Het wordt cadeauzoekende mensen deze feestdagen er niet makkelijker op gemaakt. Iedere winkel heeft de 'sfeervolle' neonlampjes weer van de zolder getrokken en de schreeuw naar aandacht wordt luider en luider. Ook in de gameshops is de keuze werkelijk té groot voor de niets wetende consument. Rijen met games strekken zich uit voor de wispelturige moeder, die haar kindje zograag “die ene vette geem!” wil geven. En dan valt het oog van de moeder op Scaler, een spel dat het '7+'-teken en de aantrekkelijke prijs van 19,95 oergroot op de cover gedrukt heeft. Hier maken we Jantje gelukkig mee! Of toch niet?

Scaler vertelt het verhaal van de bijdehante puber Bobby Jenkins, die er alles aan doet om zijn favoriete diersoort, de hagedis, te beschermen. Anders dan de meeste mensen, doneert Bobby niet maandelijks 1.95 aan het Wereldnatuur Fonds, maar gaat hij op pad om mensen die iets tegen hagedi en hebben om te praten en te overtuigen van het belang en de onschuld van de vredelievende diertjes. De grote smoel komt Bobby in no-time op een semi-gevangenschap bij zijn buurman te staan, alwaar hij kennis maakt met het sinistere plan dat de mensen waartegen hij zich gekeerd heeft bedacht hebben: de wereld veroveren met evil hagedi en.

Natuurlijk gaat er op het moment dat Jenkins dit hoort van alles fout en beland je uiteindelijk in een parallelle wereld waarin je zelf ook tot hagedis omgetoverd bent. Zeg vaarwel tegen Bobby en maak kennis met Scaler, de smaragdblauwe hagedis die aan alles en iedereen lak heeft. Al snel ontmoet je enkele hoofdfiguren in het verhaal en blijkt het dat je enkel door het verzamelen van een aantal hagedi eneieren terug kan keren naar de 'normale' mensenwereld. Nou ja, voorruit dan maar, hier met die eieren!

Scaler is een game vol actie en avontuur en richt zich overduidelijk op de wat jongere gamers onder ons. Doorgewinterde platformgamers zullen zich gemakkelijk door de verschillende levels heen loodsen, wat ook komt door de erg vergefelijke gameplay. Toch verveelt het spel niet, en kom je al springend en slurpend (je hebt die lange tong niet voor niets) op de meest vreemde locaties terecht. De wereld van Scaler is namelijk vrij apart en bizar. De sfeer doet een beetje denken aan een surrealistisch schilderij uit het begin van de 20e eeuw, waarin kronkels en angstaanjagende kleuren afgewi eld worden met vrolijke, jolige karakters en speelse klim- en klauterplekken. De wereld wordt op Mario-achtige wijze middels een speelkaart aan je getoond en na ieder level voltooid te hebben, kun je afhankelijk van het aantal hagedi eneieren dat je verzameld hebt, naar een nieuwe speelwereld afreizen.

Eenmaal in de speelwereld aangekomen word je direct aan de slag gezet. Beestjes komen op je af, rotsblokken schieten onder je geschubde hagedi envoeten vandaan en simpele puzzels dienen opgelost te worden. Ook verzamel je zoals het een goede platformer betaamt een aantal voorwerpen, wat in dit geval de oranjekleurige 'klokkies' zijn. Met deze klokkies kun je bij je grote boezemvriend Leon upgrades kopen, zoals een extra healthpoint. Het is allemaal niet te diepgaand, maar zorgt wel voor een leuke, fri e gameplay.

Ook leuk is de mogelijkheid om van persoonlijkheid te wi elen. Tijdens je queeste door de wereld van Scaler wordt er namelijk een aantal keer een nieuw alter-ego aan de blauwe hoofdrolspeler gekoppeld. Deze alter-ego's hebben ieder hun eigen, specifieke krachten, die je nodig zult hebben om bepaalde puzzels op te lo en. Het wi elen van karakter neemt een groot deel van de gameplay voor zijn rekening en wordt op sommige momenten toch ook wel irritant. Dit is vooral als je voor de tien duizendste keer moet wi elen van persoonage om wéér hetzelfde obstakel voorbij te komen. Gelukkig weet de game deze 'slechte' momenten af te wi elen met leukere sequenties, waardoor de algehele spelervaring tamelijk positief blijft.

Audiovisueel staat Scaler ook z'n mannetje. Zoals gezegd is de spelwereld vrij uniek en bizar, en is deze ook nog eens zeer degelijk uitgewerkt. Framedrops blijven achter wegen en de wereld is van genoeg detail voorzien om je geïntere eerd te houden. De grappen en grollen van de hoofdpersonen zijn redelijk tot goed ingesproken en zeker voor de kleintjes is Scaler gewoon een leuk en lief hagedisje, die met z'n vervelende en bijdehante opmerking meermaals op een glimlach van de speler kan rekenen. Jammer genoeg bevat het spel vrij weinig muziek en komt de ooropvulling meer van de verschillende beestjes en plantjes, dan van een sfeermakend orkest.

Scaler is een leuk spelletje, dat zeker door de wat jongere gamers best gewaardeerd zal worden. Ervaren platformgamers zullen als een gek door de levels razen en na minder dan 10 uur uitgespeeld zijn. De game is dan ook niet aan hen besteed. Gelukkig betaal je voor Scaler dan ook niet de volle mep en zul je voor 19,95 het perfecte kerst- of eindejaarscadeau voor je kleine neefjes of nichtje hebben.

Gameplay: 7,5Graphics: 7,5Geluid: 6,5Totaal: 7,2