Scene It? Lights, Camera, Action | Gamer.nl

Stilte op de set, lichten aan, camera klaar en actie! Alles in deze game draait om films, en wel om hoeveel je over films weet. Dit spel is namelijk een quizspel zoals Buzz voor de Playstation, maar dan met een duidelijke focus op alles wat uit Hollywood komt. Samen met de bijgeleverde 'big-button'-controllers kun je met vrienden een echte quizavond houden. Het spreekt natuurlijk voor zich dat je, om van dit spel te genieten, wel van films moet houden en liefst veel over films en acteurs moet weten. Scene It heeft het quizconcept goed uitgewerkt, en dat merk je wanneer je het speelt met vrienden.

Wanneer je met vrienden speelt merk je inderdaad dat Scene It erg vermakelijk is, speel je het alleen dan is Scene It oersaai. Scene It is specifiek gemaakt om met meerdere mensen te spelen, wat eigenlijk het basisprincipe in elke quiz is. Mocht je dus niet zo sterk staan in het sociale leven dan is het wellicht beter om deze titel links te laten liggen. Scene It speel je met maximaal vier personen die elk één van de bijgeleverde controllers gebruiken om hun antwoorden mee in te geven. In het spel zul je verschillende onderdelen doen waaronder vragen beantwoorden bij een fragment uit een film, de filmposter herkennen, de filmnaam herkennen aan een (cryptische) tekening enzovoort. Hoewel het spel er vaak vanuit gaat dat de speler erg veel kennis van films heeft, zijn een aantal van de onderdelen wel toegankelijk voor degene die niet zo bekend zijn in de filmwereld.

Het spel wordt geleverd met vier draadloze 'big-button'-controllers die uitgerust zijn met een grote knop (die tevens ook als vierpuntstoets gebruikt kan worden door aan de rand van de knop te drukken) en de bekende a,b,x,y knoppen die op een rij onder de grote knop staan. Je gebruikt in Scene It voornamelijk de laatstgenoemde knoppen om antwoord te geven op de multiple-choice vragen, hoewel je soms op de grote knop moet drukken zodat je als eerste je antwoord kunt geven. Hoewel de controllers simpel zijn, liggen ze erg fijn in de hand en kun je zien dat de makers van Scene It goed nagedacht hebben over wat voor controller ze erbij wilden doen. Als je het vergelijkt met de Buzz controllers dan stijgen deze ver boven de gammele apparaatjes van Buzz uit.

In het spel zijn twee speelmodi aanwezig, namelijk de Play Now-modus en de Party-modus. In de eerste krijgt je een aantal onderdelen uit het spel te spelen waarmee je punten kunt verdienen met de snelheid van je antwoord. In andere onderdelen zul je voor je kunt antwoorden eerst op de grote knop van de controller moeten drukken, waarna je een poging kunt wagen. De partymodus daarentegen is lang niet zo leuk als Play Now. Je kunt in deze modus de antwoorden van je tegenspelers zien, waardoor 'vals' spelen simpel is. Doordat het lijkt alsof er geen einde aan de vragen komt in de Party-modus, valt het competitieve aspect van Scene It zo goed als weg. Je kunt er dus van uit gaan dat er maar één echt boeiende spelmodus is.

Hoewel Scene It de quizformule goed uitvoert zijn er zeker wel minpunten aan het spel. Zo kun je bijvoorbeeld filmfragmenten niet overslaan en moet je soms wachten tot de tijdsbalk afloopt voor je het antwoord krijgt te zien. Dit soort dingen zorgen ervoor dat het spel niet altijd even snel verloopt en soms wat vermoeiend wordt. Als je met zijn allen Scene It speelt is het een zeer vermakelijk spel, hoewel het door de gelimiteerde mogelijkheden niet eeuwig zal blijven vermaken. Daarnaast is Scene It compleet in het Engels, wat ervoor zorgt dat de game meer geschikt is voor mensen met een goede kennis van de Engelse taal. Al met al is Scene It een simpel spel, wat een met 1800 vragen best lang kan vermaken. Tegelijkertijd moet je niet te veel diepgang verwachten, want dat heeft Scene It niet.