Scene It? Box Office Smash | Gamer.nl

Vinger aan de buzzer, want dit najaar brengt Microsoft Scene It? Box Office Smash uit, het vervolg op Lights, Camera, Action. Je filmkennis wordt in deze game danig op de proef gesteld en dit geeft je een goede gelegenheid om voor eens en voor altijd aan je vrienden duidelijk te maken dat jij de echte filmkenner bent.

Als antwoord op Sony's Buzz! bracht Microsoft vorig jaar Scene It? Lights, Camera, Action op de markt. Een quizgame die gespeeld wordt met vier quiz-pads, een boel vragen en met het hoofdthema films. Echter, het grootste verschil met die andere quizgame is dat Scene It? veel meer gebruik maakt van korte filmclips, geluidsfragmenten en beeldmateriaal als ondersteuning bij de vragen. Deze aanpak zorgt ervoor dat het spel visueel veel leuker is, maar zorgt er tevens voor dat er minder vragen op het schijfje staan. Dit alles omdat de opslagcapaciteit van de Xbox 360 nu eenmaal beperkt is.

De titel doet vermoeden dat er alleen maar vragen over absolute topfilms in de quiz zitten, maar niets is minder waar. Je krijgt inderdaad vragen over bijvoorbeeld Monty Python: The Holy Grail, E.T. en Taxi Driver voor je kiezen, maar ook vragen over minder bekende films zoals You, Me and Dupree en Superstar vind je terug in Box Office Smash. Dat de game ook de wat mindere films behandeld is overigens geen minpunt, want doordat de game wat dieper graaft in de filmgeschiedenis krijgt de speler met een gedegen filmkennis een kleine voorsprong.

De vragen in Box Officie Smash worden aan de hand van 22 verschillende speltypes gesteld. De meeste hiervan zijn afkomstig uit het origineel, zoals vragen beantwoorden aan de hand van een kort filmfragment, een film raden aan de hand van een cryptische tekening of aan een geluidsfragment. Ook bevat de game enkele nieuwe speltypes, Pix Flix bijvoorbeeld. In Pix Flix krijg je een 8-bit tekeningetje te zien, in de stijl van een oude NES-game, en aan de hand daarvan moet je de juiste film raden. Onnodig om te zeggen dat dit onderdeel op onze redactie nu al favoriet is. Ook nieuw en behoorlijk pittig is het onderdeel waarbij je de film moet raden aan de hand van de aftiteling. Soms zie je direct om wat voor film het gaat, terwijl je andere keren echt diep moet nadenken om het juiste antwoord te vinden.

De nieuwe speltypes in Box Office Smash zijn zeker een goede toevoeging aan het spel en de vragen worden op een originele manier aan de speler gesteld. Wanneer je een complete quiz speelt, kort of lang, krijg je slechts sporadisch dezelfde speltypes voorgeschoteld. Een potje Scene It? kan al snel een half uur tot drie kwartier in beslag nemen en het is prettig als het spel een beetje variatie biedt. Helaas kan dan niet gezegd worden over de vragen, want al na drie potjes kregen wij af en toe dezelfde vragen voor onze kiezen. Vooral het speltype waarbij je twee afbeeldingen te zien krijgt en je vervolgens moet raden welke van de twee bij de gegeven film hoort, is op deze manier niet echt een uitdaging meer. De foto's die je te zien krijgt, worden namelijk erg vaak hergebruikt. Ook de kruiswoordpuzzelvragen lijken slecht vertegenwoordigd, want ook bij deze vragen kregen we al na één potje precies dezelfde. Het spel zou een geheugenfunctie hebben om deze problemen te voorkomen, maar toch lijkt het tekort aan opslagruimte de game parten te spelen.

Het spel kun je met maximaal vier vrienden spelen, maar ook met minder kun je een leuke quiz spelen. In je eentje wordt het echter snel saai en, aangezien je na enkele potjes af en toe dezelfde vragen krijgt, is het zelfs af te raden om het in je eentje te spelen. Je vrienden zouden namelijk zomaar kunnen denken dat je vals speelt met een té hoge score. De Party- en Play Now-modus, afkomstig uit de vorige deel, bestaan niet meer, maar de wat beter uitgewerkte quiz-modus maakt het gebrek aan opties nog enigszins goed. Je kunt namelijk niet alleen instellen dat je punten aftrek krijgt na een foutief antwoord, maar je krijgt tevens na iedere ronde bonuspunten toegewezen. De toewijzing van deze bonuspunten lijken soms totaal willekeurig, maar waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn, is de slechtste spelers een beetje in te laten lopen op de rest. Zij krijgen namelijk opvallend vaak de meeste bonuspunten. Hierdoor blijven de potjes tot aan het einde toe spannend.

Toch zorgen enkele minpunten, die ook al in het eerste deel boven water kwamen, nog steeds voor een lage score. Het spel is volledig in het Engels en dat kan voor sommige gamers een behoorlijk struikelblok zijn. Daarnaast zal niet iedereen alle films herkennen, en dan voornamelijk de wat oudere films. Al kan dit voor sommige gamers natuurlijk ook juist een reden zijn om de game wél aan te schaffen. Ook het gebrek aan spelopties geeft Box Office Smash wat weinig diepgang, waardoor het spel niet echt lang houdbaar is. Aan de andere kant hebben we zeker plezier beleefd aan de potjes Scene It? die we gespeeld hebben en zullen de (verstokte) filmfans de oude én nieuwe filmfragmenten met plezier bekijken.