Serious Sam Double D XXL (XBLA) | Gamer.nl

We hebben het altijd maar over innovatie, of het gebrek daaraan, maar er zijn een aantal franchise waarbij je dat soort woorden meteen overboord mag gooien. Wanneer je ook maar enigszins bekend bent met de Serious Sam-reeks, dan weet je dat deze serie het wiel niet opnieuw probeert uit te vinden. Dat is nog steeds vierkant, toch?

Dus ook van Serious Sam Double D XXL, een uitgebreidere uitgave van het PC-spel met de gelijknamige titel (minus de XXL) uit 2011, hoef je weinig revolutionairs te verwachten. Het enige dat er van de speler gevraagd wordt, is dat hij op alles knalt wat beweegt. Simpel! En niets geeft meer voldoening dan vijanden aan flarden scheuren met een flink arsenaal aan wapentuig.

Stapelvoordeel

De wapens in dit spel zijn mi chien niet enorm origineel of extravagant in hun oorspronkelijke vorm, maar er is wel goed rekening gehouden met het feit dat spelers eigenlijk nooit genoeg vuurkracht hebben. Het is namelijk mogelijk om maximaal zes wapens aan elkaar te koppelen om zo een gedrocht te bouwen waar de NRA een flinke bobbel van in de broek zou krijgen. En omdat er geen beperkingen zijn in welke geweren aan elkaar gekoppeld kunnen worden, ben je vrij om je eigen favoriete constructies in elkaar te knutselen. Zo bestaat onze meest gebruikte combinatie uit een aangepaste Tommygun, een raketwerper, een lasergeweer, een kettingzaag, een shotgun met doelzoekende kogels en een granaatwerper. Maar voor hetzelfde geld koppel je vier lasergeweren aan elkaar om een lichtshow te creëren waar menig discotheek jaloers op zou zijn.

Uiteindelijk leg je je al snel vast op een specifieke combinatie waarin sommige geweren duidelijk nutteloos zijn ondanks hun hilarische waarde. Daarnaast is er weinig rekening gehouden met spelers die de game meerdere malen willen uitspelen op andere moeilijkheidsgraden. Je neemt je bouwwerken wel mee met iedere speelse ie, maar de eerdere levels voorzien niet of nauwelijks in munitie voor de wapens die je eigenlijk pas in de verdere levels tegenkomt. Hierdoor ben je al snel weer aangewezen op de ‘standaardwapens’ als de Tommygun en de shotgun.

Meer is (bijna) altijd beter

Met de herspeelbaarheid van de game zit het verder wel goed. Nadat je het verhaal bent doorgelopen, speel je de Serious-moeilijkheidsgraad vrij. Hierin vindt het spel het nodig om nog meer vijanden naar je toe te gooien en je tevens minder munitie voor te schotelen. Een goede optie die de game heeft is de mogelijkheid om de spelsnelheid te verhogen of te verlagen, zodat de actie nog hectischer of juist beter te verwerken wordt. Zo kun je het spel nog beter op je eigen wensen aanpa en.

Mochten de vele vijanden je toch teveel worden, dan is het altijd nog mogelijk om een vriend in te schakelen om de game coöperatief verder te spelen. Als je die bij de hand hebt tenminste, want er is geen online coöp beschikbaar. Bij het samenspelen merkten we echter wel vrij vaak een stevige framedrop en andere kleine technische mankementjes, die in de singleplayer voor het grootste deel achterwege bleven. De engine van de game is dan blijkbaar niet sterk genoeg om de vele vijanden en extra kogels die tegelijk over het scherm vliegen met een stabiele framerate te tonen, wat best apart is aangezien de game grafisch verder geen hoge eisen lijkt te stellen.

Wanneer je de levels goed doorzoekt naar geheimen, dan zijn er naast de hogere moeilijkheidsgraad een aantal uitdagingen vrij te spelen. Hierin legt Serious Sam je een vaste combinatie wapens op en moet je met dat gereedschap een vooraf gesteld aantal vijanden doden zonder zelf het loodje te leggen. Het is allemaal extra vulling om de game, dat met 22 levels al goed gevuld is, nog net even wat vetter te mesten.

Why so serious, Sam?

Zoals we al zeiden, zal Serious Sam Double D XXL weinig originaliteitprijzen winnen. Toch moet er even een speciale vermelding gemaakt worden van de bizarre tegenstanders die ontwikkelaar Mommy’s Best Games heeft bedacht. Zo kruiste ons pad meermaals met een stapel pannenkoeken met vorken als benen en vuvuzela’s overal uitstekend en zagen we vuurspuwende, vliegende kittens die aan een chemisch reservoir hingen. Buiten de vreemde vijanden zal het spel je echter nooit van je sokken blazen. Het weet oerdegelijke schietactie te bieden zonder ook maar op een gebied te excelleren. Maar Sam is altijd al een simpele jongen geweest. Precies zoals wij hem graag zien.