Satellite Reign

Flaneren door smog en neon

Geschreven door Remco Beckers op

None

Satellite Reign is een verbluffend gedetailleerde game in een megalomaan uitgewerkte cyberpunk-setting. Je bent de commandoleider over vier agents die strijden voor de goede zaak of voor hun eigen belangen – de keuze is aan jou. Hoewel de game soms wat te chaotisch is en het verhaal makkelijk over het hoofd gezien wordt, zit het met de sfeer en de meeslepende gameplay bijzonder goed. Het was lang wachten op Satellite Reign, maar dan heb je ook wat.

8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Springlevende cyberpunk, een enorme spelwereld, lekkere cartoony uitstraling, verslavende gameplay
  • Minpunten
  • Je verliest soms het overzicht, soms moeilijk duidelijke opdrachten te geven, verhalende elementen kunnen makkelijk overgeslagen worden
Twee jaar geleden werd er op Kickstarter het spirituele vervolg aangekondigd op de golden oldie van Mike Diskett, Syndicate uit 1993. Satellite Reign is geproduceerd door het in Brisbane gevestigde 5 Lives Studios en biedt spelers een real-time strategygame met rpg-aspecten. Met een isometrisch uitzicht op een grandioos gedetailleerde cyberpunk-setting neem je de leiding op je over een team van vier vrijheidsstrijders in een corrupte, dystopische maatschappij.

In de toekomst zijn technologische ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. De nieuwste technologieën hebben zelfs een vorm van onsterfelijkheid weten te bewerkstellingen voor wie het zich permitteren kan en dat heeft de kloof tussen arm en rijk enorm vergroot. Steden groeien groter en hoger, de straten donkerder en grimmiger. Technologie is overal, evenals neonverlichting, smog en punkkapsels – oude, vertrouwde sciencefiction dus, met een jaren ’80-vibe waar zelfs de meest geavanceerde technologie niet tegen bestand lijkt te zijn. Cyberpunk is springlevend en we zullen het weten ook!

De kleur van een dood televisiekanaal

Een vloeiend bewegende en draaiende satellietcamera volgt je team van vier infiltranten, elk met hun eigen specialisaties en upgrademogelijkheden, door de labyrintische, isometrisch weergeven onderlaag van een futuristische metropool. Met turquoise, oranje en roze neonverlichting, boomhologrammen, alomtegenwoordige mist en regen, en torenhoge, bewegende advertenties van onder andere verleidelijk opkijkende geisha’s (een typische cyberpunk-troop) is Satellite Reign een overduidelijke en enthousiaste hommage aan films als Blade Runner en boeken als William Gibsons Neuromancer. De detaillering van Satellite Reign is weergaloos. De mogelijkheid bestaat je camera tot het uiterste in te zoomen en het kan daarom zomaar voorkomen dat je je soldaten even de boel laat en op de huid van de brave inwoners van de stad gaat zitten om te zien wat ze uitspoken, hoe zij in hun auto vliegen, of hoe ze in een steegje gefouilleerd worden door de patrouilles.

Het spel weerspiegelt een toekomst zoals deze in de jaren ’80 werd voorgesteld – het geboortedecennium van cyberpunk als genre. Zoals bij zoveel cyberpunk-fictie uit die tijd lijkt ook hier de onderliggende boodschap te zijn dat de wereld er zo gaat uitzien als we onszelf niet gauw beteren. Het is dan ook geen fijne wereld. Een corrupte regering gecontroleerd door gigantische bedrijven, een onoverkombaar technofetishisme dat alle aandacht opslokt, een verloedering van levensstandaarden en omgangsvormen en, natuurlijk, de losgeslagen vrijheidsbeweging die hier tegenin gaat – al dan niet met grof geweld. En dat is waar het spel begint.

Soldier, support, hacker, infiltrator

Je vier agenten rennen rond door de stad, zetten hier en daar bakens op, hacken geldautomaten of schakelen CCTV-camera’s uit. Dit doe je allemaal om het uitvoeren van verhaalmissies wat makkelijker te maken. De straten zijn bevolkt door mensen in flitsende, leren jassen, technologische snufjes aan lijf en leden, en gedateerde kapsels, maar ook door een leger huursoldaten die de terreinen van de grote bedrijven in de stad bewaken en door de donkere straten patrouilleren. Zolang je je gedeisd houdt, is er geen probleem, maar als je eenmaal op verboden terrein staat is tactisch sluipen geen slecht idee.

Je team infiltreert compounds om belangrijke ondernemers een hak te zetten of om het klootjesvolk meer vrijheid te brengen. Je plundert een magazijn, legt een netwerk plat of steelt prototypes. Gebruik je infiltrator om langs een zipline het ommuurde terrein binnen te komen of je hacker om camera’s de andere kant op te laten kijken of poorten te openen. Koop conciërges om, zorg dat bewakers ‘verhinderd’ zijn, zend propaganda uit, of kidnap wetenschappers om je zaak te helpen. Of laat je soldaat en zijn support de leiding nemen en vlieg de vijand guns blazing tegemoet. Wat je ook doet, de gameplay is vaak zinderend, vergt een goed plan of enorm veel lef en brengt de verholen commandoleider in je naar boven. Soms voel je je machteloos als je je team in een val leidt, maar het is juist de kunst dat te voorkomen. Er zijn opties te over en je keuzes bepalen het succes van de missie en lijken ook effect te hebben op de wereld en op hoe de vijand zich tegenover jou verhoudt. Maar welke vormen dit precies aanneemt is onduidelijk en dit moet vooral blijken uit de fijnzinnigheid en detaillering van de verhalende elementen. Uiteindelijk bepaal je zelf waarvoor je het allemaal doet.

Chaotische orde

Er zit wel degelijk een verhaal in de game, maar dat is jammer genoeg bijna geheel optioneel. Elke missie heeft een reden en een uitgebreide uitleg, waaruit tevens blijkt hoe de wereld in elkaar steekt en welke rol jij daarin te vervullen hebt. De opdrachten zijn echter meestal meteen al zo duidelijk en de teksten vaak te lang (en, om eerlijk te zijn, de gameplay te sterk), om een goede grip op de kleine verhaaltjes te krijgen. Daardoor voelt wat je in het spel doet soms wat lukraak. Het is jammer dat Satellite Reign je niet meer uitnodigt het verhaal tot je te nemen, maar daartegenover staat wel dat de wereld zijn eigen verhaal visueel aan je doorspeelt.

Een ander minpunt is dat de besturing soms wat gebrekkig is. Zeker als het wat te chaotisch wordt, in een vuurgevecht bijvoorbeeld, is het lastig in te schatten wat er allemaal gebeurt. Veel komt aan op tactisch denkvermogen, wat het spel aangenaam pittig kan maken, maar soms staan je soldaten iets te dicht op elkaar of tegen objecten aangedrukt om ze nog eenduidige opdrachten (zoals dekking zoeken) te geven. Een opdracht-prompt is snel gemist. Het komt niet vaak voor, maar wel net genoeg om op den duur vervelend te worden. Maar ondanks dat zit het met Satellite Reign, met een fenomenale sfeer en een gameplay die erg verslavend werkt, helemaal goed.

Satellite Reign is te spelen op pc, Mac en Linux, en is nu verkrijgbaar op Steam voor 27,99 euro.

'Loyaliteitsservice' Xbox Live Rewards nu ook in Nederland This War of Mine: The Little Ones op 29 januari naar consoles
8