Second Sight | Gamer.nl

Het gebeurt niet vaak dat twee ontwikkelaars, onafhankelijk van elkaar, met ongeveer hetzelfde spelconcept naar voren komen. Zowel Psi-Ops van Midway, als Second Sight van Free Radical Design en Codemasters, zijn namelijk third person shooters waarin zogeheten 'Psi-Powers' centraal staan. Nadat we eerder Psi-Ops al aan een test onderworpen hebben, kruipen we nu in de huid van John Vattic om te zien welke van de twee als beste uit de bus komt.

Je naam is John Vattic, maar dat weet je ook alleen maar vanwege het armbandje dat je om hebt. Je bent net ontwaakt in een isoleercel en hebt geen idee waarom je daar opgesloten zit. Wel merk je dat je beschikt over buitengewone krachten, die het onder andere makkelijk maken om de vervelende bewakers in de kliniek waar je je bevindt, om zeep te helpen. In het begin van het spel tast je nog volledig in het duister over je achtergrond en leer je vooral de verschillende Psi-Powers kennen. Later zul je, via flashbacks, wat meer over het verhaal te weten komen. Je eerste flashback is trouwens je wapentraining, waarna je ook direct weet hoe je in het heden wapens moet gebruiken. Een erg leuke manier om de training in het verhaal te verwerken.

De flashbacks spelen zich veelal af in besneeuwde omgevingen

Het verhaal is duidelijk de drijfkracht achter Second Sight en door het steeds wi elen in tijd, houdt men het behoorlijk spannend. Aanvankelijk werd ons beloofd dat acties die je tijdens je flashback uitvoert, van invloed zijn op het heden. Dit houdt echter niet in dat je verschillende keuzes hebt die voor een andere verhaallijn zorgen. Second Sight is namelijk strikt rechtlijnig en je zult alles moeten doen, wat je behoort te doen. Het veranderen van de toekomst tijdens een flashback, is dan ook helemaal gescript. Toch is dit niet echt een minpunt, want juist hierdoor is het verhaal achter Second Sight zo aangrijpend en verra end.

Psi-Powers

De Psi-Powers in Second Sight spelen niet zo'n grote rol als in Psi-Ops, vooral omdat ze iets minder krachtig zijn. Wel zijn ze in Second Sight iets veelzijdiger en vaak op meerdere manieren te gebruiken. Zo zal de Psi-Blast, een bal die op een specifieketegenstander af kunt vuren, later geupgrade worden tot een soort schokgolf die alle tegenstanders om je heen tegen de vloer zal werpen. Je kunt de oude variant trouwens ook nog blijven gebruiken door op een tegenstander te locken tijdens het afvuren van de Psi-Blast.

De Charm Psi-Power in actie

Telekinese, het optillen van voorwerpen op afstand, zal je aanvankelijk enkel kunnen gebruiken op levensloze objecten, waaronder lijken van tegenstanders. Later in het spel zal je pas levende tegenstanders op kunnen tillen en ze de luchtwegen af kunnen knijpen. Met Charm kun je tijdelijk onzichtbaar worden, maar later in het spel ook andere personen van gedachten doen veranderen. Projection laat je toe uit je lichaam te treden, later kun je ook in de lichamen van anderen stappen en de controle over je tegenstanders nemen.

Wapens

In Second Sight ligt een vrij grote nadruk op het gebruik van wapens en gelukkig is het schieten hiermee dikke fun. Je hoeft niet al te veel exotisch wapentuig te verwachten, een pistool, SMG, snipergeweer en shotgun is zo ongeveer het enige dat je in je klauwen mag hanteren. Leuk is dat het vizier van het snipergeweer eens niet je hele beeld vult, maar als een klein venstertje onder in beeld verschijnt. Het snipergeweer richt automatisch op een tegenstander en je dient enkel nog zijn hoofd aan te wijzen, alvorens je het schot lost.