Sherlock Holmes: The Awakened | Gamer.nl

Detectives zijn hot. Half Nederland zat de afgelopen jaren gekluisterd aan Baantjer en de CSI-series genieten seizoenen lang populariteit over de gehele wereld. Als we echter een eeuw of wat teruggaan, was het de fictieve Sherlock Holmes die succes boekte. Qua videogames is de detective wat minder succesvol, maar ontwikkelaar Frogware blijft het proberen. Nu met Sherlock Holmes: The Awakened voor de PC.

Sherlock Holmes en zijn collega Doctor Watson vervelen zich. Vooral Holmes ziet uit naar een nieuw mysterie waarmee zijn hersens geprikkeld wordt. Hij heeft geluk, want al snel gebeuren er vreemde dingen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, maar samen toch één groot mysterie vormen. Zo vertelt één van zijn informanten, de krantenjongen, dat er een prinses is ontvoerd en lijkt bij een nagelegen huis een aboriginaljongen tevens te zijn ontvoerd. Een mysterie waar Holmes en Watson op gezet worden en waardoor ze de wereld over zullen gaan om het op te lo en.

Het spel start gewoon in Londen, Holmes' thuisplek. Op het eerste gezicht doet het spel heel kaal en leeg aan. Dit verandert niet, je hebt altijd uitgestrekte gebieden waar dan één enkel persoon staat die uiteraard belangrijk is voor het vervolg van het verhaal. Vreemd is dan wel dat je vaak allerlei geluiden hoort van drukke mensen die er dus helemaal niet zijn. Dit haalt je soms wat uit de sfeer van het spel en je zult echt je best moeten doen om er in te blijven. Anders snap je er niets meer van.

Je zult in deze adventure detective moeten spelen en dat in de ouderwetse zin van het woord. Dat betekent dat je op pad gaat met je vergrootglas, een meetlint en een mes. Niet de meest geavanceerde middelen, maar voor Holmes is het genoeg. Dit maakt Sherlock Holmes: The Awakened tot een aardig moeilijk spel, omdat je werkelijk elk klein stukje van de omgeving moet afpluizen. Wie weet zitten daar op de grond wel belangrijke voetstappen of op dat kleine plekje op de muur een spatje bloed. Om verder te kunnen in het spel en naar nieuwe gebieden te kunnen zul je altijd elk plekje gespot moeten hebben en alle objecten moeten vinden. Een frustrerende gebeurtenis, omdat alles natuurlijk niet zomaar voor je ligt, maar vaak goed verstopt zit en je meerdere keren naar dezelfde plek moet gaan.

Hoewel het spel je toch vaak weer ouderwets naar een sleutel laat zoeken, om maar bij een andere sleutel terecht te komen die je tot een andere sleutel leidt, biedt het spel gelukkig meer. Zo moet je ook echt denken voordat je iets doet. Niet alleen bij de puzzels, maar ook echt bij de voortgang van het spel. Je moet alle dialogen goed bijhouden en alle teksten lezen. Dit klinkt mi chien saai, maar zo geraak je wel steeds meer en meer in het spel en wil je ook echt het mysterie oplo en. Om te kijken of je er nog wel bij bent krijg je zo nu en dan zelfs een quizvraag. Jammer genoeg doet dit vooral aan als een test Engels op de middelbare school, maar het is toch een goede manier om je er een beetje bij te laten blijven.Het er bijblijven is echter wel een hele opgave, want de dialogen zijn meestal zo lang en saai. De teksten idem dito. The Awakened is geen snel spel en vaak lijkt het meer op een interactieve film dan een spel, maar het verhaal en de personages dragen je er wel doorheen. Het verhaal is erg belangrijk en het spel begint dan ook direct met ‘de actie’. Je hoeft niet eerst alle objecten in je kamer te combineren zodat je een sleutel kunt maken waardoor je de kamer uit kunt of iets dergelijks. Alle puzzels, zoals het breken van sloten, zijn logisch en hebben echt te maken met de voortgang van het verhaal.

Het hoogtepunt van het spel was voor mij een achtervolging. Het had niets met de rest van de gameplay te maken, maar het is ontzettend goed gedaan. Watson’s tas wordt gestolen en je moet achter de dief aanrennen. De slome gameplay verandert opeens in een wilde achtervolging waarbij je slim met de omgeving om moet gaan om zo bij de dief te komen. Zo vernietigd de dief bijvoorbeeld een brug en moet jij via een graanzak langs een touw glijden. Een ander voorbeeld is wanneer de dief een barricade opgeworpen heeft en jij er via een andere weg overheen moet. Zo’n achtervolging is totaal onverwachts, maar werkt daardoor extra goed.

Ik ben heel tevreden met het idee van het spel, zowel met het verhaal, de personages en de gameplay. Hoewel het spel hier en daar net wat te moeilijk is, en je zonder walkthrough het haast niet redt, ben je in het spel echt een detective in de tijd van Sherlock Holmes. Je doet proefjes, je bestudeert voetafdrukken, je vermomt je en je praat vooral veel. Qua uitwerking van het spel ben ik echter een stuk minder tevreden. Zo is The Awakened, zoals eerder gezegd, erg leeg en saai. Grafisch is het niet al te mooi, maar dat is geen probleem. Het is daardoor juist het ideale spel voor diegene die niet zo’n sterke PC thuis hebben staan. Waar ik echter ik de grootste irritatie aan over heb gehouden zijn de slordige en ronduit irritante bugs die het spel op de meest onverwacht momenten plagen.

Zo wordt Holmes op een gegeven moment opgesloten in een gekkenhuis. Niet omdat de beste man van zijn lotje getikt is, maar omdat hij wil onderzoeken wat daar gebeurt. Uiteraard weet hij zo uit zijn cel te ontsnappen en kan hij weer op onderzoek uit. Tot dat punt kon je in het spel overal komen en gaan zonder echt ‘af te gaan’. In het gekkenhuis ben je echter direct de pineut als je een zuster tegenkomt. Dan zie je Holmes wakker schrikken in zijn bed en moet je opnieuw een spel laden. Wat? Heb ik de hele middag gespeeld zonder te saven? En dat je dan een stuk later na het laden van een savegame letterlijk vast blijkt te zitten in het spel. Alle knoppen kunnen gebruikt worden, maar jij kunt niet bewegen. En als het spel dan even later ook nog vastloopt, is het feest compleet.

Met de slordige bugs bedoel ik vooral grafische glitches, zoals hele kamers die opeens wegvallen of vogels die door muren en vloeren vliegen. Ook vervelend zijn de gevonden documenten, die wel mooi in een menu gestopt worden, maar lastig te lezen zijn. Dit zijn echter allemaal geen dingen die direct invloed hebben op de gameplay gelukkig.