Scarface: The World is Yours | Gamer.nl

Waar nieuwe film tuk voor stuk falen als game, proberen ontwikkelaars het goed te maken doorkla iekers nieuw leven in te blazen. The Godfather was aardig, maar bood nieteen spel dat zich in ook maar enige mate kon meten met de films. OntwikkelaarRadical Entertainment en uitgever Vivendi Games proberen het nu met decult-kla ieker Scarface. De keuze om Scarface te digitaliseren is moedig,omdat men ook het einde van de film heeft herschreven, iets dat wellicht doorde fans niet in dank afgenomen wordt. Meet Scarface: The World is Yours zichwel aan de film? Wij keken eens kritisch naar de PS2-versie van het spel.

Met het schaamrood op mijn kaken, besefte ik dat de DVD vanScarface nog altijd omgekeken op de plank stond. Speciaal voor de recensiegelegenheidheb ik de film dan ook eens afgestoft en in mijn Xbox 360 gestopt voor eenavondje Al Pacino. Na genoten te hebben van de film, begin ik enigszin ceptisch aan het spel zelf. We zijn al heel wat baggertitels tegengekomen diegebaseerd zijn op films, maar toch lijkt Radical Entertainment het deze keerbijzonder aan te pakken. Qua muziek, stemmen, gelijkeni en en dergelijk is erveel geld in gestoken. Het meest opvallende is echter dat het verhaal alsvervolg op de film geschreven is door David McKenna die ook films als AmericanHistory X en Blow geschreven heeft.

Ja, het is een vervolg op Scarface en ja, hoofdpersoon TonyMontana ging dood aan het eind van de film. In plaats van de film te herspelen,wat werkelijk nooit werkt in een spel, is er voor gekozen om het einde teherschrijven. Wat als Tony niet vermoord wordt, maar van de mannen vanAlejandro Sosa weet te ontsnappen? Het verhaal van het spel begint met deoverbekende Tony Montana uitspraak ‘Say hello to my little friend!’, waarnaTony de deur open knalt en los gaat op al zijn tegenstanders. Hier krijg jemeteen controle over Tony en moet je zien te ontsnappen uit je riante herenhuis.

Hoewel hij zijn leven nog heeft, houdt het daar ook wel mee op.Zijn hele drugsimperium is ingestort. Alle drugs, al zijn geld en vooral zijnreputatie is weg. Dit betekent dat hij niet alleen wraak moet nemen op Sosa,maar ook zijn drugsimperium vanuit het niets moet starten en opbouwen. Jebegint met het terugkopen van je villa en hebt als uiteindelijke doel de wereldvoor je te winnen. Gelukkig behoud het spel zich tot Miami, dat opgedeeld is ineen viertal eilandjes.

Op het eerste gezicht lijkt Scarface: The World is Yours ontzettenderg op Grand Theft Auto: Vice City. Die gelijkenis is natuurlijk snel gemaaktwanneer het spel speelt als een GTA en ook nog eens in Miami afspeelt. Hetkleurgebruik, de sfeer en de gameplay lijken bijna schaamteloos gekopieerd,maar toch kent het spel ook de nodige verschillen. Zo zal je bij GTA altijdachter opdrachtjes aan moeten en de hielen van grote bazen moeten likken omhogerop te komen. In Scarface ben je f*cking Tony Montana en ben jij de enigebaas. Tevens kun je niet, en dat zal een groot nadeel zijn voor menig gamer,zomaar zwaar gearmd de straat op lopen en ongestoord iedereen afknallen. Tonyschiet namelijk geen onschuldige mensen af, zoals hij in de film zegt: ‘I don’tneed this shit in my life’.

Toch is Scarface bovenal een actiegame en het richtsysteemis heerlijk simpel gehouden. Je kunt op een willekeurige vijand locken, waarnaje automatisch die kant op schiet. Tijdens het locken kun je echter met derechter analoge stick nog verdere richting aangeven. Zo kun je mooie headshotsmaken, maar ook ledematen afschieten voor extra plezier. De onderverdeling vanhet lichaam gaat zelfs zover dat je de linker en rechter nier en bal apart kuntraken. Qua wapens is er genoeg keuze met onder andere de heerlijk bloederigekettingzaag uit de film. Niet het meest praktische wapen, maar het geeft angstigveel voldoening wanneer je een hele bende met een kettingzaag om weet teleggen.

De politie wordt in Scarface door je heat-level gealarmeerd.Wanneer je het te bont maakt in het verkeer gaat je heat omhoog. Wanneer je ookmaar enige heat hebt, zal de politie je volgen en je inrekenen wanneer je eenvolgende overtreding maakt. De meter kun je naar beneden krijgen door netjes enrustig te rijden. Stijgt je heat echter tot grote proporties, dan krijg je eentimer in beeld en moet je binnen die tijd van de politie zien te ontsnappen. Ookheb je een heat-meter voor de vele bendes die Miami rijk is. Hoe slechter je tenaam staat bij de bendes, des te minder geld krijg je tijdens het dealen en deste sneller zullen de bendes je ook aanvallen. Je zou echter Tony Montana nietzijn als je de bendes niet kunt intimideren en de politie kunt omkopen ofoverhalen tot vermindering van je heat-level.

Dat handelen, praten met de politie en meer van dit soortdingen, gaan via een minigame. Je krijgt een rondje in beeld dat zich vultwanneer je het rondje op de controller ingedrukt houdt. Laat het rondje op hetlaatste moment los voor het beste resultaat. Laat je het rondje te vroeg of telaat los, dan krijg je minder of zelfs geen resultaat. Ditzelfde systeem wordtgebruikt bij het dealen van drugs, maar ook bij het naar de bank brengen van jegeld. Wanneer je geld verdient is het nog zwart en dient het witgewa en teworden bij een willekeurige bank. Ga je dood, dan ben je al je zwarte geldkwijt. Het is dus zaak om regelmatig even langs de bank te gaan om je geldkwijt te raken en te saven. Je krijgt gelukkig ook regelmatig na een mi ie dekans om te saven.

Er zijn naast de heat-meter nog een aantal belangrijkedingen om in de gaten te houden. Zo heb je natuurlijk een healthmeter die jebij elke willekeurige bloedbank kunt bijvullen, maar zijn er daarnaast ook nogelementen die belangrijker zijn voor het verhaal zelf. De belangrijkste isongetwijfeld je reputatie. Je hebt acht gradaties waarin je qua reputatie kuntgroeien. Aanvankelijk ben je een niemand waar iedereen zomaar tegen kanschelden en waar niemand tegen opkijkt. Wanneer je stijgt in reputatie, zullenze steeds meer tegen je opkijken. Met een hogere reputatie kun je tevens nieuwespullen kopen, zoals auto’s en boten, maar ook personeel dat je helpt tijdensje mi ies. Zo kun je al snel een chauffeur in dienst nemen die met één van jeauto’s aan komt rijden wanneer je die nodig hebt. En hoewel je het niet vanMontana zou verwachten, koopt hij zelfs spulletjes voor zijn huis zoals van dielelijke flamingo’s. Geloof het of niet, maar die ‘Pimp my Masion’ artikelenzijn nog reputatie waard ook!

Ook niet onbelangrijk is de hoeveelheid geld die je hebt.Daarmee koop je spulletjes, maar kun je ook drugs mee verhandelen. Je koopt dedrugs op bepaalde punten, waarna je de straat op gaat om het bij dealers aan deman te brengen. In de minigame bepaal je welk bedrag je ervoor krijgt. Delaatste meter om in de gaten te houden is puur voor de gameplay bedoelt, deballs-meter. Wanneer je op een toffe manier iemand omlegt en daarna ook nogeens wat grofs zegt met de taunt-knop, groeit je ballen-meter. Heb je genoegballen verzameld en zit je meter vol, dan kun je de Rage-mode activeren, waarinhet beeld voor een aantal seconden naar first-person view verhuist, de tijdvertraagt, Tony tijdelijk onsterfelijk is en hij voor elke moord die hij pleegtweer health erbij krijgt. Dat zijn pas ballen!

In de lange weg naar de overheersing van Miami (in de filmging dit zo vlot in een montage!) zul je vele mi ies moeten uitvoeren. Het isje doel om alle vier de gebieden over te nemen wat je doet door belangrijkezaken, zoals drankwinkels en platenwinkels, over te nemen en reputatie op tebouwen. Dit doe je allereerst door een aantal uitdagende en meestal leukemi ies te spelen voor de eigenaar, waarna je een stapel geld verdient. Ditgeld komt niet zomaar uit je strot, maar moet echt verdiend worden door drugste dealen. Allereerst zal dit gebeuren door kleine porties van 100 gram te verkopen opstraat, maar wanneer je een eerste opslagplaats hebt, vliegen de kilo’s coke jeom de oren. Het is erg leuk om te zien dat je er steeds meer geld aan verdienten je kunt dus ook steeds meer uitgeven aan auto’s, handlangers en het pimpenvan je huis.

Het grote nadeel van het spel is wel, en daar waren we albang voor in de previewversie, dat je vaak met dezelfde dingen bezig bent.Mi ies lijken op elkaar, constant drugs dealen gaat vervelen en het duurt ooknog eens erg lang totdat je vordert in het spel. Van de 40 tot 50 speeluren dathet spel rijk is, zul je constant dezelfde dingen doen, wat zo nu en danafgewi eld wordt door een spannende en originele mi ie. Dit houdt het spelwel boeiend, maar is niet genoeg. Je verwacht mi chien een spannend verhaaldat constant vordert, maar dan kom je met Scarface: The World is Yours bedrogenuit. Jij bent Tony Montana en je zult jezelf naar de bovenregionen moetenwerken en daar horen blijkbaar veel dezelfde rotklusjes bij.

Wanneer je het echter het herhalende karakter van het spelnet beu wordt, draait het spel helemaal om en stap je van de auto in de boot endoe je in plaats van drugshandel, opdrachten voor derden om reputatie op tebouwen. Deze afwi eling is meer dan welkom, maar helaas wel met watkanttekeningen. Zo is de AI van de tegenstander door het water akeligaangetast. Zien ze je bijvoorbeeld, dan storten ze stuk voor stuk met eennoodgang tegen een wand aan om vervolgens mooi als doelwit klaar te liggen. Ennog leuker is het wanneer je doelwitten niet bestaan, maar dat wanneer je inhet water plonst je eigen boot in het niets verdwijnt en de vijand natuurlijkwel al tierend en schietend tevoorschijn komt, terwijl jij hulpeloos in hetwater ligt te dobberen. Spijtig is wel dat dit uitstapje maar van korte duur isen je al snel weer dezelfde opdrachten aan het uitvoeren bent.

Grafisch moet je niet veel verwachten van Scarface, want hetspel steekt maar bleek af bij al die next-gen games die er uit komen. Een Xbox360-versie van het spel stond wel in de planning, maar is later weer geschrapt.Ondertu en heeft Radical Design de current-gen versie wel een grafische updategegeven, maar echt spectaculair ziet het er nergens uit. De gelijkenis van AlPacino is erg treffend en de sfeer van de film komt duidelijk terug in het spel.Vooral wanneer het bloed rijkelijk vloeit bij het afknallen of hakken van eenvijandelijk hoofd. Een klein kritiekpuntje is wel dat de framerate soms eenduik wil nemen wanneer er teveel actie in beeld is.

Voor kwaliteit bij het audiovisuele gedeelte van Scarfacemoeten we duidelijk bij de geluidafdeling zijn. Allereerst moet gezegdwordendat Al Pacino niet zijn stem geleend heeft aan het spel, maar devervangendeacteur doet echt een briljante imitatie. Ook de overige stemmen klinkenovertuigenden de geluiden klinken zoals ze horen te klinken. En wat dacht je vande hilarische gesprekken die je met elke persoon op straat kunt voeren.Speciale notie voor deuitgebreide soundtrack die Radical heeft samengesteld. Er zalongetwijfeldgezeurd worden dat een groot deel van de nummers in die tijd nog nietbestonden,maar dat geeft helemaal niets. De nummers kloppen bij het spel en ookdeoriginele soundtrack van de film zit er in verwerkt wat genietengeblazen is!

Scarface: The World is Yours is en blijft een schaamtelozekopie van Grand Theft Auto: Vice City. Het spel speelt anders doordat je puurvoor jezelf werkt, maar de gameplay en hele feel van het spel is bijna gelijk.En wat ga je dan toch mi en? De mogelijkheid om alles en iedereen af teknallen. Dit neemt niet weg dat Scarface zonder enige twijfel een vermakelijk spelis. De mi ies zijn er in allerlei vormen en ze zijn regelmatig erg uitdagenden leuk. Toch weerhoud het in den treuren herhalen van de saaie mi ies hetspel voor een hoger cijfer. Als je een intens verhaal denkt te beleven als inde film, dan zul je al snel gaan ergeren aan de vele relatief saaie mi ies diehet verhaal niet vorderen. Scarface is in ieder geval als filmgame zeker geslaagd,maar weet helaas niet compleet te overtuigen.