Secret of Mana (Remake) | Gamer.nl

Secret of Mana (Remake) | Gamer.nl

Secret of Mana wordt beschouwd als één van de beste actie jrpg’s uit het SNES-tijdperk. Niet zo gek dus dat Square Enix de game opnieuw uitbrengt. De bedoeling van een remake ten opzichte van een port is natuurlijk om het goede van een oude ervaring te pakken en deze in een nieuw jasje te stoppen, zodat spelers kunnen genieten van het beste van twee werelden. Met Secret of Mana slaat de ontwikkelaar de plank echter volledig mis.

Nostalgische gevoelens komen meestal opspelen bij het horen van die ene memorabele soundtrack of een eindbaasgevecht die je altijd bijblijft. De originele Secret of Mana voor SNES had het allemaal: mooie graphics, leuke gameplay en fantastische muziek. Bovendien kun je de game ook nog eens met drie personen tegelijkertijd spelen, indien je in bezit bent van een multitap. Een actievolle, mooie jrpg met de mogelijkheid van co-op was zeldzaam. Dat is dan ook de reden waarom spelers nog altijd zo lovend zijn over de game.

Secret of Mana

Een nieuw, versleten jasje

De aandoenlijke, kleurrijke sprites waar Secret of Mana zo bekend om staat zijn volledig verwijderd. In plaats daarvan zijn polygonen modellen gebruikt, die qua animatie en details de gemiddelde PS2-game niet weten te toppen. Aangezien de sprites wel nieuw zijn, maar eigenlijk niet voldoen aan de hedendaagse standaard, is het juist jammer dat deze verandering heeft plaatsgevonden. In combinatie met de toegevoegde tu enfilmpjes en volledig ingesproken stemmenhad het best een succes kunnen zijn, maar de gedateerde chibi-stijl die gekozen is verpest de boel een beetje voor de fan die op zoek is naar de nostalgische Secret of Mana-ervaring van vroeger. Tegelijkertijd heeft de grafische stijl ook weinig te bieden aan spelers voor wie dit een totaal nieuwe ervaring betreft, want daaroogt het niet gelikt genoeg voor.

Deze remake heeft dat probleem ook in de vorm van gameplay. Waar in het origineel gebruik werd gemaakt van hitboxes die niet nauwkeurig waren, is dat nu nog steeds zo. De aandoenlijke, vaak grappige mankementen van de game uit 1993 vallen in dit nieuwe jasje extra op en zijn daardoor eigenlijk vooral frustrerend. Het is heel kwalijk wanneer je geraakt wordt door een Poison Breath-aanval waar je niet eens bij in de buurt staat. Ook de bekende mechanic waardoor vijanden even onschadelijk zijn wanneer je hebt geraakt, stelt je geduld op de proef. Telkens nodeloos wachten tot je de volgende klap kunt uitdelen vertraagt de game enorm. In de jaren ‘90 konden we dit iets makkelijker accepteren, maar met hedendaagste standaarden voor gameplay zijn dit soort elementen onacceptabel.

Secret of Mana

Met simpele verbeteringen kom je een heel eind

Ook simpele aanpa ingen die de game beter hadden kunnen maken zijn niet gedaan. Zo is tijdens het shoppen niet meteen duidelijk of je eigen uitrusting beter of slechter is dan wat je in de winkels ziet. Ook moet je op sommige punten wel drie ávier keer achter elkaar een verplicht gesprek aanknopen met hetzelfde personage. Beter was geweest dat het dialoog in één keer doorliep. Om nog maar te zwijgen over de onverwachte crashes die je soms uit de game gooien.

Secret of Mana

Er zijn genoeg redenen te verzinnen om een kla ieker op te graven en hem van een remake te voorzien in plaats van een simpele port. Zo is het mogelijk om de game te vernieuwen, zodat hij met zijn tijd mee gaat. Maar blijkbaar deelt Square Enix deze mening niet. Met een prijskaartje van veertig euro lijkt het alsof het bedrijf vooral wil verdienen met het opwekken van een nostalgisch gevoel, zonder hier veel moeite in te willen stoppen. Secret of Mana is één van die games waarvan de remake slechter is dan het origineel. Voor een authentieke en vermakelijkere ervaring kun je beter terecht op de SNES Mini.

De remake van Secret of Mana is beschikbaar voor PlayStation 4, Vita en pc. Gamer.nl speelde de PS4-versie voor deze recensie.