Shadow the Hedgehog | Gamer.nl

Uitmelken, het is een begrip wat door de loop der jaren steeds meer een eigen leventje is gaan leiden. Iedereen geeft er andere interpretaties aan. Voor de ene persoon is het regelmatig gebruiken van een bepaalde franchise voor verschillende games al uitmelken, terwijl een ander het houdt bij de jaarlijkse sequels binnen bepaalde gamereeksen. Shadow the Hedgehog is een game die door velen op voorhand ook al als uitmelkproduct bestempeld werd. Toch bestaat er, ondanks de sterke commerciële insteek van de game, een redelijke kans dat we hier met best een solide game te maken hebben. Is dit ook het geval?

Shadow kennen sommige personen wellicht nog van Sonic Adventure 2. Gecreëerd als ultiem wapen en ooit loyaal aan Dr. Robotnik, probeert hij nu zijn eigen plek in de wereld te vinden. Eigenlijk moet je Shadow zien als Sonic, maar dan met geweren. Je begint de game neutraal en komt al in de eerste stage voor de keuze te staan om te strijden voor het goede, het kwade, of helemaal je eigen gang te gaan. Tijdens het doorlopen van de stages kom je zowel figuren van de goedaardige als kwaadaardige kant tegen, die je naar eigen inzicht aan kunt vallen of niet. Daarnaast kent iedere stage drie einddoelen die je kunt bereiken. Elke einddoel hoort natuurlijk bij één van de drie zijdes die je tijdens de game kunt kiezen. Afhankelijk van hoe je een level doorloopt en welk einddoel je behaalt, verandert het verhaal en speel je andere levels en situaties vrij. Deze keuzemogelijkheden zijn vrij uniek voor een platformgame en dit is eigenlijk meteen het meest opzienbarende gameplay element wat deze game introduceert.

Voor de rest speelt Shadow the Hedgehog praktisch hetzelfde als voorgaande 3D Sonic games. Een belangrijk verschil is dat de snelle sprintstukjes sterk gereduceerd zijn in hoeveelheid en lengte. Daarvoor in de plaats krijgen we een hoop actiestukjes waarbij je de wapens mag trekken. Bijzonder jammer, aangezien juist die sprintstukken zo leuk waren aan vorige Sonic games. Met hetzelfde basisprincipe qua gameplay, zijn overigens ook alle minpunten van de vorige games overgenomen. De camera is nog steeds een drama en weet uit zichzelf zelden tot nooit een goed overzicht te bieden. Het vechten zelf voelt totaal niet verfijnd aan en het is vaak veelte moeilijk om een vijand goed te raken of andere acties succesvol uit te voeren. Ook mist het aanvallen enig vorm van gevoel, waardoor de actiestukjes simpelweg niet leuk zijn. Net als het vechten, is het spring en klimgedeelte ook onverfijnd en niet goed afgewerkt. Het is stroef en vooral niet nauwkeurig genoeg. Bovendien zijn sommige bewegingen slecht geïmplementeerd waardoor ze nauwelijks op een goede manier uit te voeren zijn. Het rondlopen en rennen voelt zelfs slechter aan dan in vorige Sonic games. Shadow glijdt praktisch over de grond en strak bijsturen is er nauwelijks bij.

Qua graphics en geluid weet de game de middelmaat niet te ontstijgen. De verschillende stages zijn nog best aardig gevuld, maar daarnaast ook erg krap met weinig bewegingsvrijheid. Het komt soms wel eens voor dat je meerdere routes kunt nemen, maar het blijft altijd bij relatief smalle paden waar je overheen beweegt. De meeste vijanden zien er nogal saai en inspiratieloos uit. Ook is de framerate lang niet altijd even stabiel. Texturing en animatie is eveneens niets bijzonders. De animatie is op momenten zelfs ronduit slecht. Veel mensen lopen bijvoorbeeld rond alsof ze net in hun broek gescheten hebben. De explosie effecten zien er nog best geslaagd uit, maar eigenlijk is dat ook het enige visuele aspect wat er in positieve zin uit springt. De muziek in het spel doet heel erg z'n best om stoer over te komen, maar faalt hier jammerlijk in. Geen enkel muziekstuk valt in positieve zin op, waardoor je ze al erg snel vergeten bent. Sommige stemmen zijn nog wel redelijk goed ingesproken, maar daar staan ook weer veel tenenkrommend slechte stemmen tegenover.

Shadow the Hedgehog is gewoon een slechte game, daar valt weinig anders over te zeggen. Het is een doodsimpel uitmelkproduct waarbij men op de moderne trends probeert in te spelen. Vandaar ook de duistere sfeer, de schietactie en de stoere feel die men met zoveel moeite probeert over te brengen. Hierin faalt men jammerlijk en eigenlijk is het een schande dat men de Sonic franchise op zo'n manier te grabbel gooit. Waarom heeft een krachtig wezen als Shadow in vredesnaam schietwapens nodig? Waarom moet hij rondrijden in voertuigen terwijl hij zelf zo snel is? Allemaal volstrekt onlogische zaken die er schijnbaar ingeplakt zijn met de hoop zo meer mensen aan te spreken. Daar komt bij dat de gameplay ronduit matig is, vooral vanwege de slechte controls. Feitelijk is er niets verbeterd ten opzichte van vorige Sonic 3D games. Sterker nog, op bepaalde punten is deze game zelfs slechter. Er zijn maar bitter weinig positieve punten op te noemen, dus we laten het er maar bij dat je deze game zoveel mogelijk moet mijden.

Gameplay: 3,5Graphics: 6,0Geluid: 5,0Totaal: 3,8