De review van de Xbox 360-versie van Shadowrun is hier te lezen. Wat is er toch al veel te doen geweest om Shadowrun. Wie verscheidene online fora een beetje gevolgd heeft sinds de onthulling van de game, zal ongetwijfeld opgemerkt hebben dat velen allerminst blij waren met de richting waarin FASA Studio de franchise heeft gestuurd. Er zijn, lang geleden, namelijk al meer Shadowrun-games verschenen en toen ging het nog om complete RPGs. Als je dan ineens met een online shooter aan komt zetten, dan kun je een hoop commotie verwachten.

Toch heeft Microsoft de game altijd gepushed. Dit is ook niet zo gek wanneer je in ogenschouw neemt dat Shadowrun de eerste game is die volledig gebruik zal maken van het Live Anywhere netwerk van Microsoft. PC gamers en Xbox 360 gamers die online tegen elkaar kunnen spelen, achievements voor zowel PC als Xbox 360, gedeelde Live features over beide platformen, het zit er allemaal in. Als de game slaagt dan mogen we in de toekomst ongetwijfeld nog veel meer Live Anywhere producten gaan verwachten.

Nu hebben jullie al gelezen hoe wij over de Xbox 360 versie van de game dachten. Toch is de PC een ander platform, met andere gamers en andere eisen. De vraag is dus hoe de PC versie zich verhoudt tot de Xbox 360 versie.  Kun je hier als rasechte PC gamer ook plezier aan beleven, of moet je de consolegamers gewoon lekker hun eigen gang laten gaan? Om dat soort vragen te beantworoden, is ook de PC-versie van de game kritisch aan de tand gevoeld, onder andere door aan een aantal online potjes tussen PC gamers en Xbox 360 gamers deel te nemen. Wil je inhoudelijk meer weten over de game zelf, dan kun je terecht bij de review van de Xbox 360 versie die bovenaan deze pagina gelinkt staat.

Voor degenen die zich zorgen maken over de vermeende uitgeklede bediening: maak je geen enkele zorgen! De game speelt probleemloos met muis en toetsenbord en er is niets ingeleverd op gebied van gevoeligheid, snelheid en accuratesse. Het enige wat men gedaan heeft, is het doorvoeren van een richtcirkel waarbinnen je kogels terecht komen. Wanneer je beweegt, zal deze cirkel groter worden, waardoor je minder doelgericht schiet dan bij stilstand. Je kunt de gerichtheid verder vergroten (en dus de cirkel verkleinen), door te bukken. Dit systeem is niet anders dan in andere first person games zoals Deus Ex en Rainbow Six. Veel PC gamers zullen dus waarschijnlijk wel gewend zijn aan dit systeem en het zit de gameplay nergens in de weg. Het voegt enkel een laag realisme toe aan het geheel.

Tijdens de online potjes is eigenlijk nooit te merken wie op een Xbox 360 speelt en wie op een PC. Geen van beide partijen lijkt een voordeel te hebben op gebied van bediening. Hier mag FASA zeker een pluim voor ontvangen, want door simpelweg een meer tactische manier van richten en schieten door te voeren, zijn ze er in geslaagd om de game goed te balanceren zonder dat het op één van beide platformen de gameplay verstoort.

Ook het menu waarmee je wapens, magie en techs koopt en selecteert, zijn op beide platformen goed doorgevoerd, zonder dat het ene platform echt een voordeel heeft op het andere. Ook op de PC voelt dit proces prettig aan. Nu is er een zekere mogelijkheid dat er in de toekomst toch een verschil in balans kan ontstaan, aangezien iedereen nu nog behoorlijk onervaren is met de game, maar dat is in zo'n kort stadium na release natuurlijk nog niet te peilen.

In tegenstelling tot de gameplay zelf, steken de menu's van de PC versie toch minder strak in elkaar. Deze zijn zo'n beetje één op één van de Xbox 360 versie overgenomen. Dit betekent dat men onder andere de afbeeldingen van de knoppen van de Xbox 360 controller in de menu's heeft laten zitten. Als PC gamer dien je steeds op deze knoppen te drukken om een keuze te bevestigen, terug te gaan naar een vorig scherm, of om het Party scherm voor online gamen met vrienden en genodigden te openen. Het went snel en echt heel vervelend is het niet, maar men had hier zeker wel wat meer aandacht aan mogen besteden. Je merkt nu gewoon dat de menu's geoptimaliseerd zijn voor een controller en niet voor een muis.

Hoe letterlijk de game overgezet is van Xbox 360 naar PC, blijkt ook uit de graphics. De game oogt niet verkeerd, mits de artstyle je ligt, maar je krijgt toch snel het gevoel dat men wel wat meer uit de kast had mogen halen. Je kunt weliswaar hogere resoluties en betere anti-aliasing kiezen ten opzichte van de Xbox 360 versie, maar dit wordt weer wat teniet gedaan door sommige sfeerbepalende effecten die de PC versie lijkt te moeten ontberen. De Xbox 360 versie komt sfeervoller over, en dat had toch echt niet zo hoeven zijn wat ons betreft. De framerate had, afgaande op de grafische kwaliteiten, ook echt wel wat hoger mogen liggen. Nee, van technische optimalisatie lijkt niet bepaald sprake te zijn bij deze game.

Toch ligt het grootste pijnpunt van Shadowrun niet in de kwaliteit van de port, die ondanks alles toch nog best te pruimen is dankzij de gameplay, maar de betaalde Live functionaliteit. Het is leuk dat je tegen Xbox 360 gamers kunt spelen, dat je interactiviteit hebt met je friendslist,  en dat je gebruik kunt maken van matchmaking en parties; maar moet je daar nou werkelijk waar voor gaan betalen? Wij hebben er toch zo onze twijfels bij. Zeker aangezien bijna al deze Live features ook al aanwezig zijn in andere online matchmaking systemen op de PC, alleen dan gratis. Weliswaar kun je het dan niet opnemen tegen Xbox 360 gamers, maar is dat werkelijk het geld waard? Heb je aan de PC gamers alleen niet genoeg? Wij zijn nog niet overtuigd. Mocht je al een Xbox 360 met Live Gold hebben, dan is deze integratie alleen maar mooi, maar PC only gamers zijn voorlopig beter af met een gratis Silver account.