Settlers II 10th Anniversary Edition | Gamer.nl

Blue Byte is een ontwikkelaar die veel gamers vochtige ogen en een fijn gevoel in de buik bezorgt. Deze developer is namelijk verantwoordelijk voor de geniale Settlers reeks, een franchise die in de loop der jaren enorm populair is geworden. Omdat onze bouwers van nederzettingen bijna 10 jaar bestaan, komt Blue Byte met een remake van Settlers II, de meest succesvolle uit de reeks. Herleven we de goede oude tijd met deze game, of lijkt dit een slap aftreksel van de goede oude tijd te worden. Lees het in onze review!Het is één van de eerste RTS-games die ondergetekende veel heeft gespeeld, en het zal dan ook altijd een apart plekje in mijn hart hebben: Settlers II. Het spel van Blue Byte kon door middel van zijn verslavende gameplay en cartoony graphics rekenen op een grote schare fans, waarvan ik er één ben geworden. Na Settlers II heb ik helaas nooit meer mogen genieten van de wereld van de kolonisten. Gelukkig is er nu dus een verjaardagsversie van Settlers II. In principe zouden we deze preview in slechts één alinea kunnen samenvatten, mi chien zelfs wel één zin. Settlers II 10Th Anniversary is namelijk gewoon Settlers II, met slechts een grafische update waardoor het er niet meer gedateerd uitziet. Echter, aangezien vooral de jongere lezer waarschijnlijk Settlers II nog nooit gespeeld heeft, gaan we natuurlijk in op het spel dat zoveel mensen aangezet heeft tot het spelen van strategiegames.

In Settlers draait alles om kolonisten die na een schipbreuk hun oude leventje weer willen opbouwen zoals dat was. Het eerste wat moet gebeuren is dus zorgen dat je kleine inwonertjes voorzien zijn in hun primaire levensbehoeftes, oftewel voedsel en onderdak. Dit doe je door een houthakkershuisje, een jagershutje en natuurlijk een waterput te bouwen. Waar je de houthakker en de jager moet neerzetten is nogal logisch, namelijk naast de bomen en bij het wild dat overal rondloopt. Het plaatsen van een put vergt echter wat meer onderzoek. Om een geschikte plaats te vinden zul je een aantal geologen op pad moeten sturen die je de precieze plaats aanwijzen waar het grondwater in overvloed aanwezig is. Zo begint jouw kolonie, die uiteindelijk uit zal groeien tot een welvarende ministad.

De eerder genoemde geologen zijn niet alleen zeer handig om water te vinden, maar ook de nodige grondstoffen zullen niet aan hun getrainde oog ontgaan. Vooral in de bergen zullen ze een keur aan delfstoffen vinden zoals goud, ijzer en kolen. Met behulp hiervan kunnen wapens, munten en vele andere handige dingen gemaakt worden. Dit zal echter pas in een later stadium nodig zijn, wanneer je kolonie behoorlijk uitgebreid is.

Een uniek aspect aan de Settlers reeks is de manier waarop je je territorium uitbreidt. Met behulp van wachttorens en andere militaire gebouwen vergroot je je gebied. Zet ze dichter bij de grens en je krijgt een flink stuk aan land erbij waarop weer gebouwd kan worden. Het klinkt mi chien als een vreemde, verouderde manier, maar op de één of andere manier werkt het bij Settlers II.

Ook het vechten van Settlers is redelijk uniek. Denk hierbij aan een spel als Rome: Total War, maar dan 180 graden gedraaid. In principe vindt elk gevecht bij Settlers plaats tu en twee soldaten, één van jouw kamp en één van de vijand. De winaar neemt het militaire gebouw van de tegenstander over, waardoor deze dus een gedeelte van zijn territorium verliest. Zodra een gebouw niet meer in een gebied van een bepaalde speler ligt, wordt het automatisch vernietigd. Zo moet je uiteindelijk je vijand dus zien te vernietigen.

Settlers heeft zichzelf altijd gekenmerkt door zijn grafische stijl: zeer cartoony, speels en kinderlijk simpel. Ook dat is weer het geval in deze 10th Anniversary Edition. Natuurlijk heeft het een update gekregen zodat het spel er behoorlijk uitziet, maar verwacht geen fotorealistische plaatjes op je beeldscherm. De poppetjes hebben grote hoofden, kleine lichamen en lopen alsof ze heel nodig moeten poepen. Echter, storend is dit allemaal niet en het past perfect bij de speelse stijl van Settlers.

Het leukste van Settlers II is eigenlijk de sandbox mode, waarin gewoon gebouwd kan worden en geen bepaalde doelstellingen behaald hoeven te halen. Als een ware planoloog mag je naar hartelust bouwen, slopen en vechten. Fijn aan Settlers II is, is dat het zowel voor beginners als voor de hardcore gamer zeer toegankelijk is. Zodra je stad een stuk groter wordt, ontstaat er een ware economie met bepaalde benodigdheden waarin je moet voorzien. Tel hierbij de leuke gevechten bij op en je hebt een heerlijke RTS-game waar de iets oudere gamer een traantje bij zal wegpinken. Settlers II 10th Anniversary is in principe namelijk Settlers II met een grafische update en een paar hele kleine aanpa ingen. En een goede Settlersgame slaat een echte gamer niet af.