Review
Shadow of the Tomb Raider

Shadow of the Tomb Raider is vooral meer Tomb Raider

En dat is prima

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

  • Shadow of the Tomb Raider is vooral meer van hetzelfde, en dat is helemaal zo erg nog niet. De grotere focus op stealth is een schot in de roos, maar een warrig verhaal en gedwongen actie-stukken zorgen ervoor dat het net niet helemaal een knallende afsluiting van de trilogie is.
    Score: 80 Uitstekend
    • Uitstekende stealth-gevechten, prachtige locaties, emotionele momenten
    • Warrig verhaal, middelmatig als actiegame, repetitieve zijmissies
“Jij hoeft niet alles in je eentje op te lossen, Lara.” Haar vriend Jonah zegt deze zin tegen onze heldin aan het begin van de game, vlak nadat ze per ongeluk de apocalyps in gang heeft gezet. Ze wil gelijk achter de kwaadaardige organisatie Trinity aan voordat de zaken nog erger worden, maar Jonah waarschuwt haar om ook aan anderen te denken: “Niet alles draait om jou.”

Het lijkt het begin van een interessant verhaal, waarin Lara moet leren om op anderen te vertrouwen en de gevolgen van haar acties moet accepteren. Zij moest zo nodig snel een eeuwenoude schat grijpen zonder na te denken over de rampen die ze daarmee mogelijk zou activeren. Maar omdat dit een triple A-actietitel is, is het uiteindelijk toch Lara die met aan superkrachten grenzende acties de wereld moet redden.

Superheld

Wat belooft een boeiende deconstructie van het personage te worden, mondt zo weer uit in een actievolle achtbaan vol bovennatuurlijke tintjes, net als de vorige delen dus. Niet dat dat heel erg is - het is best vermakelijk zelfs - maar ook een beetje onopmerkelijk. We zijn nu al vergeten waarom we in het tweede deel ook alweer in Siberië rondliepen, en dat zal bij deze game niet anders zijn.

Dat gezegd hebbende: buiten het verhaal waarin Lara de wereld probeert te redden zijn er wel degelijk impactvolle momenten te beleven. De groei die de avonturier doormaakt wordt sterk weergegeven en de verkenning van haar persoonlijke geschiedenis komt goed uit de verf. Er waren absoluut een paar scènes waarin we wel konden schreeuwen van blijdschap.

Shadow of the Tomb Raider

Lekker sluipen

Het verhaal is natuurlijk nooit echt de belangrijkste reden geweest om deze reboot-serie te spelen. De combat is hier net zo sterk als in eerdere delen. Sterker zelfs, omdat je de vuurgevechten vaker dan ooit kunt ontwijken. De mogelijkheden om alles met stealth op te lossen zijn namelijk een stuk uitgebreider. Lara smeert zich in met modder om gecamoufleerd te blijven, sneakt langs bosjes op de muren, klautert een boom in en hangt dan een vijand op aan haar touwpijlen.

Het is een bijzonder krachtig gevoel om zo door de jungles van Peru te sluipen en hele kampen aan soldaten één voor één om te leggen. De meeste arena’s waar deze gevechten in plaatsvinden, bieden je ook genoeg mogelijkheden om op je eigen manier te werk te gaan. Zwem je onderwater en verras je een vijand op een brug, blijf je in de bosjes wachten tot er iemand langskomt, of pak je toch maar gewoon je geweer en knal je iedereen aan gort?

Schiettent

Als je voor die laatste optie gaat, ontdek je wel dat Shadow of the Tomb Raider geenszins een briljante shooter is. Het is dezelfde middelmatige warboel als in de vorige delen, waarin je met moeite achter cover schuilt, nooit echt de controle lijkt te hebben over waar Lara heen loopt en geen goed overzicht hebt over het slagveld.

Nou hoeft dat niet zo’n probleem te zijn, in stealth is de game namelijk wel fantastisch leuk. Alleen zijn er als vanouds ook secties waarin je gedwongen wordt om een vuurwapen te hanteren. Het zijn stukken waar je even doorheen moet, om daarna weer verder te kunnen met sluipen.

Shadow of the Tomb Raider

Alles bij het oude

Vaardigheden en wapens werken net zoals in de eerdere delen. Bij kampvuren kunnen vergaarde skill points worden ingewisseld voor nieuwe trucjes, zoals het raken van meerdere doelwitten met de boog of de mogelijkheid om twee soldaten tegelijk uit te schakelen met een stealth-aanval. Ook het upgraden van wapens gebeurt op de bekende manier: met verzamelde grondstoffen kan elk wapen op meerdere punten worden verbeterd.

Shadow maakt het reizen in de wereld wel iets afwisselender, bijvoorbeeld door je wat vaker in het water te laten plonzen. Regelmatig moet Lara lange stukken onderwater zwemmen, wat soms extreem claustrofobisch aanvoelt. Daarnaast heeft de avonturier wat meer opties tijdens het klimmen, in de vorm van een touw waarmee ze kan abseilen. Dat maakt de klautersecties iets interessanter, al zijn die nog altijd lineair van opzet. Je kunt niet ineens je eigen route langs een berg uitstippelen.

Shadow of the Tomb Raider

Lekker kleurtje

Waar het vorige deel vooral uitblonk in witte, besneeuwde landschappen, gooit Shadow er een stuk meer kleur in met haar bosrijke omgevingen. Vooral de dorpjes die Lara bezoekt zijn subliem vormgegeven. Deze plekken zijn levendig en laten een geloofwaardige gemeenschap zien die middenin Moeder Natuur een bestaansrecht heeft opgebouwd. Ze doen dienst als hubwerelden, waar Lara kan zoeken naar verborgen schatten en documenten, of kan speuren naar optionele tombes. Die zitten vol met puzzels die op zich leuk zijn om op te lossen, maar wel weer dezelfde trucjes gebruiken als in de vorige games. Je bent dus vooral bezig om bijvoorbeeld het waterpeil te laten stijgen en dalen, of om platformen met touw aan elkaar te verbinden.

Ook zijn er zijmissies te vinden bij de vele inwoners, al zijn die vaak niet bijster interessant en een beetje repetitief. Denk aan het bevrijden van een familielid door soldaten af te slachten, of het bevrijden van een familielid door soldaten af te slachten… Door de uitstekende stealth-combat is dat gelukkig geen straf om te doen. Zo breid je het twaalf à vijftien uur durende hoofdverhaal toch uit naar een game van zo’n 25 uur.

Shadow of the Tomb Raider

Dat is ook fijn omdat Shadow, in tegenstelling tot vorige delen, geen online component heeft. Niet dat die onderdelen nou zo interessant waren, maar voor mensen die graag het laatste beetje content uit hun games persen, is het toch goed om te weten. Wel is er een New Game +-modus, die je motiveert om de game nogmaals te spelen met behoud van je skills en wapens. Je krijgt zelfs wat nieuwe vaardigheden om mee te beginnen. Daarnaast kun je de moeilijkheidsgraad modulair instellen. Zo kun je er voor kiezen om alleen de puzzels op Hard te zetten, zodat Lara niet de hele tijd hints geeft, maar de combat op Easy. Het is een fijne uitvinding waarmee je het spel kunt aanpassen aan je eigen speelstijl.

Aan het eind van de game is Lara mentaal een stapje verder gekomen. Eidos Montreal beloofde om te laten zien hoe onze heldin de Tomb Raider wordt die we allemaal kennen, al werd dat voor ons gevoel in de vorige delen ook al getoond. Het is echter niet zo dat alle verhaalelementen uit de vorige delen hier glorieus samenkomen om een mooi einde te breien aan de serie. Shadow of the Tomb Raider voelt daardoor niet als het beloofde sluitstuk van een trilogie. Het is gewoon weer een stevig nieuw deel in de serie, en daar is helemaal niets mis mee.

Shadow of the Tomb Raider is vanaf 14 september beschikbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. De game is voor deze recensie getest op een PlayStation 4 Pro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sony kondigt nieuwe games aan voor begin Tokyo Game Show Shiny Poipole deze maand verkrijgbaar voor Ultra Sun/Moon
51

Reacties op: Shadow of the Tomb Raider is vooral meer Tomb Raider

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ErikNus

    • 10 september 2018 15:13
    Hallo! Mochten jullie nog vragen hebben over de game of mijn review, stel ze gerust! Ik lees mee :-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 10 september 2018 15:18
    @ErikNus Goed geschreven en goed verwoord. Geen day one voor mij op dit moment.

    In welke volgorde zou je deze trilogie zetten (van reboot ,rise en shadow..) qua tofste deel ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 september 2018 15:33
    @casualkiller poeh, hangt er een beetje vanaf waar je het meeste waarde aan hecht.
    Zou zeggen 3,1,2. Puur omdat ik de sneeuwlevels persoonlijk niet zo boeiend vond, dus dat is niet objectief :-) Maar eerlijk gezegd liggen ze zo dicht bij elkaar, dat het niet zoveel uitmaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AGxKiiNG

    • 10 september 2018 15:38
    Heb genoten van Tomb Raider (reboot) en vond Rise of the Tomb Raider inderdaad ook minder omdat het hele sneeuw gedeelte mij niet kan bekoren.

    Tomb Raider (reboot) heb ik bij Games With Gold gedownload en RotTR heb ik gekocht voor 19 euro in de black Friday sale. Net als voorgaande Tomb Raiders gaat deze weer lekker in de sale gekocht worden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 10 september 2018 16:09
    De vorige delen waren bad-ass dus deze komt er meteen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 september 2018 16:33
    @bigds9fan

    Van deel 1 heb ik genoten maar deel 2 vond ik tegenvallen toch ga ik ooit dit deel een kans geven (zodra hij rond 15 euro is, heb jij met de vorige delen ook gedaan)

    Ohja en

    is vooral meer van hetzelfde, en dat is helemaal zo erg nog niet

    Dan de game die op 5 oktober uitkomt dat dan ook niet kwalijk nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 september 2018 16:39
    @coola Mario Party?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 september 2018 16:44
    @ErikNus

    :D :D :D grapjas, een multi platform game die 5 oktober uitkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 september 2018 17:07
    @coola nou ja, binnen een jaar heb ik net iets minder zin in ongeveer hetzelfde spel dan als het 3 jaar geleden is.

    Maar goed, TR2 kreeg een 8,5 dus maak ervan wat je wilt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Surveyor

    • 10 september 2018 17:24
    @ErikNus

    Mooi gezegt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 september 2018 17:48
    @ErikNus Mja als er tussen de 2delen 3 jaar zit (met zeer waarschijnlijk meer develop jaren als je na gaat dat er aan Assassin's Creed Odyssey 3 jaar is gewerkt en een jaar na Origins uitkomt) dan mag je toch echt wel meer verandering verwachten ( en misschien zelfs wel eisen) dan bij een nieuw deel dat een jaar later uitkomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 10 september 2018 18:25
    @coola
    Word jij nou nooit moe van jezelf?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 september 2018 18:52
    @Sander999

    Nope. Daarbij doe ik nu voor de verandering eens keer niet iets verkeerd. Ik reageer ontopic en daarna constateer ik iets en daar is niks mis mee omdat te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 september 2018 19:27
    @coola @Sander999 zullen we dit niet doen, guys?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 september 2018 19:34
    @ErikNus

    Hé ik reageer nu gewoon normaal. Ik heb mijn zegje gedaan en voor mij is het voorlopig dan ook klaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 10 september 2018 22:13
    @ErikNus
    Ik probeer het echt, maar onder elk nieuwsbericht of review moet het weer over Assassin’s Creed of Ubisoft gaan. Elke.Fucking.Keer. Ik probeer het echt te negeren (probeer ik inmiddels al jaren) maar soms lukt dat niet.

    Anyway, on-topic; lijkt me weer een mooi deel. Zodra ik Spider-Man uitgespeeld heb komt deze er zeker. Sterker nog, ik overweeg er een Xbox One X voor te kopen (niet alleen voor Tomb Raider natuurlijk maar voor alle multi-platform games).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 september 2018 19:45
    @coola waarom dan? Zowel Tomb Raider als de nieuwe AC worden toch in zo'n drie jaar gemaakt? Ik heb persoonlijk minder zin in ongeveer dezelfde game als ik dat minder dan een jaar geleden ook al heb gespeeld. Ik hoef ze toch niet meer credit te geven omdat de game binnen een jaar weer uitkomt? Dat hoeven ze namelijk niet te doen…

    Maar waar hebben we het over, Odyssey ziet er best weer anders uit, dus ik heb er ongebruikelijk veel zin in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 september 2018 19:57
    @ErikNus

    Mja ik vind het persoonlijk hypocriet als je de ene game wel straft om dat het gameplay technisch het zelfde is als z'n voorganger en het bij de andere game recht aan praten bent. Nu weet ik dat ik op de zaken voor aan het lopen ben ( ik weet niet eens wie van jullie die game gaat reviewen) maar toch als het zo is dat AC Odyssey er op afgestraft word terwijl het bij Tomb Raider afgedaan word als dat is niet erg dan kan ik in deze kwestie gamer.nl niet anders dan hypocriet vinden. ( hoeveel jaar er tussen delen zit maakt mij persoonlijk in deze kwestie niet uit)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 10 september 2018 20:56
    @coola pffff wat een vermoeiende discussie, en je luistert ook niet eens echt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 10 september 2018 21:05
    @ErikNus

    Ik luister wel, alleen ben ik het niet met je eens dat 3 jaar er tussen zitten het rechtvaardigd dat het meer van hetzelfde mag zijn.

    Enja dat je nu zegt dat je odyssey er wel anders uit vind zien dan origins geeft mij hoop dat gamer.nl met een terecht cijfer gaat komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.