Seven Samurai 20XX | Gamer.nl

Seven Samurai van Akira Kurosawa is een van de beste films aller tijden. Vijftig jaar na het verschijnen van de film komt Sammy met een spel op de proppen dat losjes op deze kla ieker gebaseerd is. Hierbij dient wel de nadruk op het woord losjes gelegd te worden. De grootste overeenkomst tu en het spel en de film is wellicht dat zeven samurai-vechters hun best doen om een stadje van de ondergang te redden. Sammy's versie van Seven Samurai speelt zich namelijk af in de toekomst, het jaar 20XX, en we nemen het op tegen vreemde robots in plaats van bandieten.

Seven Samurai 20XX is een hack & slash game in de stijl van Shinobi, Dynasty Warriors en Devil May Cry. Je betreedt een kamer, hakt alle robots die deze kamer betreden in de pan, en gaat door naar de volgende kamer. Een groen vuurgeval blokkeert doorgaans de deur naar de volgende kamer zo lang je nog niet alle monsters gedood hebt. Zo nu en dan kom je ook een eindbaas tegen, die wat meer klappen kan inca eren voordat deze het loodje legt.

Naast de kamers waar je monsters in de pan moet hakken, zijn er ook nog locaties waar je alleen maar doorheen hoeft te waggelen. Soms zijn deze voorzien van figuren met iets groens boven hun hoofd. Dit houdt in dat je er een gesprek mee aan kan gaan, meestal niet langer dan één zinnetje. Veel zinnigs hebben deze figuren echter niet te vertellen en doorgaans zijn deze locaties meer een doolhof waarbij je de uitweg naar het volgende monsterhok dient te vinden, dan een bruisende stad vol NPC's die je onderdompelt in het grootste avontuur.

Het vechten in Seven Samuari 20XX is behoorlijk beperkt en voelt ook niet echt lekker aan. Je karakter beweegt echt houterig en je hebt niet echt het gevoel dat je controle hebt over zijn aanvallen. De knop die je het meeste zult gebruiken is het vierkantje, oftewel de hakknop. De meeste gevechten zijn te winnen door op deze knop te raggen, kijken waar je mee bezig bent is eigenlijk niet eens nodig. De overige twee knoppen die van pas komen zijn het driehoekje, een tijdelijk schild dat er vaag uit ziet en onhandig te gebruiken is, en het kruisje, waarmee je kan springen of, vergelijkbaar met Shinobi, heel snel in een bepaalde richting kunt bewegen. Helaas lijkt de richting waarin je beweegt nogal willekeurig te zijn, daar waar je bij Shinobi heel precies kon uitmikken waar je heen wou bewegen.

Om de gevechten wat gevarieerder te maken is er ook de Double Blade mode, die je met een druk op de bovenste twee schouderknoppen kunt activeren. Je mag dan anderhalve minuut dubbel zo snel hakken, waarna je een paar seconde zult moeten wachten voordat je dit opnieuw mag doen. Seven Samurai 20XX is hakken, hakken en nog eens hakken. In één level drukte ik meer dan 2500 keer op het vierkantje, en minder dan 200 keer op eender welk andere knopje. Dat heeft het spel trouwens voor me geteld.

De repetitieve en saaie gameplay is helaas niet het enige euvel van Seven Samurai 20XX. Het spel heeft namelijk te kampen met grote framerate problemen. Wanneer er meer dan tien tegenstanders in beeld zijn, en dat gebeurt vrij regelmatig, vertraagt het spel enorm. Wanneer het spel er grafisch prachtig uit gezien had, was dit niet zo vreemd geweest, maar het spel is behoorlijk lelijk en leidt aan chronische polygoonarmoede. Met weinig polygonen en simpele textures zou je verwachten dat er niet zo heel veel in te laden valt, toch zijn de laadtijden van Seven Samurai behoorlijk lang en vooral erg frequent. Het gebeurt niet zelden dat er tu en twee laadschermen ongeveer 10 seconde speeltijd zit (omdat je bijvoorbeeld alleen een gang door hoeft te lopen). Ook kent het spel een behoorlijk aantal bugs. Zo wil het nog wel eens gebeuren dat je bij een bo fight door de muren van de arena gedrukt wordt, en staat de camera dikwijls niet waar je hem wilt hebben.

Nu het einde van m'n review in zicht komt ben ik toch bijna de pluspunten vergeten. Het duurde even voordat ik ze gevonden had maar hier zijn ze: de FMV filmpjes zijn best aardig, maar schokken helaas een beetje, en de muziek mag er ook wel wezen. Ook is het wel leuk dat je na een level punten bijverdiend op factoren waar je nog wat hulp bij kan gebruiken, zoals de lengte van je healthbalk.

Seven Samurai 20XX verschijnt in een haast verzadigd genre en presteert slechter dan bijna alle concurrenten. Het spel is beperkt en eentonig en maakt over het geheel een onafgewerkte indruk. Men probeert met Seven Samurai 20XX te profiteren van een uitstekende film, maar zou eigenlijk diens naam niet mogen dragen. Je bent beter af met Shinobi of diens opvolger Nightshade. Heb je naast een PS2 ook een Xbox, wacht dan op Ninja Gaiden. Maar kom liever niet in de buurt van Seven Samurai 20XX.

Gameplay: 4,0Graphics: 6,0Geluid: 6,0Totaal: 4,7