binnen spelomgevingen is wat beperkt gebleven. Je handlanger Gauto laatnamelijk vaak de oplo ing op zo'n onsubtiele wijze vallen dat zelfs een blinde,doofstomme gamer het gros van de raadsels in een mum van tijd kan oplo en.Spijtig voor personen die graag op eigen houtje aanwijzingen opspeuren, maarhet geeft de beginnende RPG-liefhebber ongetwijfeld de nodige duw in de rug omverder te spelen en maakt het spel wat meer toegankelijk.Grafisch ziet Devil Summoner er wel leuk uit, al weet degame nooit het niveau van dat laatste generatie PlayStation 2-games te halen.Personages zweven wat over het speelveld en de tu enfilmpjes zien er soms watflets uit, iets wat na Final Fantasy XII een grote stap terug is. Verder maakthet spel gebruik van een vaste camera (net zoals in bijvoorbeeld God of War)waardoor de ontwikkelaar achtergronden met wat meer oog voor detail weer kangeven. Doordat je de camera echter niet zelf kunt aanpa en komen sommigedingen vaak niet duidelijk genoeg in beeld. Zo is het regelmatig nogal vaag waarRaidou naartoe kan gaan doordat bepaalde doorgangen niet duidelijk genoeg tezien zijn. Gelukkig kun je steeds een schematische weergave van de omgevingraadplegen. Toch voelt het alsof de ontwikkelaar met opzet dingen onduidelijkheeft gemaakt door te kiezen voor vaste camerastandpunten, iets wat zeker nietde bedoeling geweest kan zijn. Als we wat dieper ingaan op de soundtrack van het spel dankomen we al snel tot de vaststelling dat Devil Summoner voorzien is van eenverzameling aan tracks die stuk voor stuk erg Japans klinken. Zelfs declichématige en dus overbekende mysteriemuziek bij het vinden van eenaanwijzing heeft Altus op de typische Japanse RPG-manier aangepast, waardoorje, opnieuw, een voorstander hiervan bent of een tegenstander. Sta je echteropen voor een ietwat andere RPG dan wij hier gewoon zijn, dan zit je met DevilSummoner zeker goed.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou