Sanctum | Gamer.nl

Sanctum | Gamer.nl

Op Steam werd Sanctum begin vorig jaar al uitgebracht, maar door het grote succes heeft uitgever Lace Mamba Global besloten een fysieke Collector’s Edition te lanceren. Deze bevat onder andere alle levels, inclusief de uitbreidingen, een stripboekje en de soundtrack van het spel op cd. Daarnaast zit er een code in voor een extra exemplaar van Sanctum voor een vriend. Een mooi moment dus om het spel nog eens onder de loep te nemen.

Shooter & tower defense

Sanctum is anders dan de meeste tower defense-games en dat is direct zichtbaar. Het speelveld wordt namelijk niet van bovenaf getoond, zoals gewoonlijk, maar vanuit de eerste persoon. De speler bestuurt de vrouw Skye die haar stad moet verdedigen tegen kwaadaardige aliens. Dat moet met een combinatie van schieten en het plaatsen van het juiste afweergeschut. In het begin maakt het nog niet veel uit hoe je dat doet en is het spel nog vrij simpel en vergeeflijk. Later wordt van de speler echter veel eigen inzicht en creativiteit verwacht, waardoor een gevarieerd en uitdagend spel ontstaat.

Labyrint

De opzet van Sanctum is in eerste instantie dus nog eenvoudig: aliens willen de stad vernietigen en komen via de kortste weg op de basis af. Om te voorkomen dat de vijand binnenvalt moeten blokken op het speelveld worden geplaatst die de route veranderen.  Zo moet een groot doolhof van blokken worden gecreëerd waar de aliens langslopen. Hoe dit labyrint eruit ziet is geheel vrij aan de speler. De eerste doolhoven zullen nog eenvoudig zijn, maar naar mate het spel vordert, moet er meer gespeeld wordt met de mogelijkheden.

De blokken kunnen bovendien worden voorzien van afweergeschut. Dit varieert van simpele machinegeweren, die goed zijn tegen snelle vijanden op de grond,  tot mortieren die weer goed zijn tegen groepen aliens op afstand. De wapens moeten op de meest effectieve plekken worden geplaatst zodat ze meer schade doen tijdens een aanval.

Schieten

Behalve het afweergeschut heeft Skye ook wapens tot haar beschikking waarmee ze zelf extra schade toebrengt. In eerste instantie zijn er drie wapens waarmee de speler mag schieten, later zijn er nog een paar extra toegevoegd. Het machinegeweer is effectief tegen meerdere vijanden tegelijkertijd, het snipergeweer richt veel schade aan tegen een enkele alien en met het vrieswapen worden ze vertraagd. De verschillende vijanden hebben bovendien zwakke plekken waardoor ze sneller neergaan. Er moet dus echt goed gemikt worden om het spel te winnen.

Met wapens alleen is het echter onmogelijk om de vijand tegen te houden en ook met enkel torens is het moeilijk om de aliens af te weren. Er moet dus een bepaalde synergie tu en beide aanvalsmethoden zijn. Dat is in de singleplayer nog vrij eenvoudig op elkaar af te stemmen, het wordt pas echt intere ant in een spel met meerdere spelers.

Anticiperen en upgraden

Het plaatsen van afweergeschut en het schieten is namelijk nog maar het halve werk. De aliens vallen in de eerste plaats niet in een constante stroom aan, maar komen in delen. Per aanval verschilt het welk type vijand komt. Soms zijn dat snelle vijanden over land, dan weer trage via de lucht en zo nu en dan een baas. Skye weet welke vijanden er bij de eerstvolgende aanval komen en aan de hand daarvan moeten torens worden geplaatst, maar ook wapens en afweergeschut worden geüpgrade.

In de singleplayer mag de speler uiteraard zelf bepalen wat de strategie is en alles zo veel mogelijk op elkaar afstemmen. Met twee man wordt dit al lastiger en met vier man is het haast onmogelijk om de perfecte synergie te behalen. Samenwerken is een optie, door bijvoorbeeld elkaars toren te verbeteren, maar dat hoeft natuurlijk niet. Hoewel de ene tactiek beter werkt dan de andere, is er niet echt een ideaal model en dat maakt Sanctum ontzettend gevarieerd en elk potje weer anders.

Eigen schuld

Omdat de speler zelf bepaalt welke route de vijand aflegt, waar het afweergeschut wordt geplaatst en met welk wapen er wordt geschoten, is dus bijna alles afhankelijk van de strategie. Als het misgaat ligt het dus aan de eigen tactiek, ook omdat de vijanden vrijwel geen intelligentie hebben. Dat levert frustratie op wanneer een level net niet wordt gehaald, maar daar is een wijze les uit te trekken voor de volgende keer. Wanneer het de keer erop wel lukt geeft het extra veel voldoening.

In het begin zal het vaak voorkomen dat een level net niet lukt, omdat de kennis over een level en vaardigheid er nog niet is. De drempel om het spel te blijven spelen is daarom vrij hoog, maar dat haalt niet weg dat er voor de doorzetters een diepgaand spel voor de boeg ligt. In de singleplayer komt Sanctum niet het beste tot zijn recht, maar met een aantal vrienden is het een game die je vaker op zult pakken. En als een Collector’s Edition dan iets te veel van het goede is, dan is Sanctum nog altijd te koop op Steam voor tien euro.