Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review
Shadow of the Beast

Shadow of the Beast

Bij de beesten af

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

  • Shadow of the Beast is een vechtgame, waarin het gaat om het halen van high scores. Helaas is het vechten te stroperig, zijn de levels niet goed ontworpen en wordt het aardige verhaaltje op verbazingwekkende wijze de nek omgedraaid.
    Score: 45 Slecht
    • High scores halen voelt goed, ziet er gelikt uit, verhaal zit leuk in elkaar, bevat originele game
    • Stroperige gevechten, weinig content, frustrerende secties, legt spelprincipes slecht uit, verstopt expres verhaalelementen

Shadow of the Beast was in 1989 zijn tijd ver vooruit. Het bracht een revolutie in scrollende graphics teweeg en was dé game waar Amiga-bezitters graag mee pronkten. Tel daar een imponerende soundtrack en (voor die tijd) spannende gameplay bij op, en een klassieker was geboren. De remake die 27 jaar later verschijnt is een passieproject van Heavy Spectrum, dat bij Sony gesmeekt heeft om met de licentie aan de gang te mogen. De liefde voor de franchise is duidelijk zichtbaar in het eindproduct, maar een klassieker kunnen we het helaas niet noemen.

Na het startscherm word je direct in een wereldkaart gedropt, zonder dat je weet wat je daar doet. Allerlei menuutjes dienen zich aan, vol high scores en upgrades die je nog niet begrijpt. Uiteindelijk is er gelukkig maar één logische keuze, namelijk beginnen aan het eerste level.

De gameplay wordt hier gelukkig wel duidelijk uitgelegd. Shadow of the Beast draait om ritmische gevechten waarin je zo lang mogelijke combo's aan elkaar moet rijgen om je score zo hoog mogelijk te laten oplopen. Er verschijnen regelmatig twee transparante muren om je heen, die je pas doorlaten als je een golf aan vijanden hebt omgebracht. Ze komen van beide kanten tegelijk en dus moet je ze vakkundig omleggen, zonder dat je je laat verrassen door een onverwachte aanval. Je kunt een vijand slaan, vastpakken en weggooien, of verdedigen en op het juiste moment een tegenaanval uitvoeren. 

Shadow of the Beast

Daarnaast heeft je monster ook een viertal speciale vaardigheden waarmee je bijvoorbeeld je levensbalk vult door iemand te verorberen, of extra punten verdient. Die moves kosten wel bloed, dat zich aanvult als je vijanden op de gewone manier neerslaat. Met een volle bloedmeter kun je al de krachten van het beest op je tegenstanders botvieren door middel van een simpel quick-time event, waarmee je met een beetje vingervlugheid alle vijanden omlegt.

Het idee is prima en het zou de game een prettig ritmisch gevoel kunnen geven, ware het niet dat je beest zo ontzettend stroperig beweegt. Je komt zelden in een goede flow tijdens de gevechten omdat aanvalsanimaties te lang duren. Het is daardoor bijna onvermijdelijk dat je constant van achter wordt aangevallen, omdat je nog halverwege een move zit en moet wachten tot die is afgerond. Hierdoor voelt de game veel langzamer aan dan de bedoeling moet zijn geweest. Wat een snel vechtspel dat het uiterste vraagt van je reactievermogen had moeten zijn, is nu een frustrerende exercitie waarin je steeds moet hopen dat er niet ineens een vijand achter je komt te staan.

Elixers, onschuldige zielen en cadeau's

Overige spelsystemen blijven verbazingwekkend vaag. Je komt bijvoorbeeld schaduwen van andere spelers tegen in de wereld, op plekken waar zij zijn omgekomen. Je krijgt de keuze: 'gift' of 'devour'? Opteer je ervoor om de schaduw te verslinden, dan krijg je een minigame waarin je als een malle op een knop moet rammen. Uiteindelijk wordt je beloond met een shadow stone, die je kunt gebruiken om tijdens een gevecht schaduwen op te roepen die je helpen met vechten. Kies je ervoor om het cadeau te doen, dan is er verder geen feedback. Je hebt geen idee wat er net is gebeurd. Blijkbaar krijgt die andere speler dan een gratis elixer, dus je keuze is eigenlijk: geef je iets weg, of wil je zelf iets krijgen? 

Shadow of the Beast
Shadow of the Beast
Shadow of the Beast

Met die elixers kun je weer uit de dood herrijzen als je onverhoopt het loodje legt. Altijd handig dus om er een paar paraat te hebben. Alhoewel, je kunt er ook voor kiezen om een 'innocent soul' te gebruiken in plaats van zo'n elixer. Wat het verschil precies is, wisten we zelfs na het uitspelen van de game nog niet. Blijkbaar kun je het perfecte einde niet zien als je te veel onschuldige zielen hebt verslonden, maar wat dan precies te veel is: we hebben geen idee.

Kort en verstopt

Het vreemdst is nog wel de manier waarop het verhaal expres wordt verstopt. Shadow of the Beast heeft een aardig plot over een baby die wordt getransformeerd tot beest door een boosaardige magiër. Hij wordt gebruikt om zijn eigen vader te vermoorden en dan keert hij zich tegen zijn meester. Dit verhaal zit echter verborgen achter collectables, optionele speurtochten in de levels waarmee je kleine brokjes van het verhaal vrijspeelt. Zo gebeurt het regelmatig dat je pas na afloop doorkrijgt wat er nou gebeurde tijdens een level, omdat je dan pas het verhaal kunt zien. Personages die tegen je praten zouden nog wat verheldering kunnen geven, maar hun ondertitels zijn in een vreemde taal die je pas kunt lezen als je je verdiende punten uitgeeft aan een taalcursus. Aangezien die vrij prijzig zijn, kom je pas na twee of drie keer spelen te weten wat er in vredesnaam allemaal aan de hand is.

Net als je het verhaal begint te begrijpen, is het alweer afgelopen. De game duurt hooguit 2,5 uur, tenzij je een uur lang op hetzelfde punt vast komt te zitten, zoals bij ons het geval was. We willen niks spoilen, maar sommige cruciale voorwerpen in de game zijn nog beter verstopt dan de moeilijkste collectable. De korte speelduur is trouwens niet erg, het spel draait immers om het halen van high scores en dus het herspelen van levels. En eerlijk is eerlijk, dat voelt behoorlijk goed in Shadow of the Beast. Je wordt door uitgebreide leaderboards constant geprikkeld om de scores van je vrienden, alsook volslagen vreemden, te verbeteren. Doordat elk level uit meerdere gevechten bestaat is er altijd wel een sectie die je beter had kunnen doen, een plekje waar je nog aan je score kunt schaven. Op die manier blijft de game wat langer boeien.

Shadow of the Beast

Een hoge score staat niet alleen goed in de ranglijsten, maar geeft je ook meer punten om upgrades mee te kopen. Naast de eerder genoemde taalcursussen kun je je beest sterker maken met meer health, meer slagkracht of effectievere special moves. Ook kun je de originele game vrijspelen, die in zijn geheel is opgenomen in deze remake. Gelukkig kun je ook oneindig levens in deze versie kopen, want die game was voor zijn tijd al behoorlijk moeilijk.

High score drama

Hoe goed het jagen op high scores ook voelt, toch werkt de game ook hier zichzelf tegen. Van de zeven beschikbare levels vallen er al twee af voor meerdere playthroughs. De eerste wereld is meer een inleiding en is daarom niet zo interessant om vaker te doorlopen. Het laatste level bestaat slechts uit één frustrerende eindbaas, die het genre van de game opeens verandert naar een shooter. De vijf overgebleven missies bieden genoeg uitdaging, maar zijn gek genoeg niet echt ontworpen als een score-attack-game. Er zitten hele stukken in waar je alleen rechtdoor loopt. Ook zijn er goed verstopte gevechten die je wel nodig hebt om de maximale score te halen, maar die veel tijd kosten om te vinden. Als je voor een hoge score gaat wil je levels steeds opnieuw spelen, op zoek naar perfectie. Dan wil je niet elke keer dit soort stukken doorlopen die juist de vaart uit het spel halen.

Al deze minpunten tellen op en resulteren in een teleurstellende ervaring. Dat is ontzettend jammer, vooral omdat het duidelijk is dat er met veel liefde aan deze remake is gewerkt. De game ziet er prachtig uit en zit vol verwijzingen naar het origineel, inclusief de geweldige boxart van die eerste game. Het is donker, rauw en bloederig, precies zoals je hoopt bij een duistere game als deze. Het moet echter ook leuk zijn om te spelen, en dat is helaas niet gelukt.

Shadow of the Beast is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Japan krijgt speciale PlayStation 4 met Resident Evil-thema The Division krijgt vandaag update met nieuwe content
7

Reacties op: Shadow of the Beast

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • ShadowX

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Jammer, vind dit soort games (sidescroll) geweldig, misschien ooit is halen voor de helft van de prijs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vovelic

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Aww teleurstellende score. Heb hem zelf gekocht en vind het ongeveer een 6-je waard. Gameplay is gewoon leuk, zeker op beast mode uitdagend. Dat het verhaal expres verstopt is vind ik zelf juist leuk en motiveert me meer te spelen en voor highscores te gaan.

    De artstyle vind ik ook super cool maar het is wel heel erg kort.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Jammer, de gemiddelde reviewscore is 6,7 nu met 48 reviews, nostalgie gevoelens aside, helaas dat deze game gewoon middelmatig is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RPGer

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Echt jammer, keek er naar uit en de previews waren veelbelovend.

    Amiga <3

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GRDavies

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    Ik ben deels met de review eens, de gevechten kunnen inderdaad stroperig aanvoelen en andersoortige klachten kan ik me vaak ook wel in vinden.
    Echter het spel is/was (pre-ordered) 15 euro. Als je dan ook niks googled en je alles zelf gaat proberen uit te vinden, geeft veel plezier als je uitvogelt hoe het dan precies zit. Maar toegegeven dat moet je wel leuk vinden en/of je verwachtingsmanagement bijstellen dat je niet een score attack pur sang krijgt (attempt - next - attempt - next, zonder regelmatige dooie momenten)

    Wat betreft dat "oneerlijke" gedeelte, die klacht ben ik bij meerdere reviews tegen gekomen en om niet te spoilen laat ik de medelezers maar in het donker zitten ;), maar het loont om af en toe te exploren / dingetjes uit te proberen. En iedereen weet toch dat je altijd eerst moet klimmen voordat je deuren opent… ;) Het lijkt erop dat of sommige reviewers er doorheen raggen (en daardoor bepaalde zaken missen) en/of dat in review land sommige reviews simpelweg worden overgenomen.

    Wat betreft de verschillende eindes, dat is gewoon een kwestie van lezen, staat als uitleg bij de orbs in het map gedeelte waar je aan moet voldoen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 1 jaar, 4 maanden geleden
    @GRDavies hoi!
    Ik lees sowieso geen andere reviews van een game voordat ik mn eigen tekst inlever, dus dat is hier in ieder geval niet gebeurd.

    Ik snap wel dat meerdere mensen over dat punt klagen… Iets zelf moeten uitzoeken is prima, maar een uur vastzitten omdat iets op een extreem onlogische plek verstopt zit is gewoon niet leuk en slecht leveldesign. Een goede puzzel moet je slim laten voelen als je het oplost, dat is hier niet het geval.

    Als de game niet een score attack moet voorstellen dan weet ik ook niet wat het is hoor… De pret moet komen uit het herspelen van levels, en die pret wordt constant onderbroken.

    Over de meerdere eindes snap ik niet wat je bedoelt, ik heb daar volgens mij niet over geklaagd?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • GRDavies

    • 1 jaar, 3 maanden geleden
    @ErikNus ,

    Klagen is ook weer teveel gezegd, maar ik quote "Blijkbaar kun je het perfecte einde niet zien als je te veel onschuldige zielen hebt verslonden, maar wat dan precies te veel is: we hebben geen idee." en je zat blijkbaar met dat soort vragen en die worden netjes beantwoord/aangegeven wat de voorwaarden precies zijn.

    Maar ik kan me heel goed vinden in je review, maar ik zou het een iets ander cijfer geven. Het is geen grote aanrader en/of voor mensen die van dit soort spellen houden en/of niet teveel verwachten voor het aankoopbedrag en dan niet een al te slechte deal krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.