Review
Samurai Shodown

Samurai Shodown is een dodelijke dans van sluwheid en klinkende zwaarden

Eén van de spannendste vechtspellen van dit moment

Geschreven door Tom Kerkhof op

Conclusie

Samurai Shodown is een stijlvolle, technische en eigenzinnige vechtgame die met gemak een plekje verovert tussen moderne fighters zoals Tekken of Street Fighter. Voor nieuwkomers is het even wennen, maar achter het aanvankelijk stroeve gevoel gaat een schat aan diepgang en spelplezier verborgen. Het beperkte aantal personages en gebrek aan interessante singleplayeropties compenseert het spel met uitstekende gameplay en een fantastische presentatie.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Sterke en diepgaande gameplay, toffe personages, stijlvolle presentatie
  • Minpunten
  • Ietwat beperkt qua mogelijkheden, Ghost AI valt nog wat tegen
Er was een tijd waarin de grootste concurrenten voor 2D-vechtspellen zoals Street Fighter of Mortal Kombat steevast uit de stal van SNK kwamen. Van de prominente positie die de ontwikkelaar met titels als King of Fighters en de oorspronkelijke Samurai Shodown wist te veroveren, bleef na de wisseling van het millennium echter weinig meer over. Gelukkig is SNK anno 2019 weer helemaal terug en is het de beurt aan Samurai Shodown om via een gelikte reboot opnieuw indruk te maken.

Samurai Shodown houdt het vooral simpel en blijft trouw aan de kern van de serie: een kleurrijk scala aan bewapende strijders nemen het tegen elkaar op in nagelbijtende duels op leven en dood. Daarbij heeft SNK vooral gekeken naar de eerste (en populairste) delen van de franchise en daar een modern gezicht aan gegeven. Fans van het eerste uur zullen veel van hun favoriete personages herkennen, die er in deze game ongetwijfeld beter uitzien dan ooit tevoren.

Samurai Shodown

De zestien speelbare duellisten hebben allemaal een unieke persoonlijkheid en vechtstijl, waardoor er ondanks het geringe aantal personages toch een heleboel variatie is. Of het nu de zelfverzekerde rondzwervende samoerai Haohmaru, de net iets té gemotiveerde ninja Galford en zijn hond Poppy, of de nonchalante en ijzersterke piraat Darli Dagger is: voor iedere speler is er wel een passend personage te vinden.

Een klasse apart

Interessante personages zijn een belangrijk aspect van vechtspellen, maar een fighter valt of staat met de kwaliteit van de gameplay. Op dat vlak weet Samurai Shodown zich in ieder geval van de concurrentie te onderscheiden. Het tempo van het spel is aanzienlijk langzamer dan we tegenwoordig van het genre gewend zijn, waarbij aanvallen soms sloom aanvoelen en personages zich wat stroef voortbewegen. Dat is zeker in het begin wat onwennig, maar absoluut niet nadelig. Het is zelfs een bewuste keuze, die het vechtsysteem naast het meest onderscheidende ook het sterkste wapenfeit van deze eigenzinnige vechtgame maakt. De focus van Samurai Shodown ligt namelijk niet op bliksemsnelle gevechten en waanzinnige combo’s, maar juist op zorgvuldige aanvallen en het voorspellen van de keuzes van je tegenstander.

Eén enkele aanval kan al grote hoeveelheden schade toebrengen en dan zijn er ook nog verschillende speciale super-manoeuvres. Alsof dat nog niet genoeg is kun je ook een Rage-mode activeren, waardoor de schade van je aanvallen nóg verder toeneemt. Ook krijg je dan beschikking tot een razendsnelle Lightning Blade-aanval, die als een bliksemslag de helft van een levensbalk afsnoept. Er zijn eveneens veel mogelijkheden om al die aanvallen af te straffen, bijvoorbeeld door ze te deflecteren of je tegenstander te ontwapenen. Met een goed getimede afwering kan het tij volledig worden gekeerd, dus is het van groot belang om de juiste keuze te maken. Als gevolg hiervan zijn gevechten een gewichtige strijd die minstens net zoveel plaatsvindt in het hoofd van de spelers als in de arena. De spanning in Samurai Shodown is voortdurend te snijden.

Samurai Shodown

Gevechten zonder grenzen

Van deze spannende duels kan zowel online of offline worden genoten, hoewel de verschillende mogelijkheden hierbij wat beperkt zijn. De singleplayerervaring beperkt zich naast vaste nummers, zoals een Survival- en Time Trial-modus, tot een simplistische verhaalmodus die niet meer is dan een reeks aaneengesloten gevechten. Daarbij wordt er te weinig gebruikgemaakt van de toffe persoonlijkheden van de personages. Dat de focus van een vechtspel op de multiplayer ligt is vanzelfsprekend, maar met zulke fraai vormgegeven personages is het toch een gemiste kans dat hier niet meer mee is gedaan.

De online mogelijkheden zijn ook niet heel talrijk, maar de belangrijkste opties zijn aanwezig. Zo kun je het opnemen tegen andere spelers in zowel ranked matches als gewoon voor de lol en is er zelfs de mogelijkheid om aan teamgevechten deel te nemen. Met vrienden enkele gevechten van vijf tegen vijf uitvechten staat garant voor een avond plezier. Tijdens onze sessies was de ervaring met het vinden van tegenstanders overwegend positief, maar niet gevrijwaard van zo nu en dan wat verbindingsproblemen.

De strijd tegen jezelf

De meest spraakmakende modus die SNK aan deze reboot heeft toegevoegd is de zogeheten Dojo-modus, waarbij spelers het kunnen opnemen tegen Ghosts. Tijdens het spelen houdt het spel op de achtergrond bij hoe spelers zich tijdens gevechten gedragen en creëert het aan de hand van deze gegevens een AI die een weerspiegeling is van de speler in kwestie. Deze Ghosts worden online gedeeld en kunnen door andere spelers worden gedownload. Het concept heeft enorm veel potentie: zo kun je bijvoorbeeld de Ghosts van beroemde spelers downloaden om op hoog niveau te kunnen oefenen, of het opnemen tegen een afspiegeling van jezelf om zo je zwaktes op te sporen en weg te poetsen.

Samurai Shodown

Helaas is de kwaliteit van de intelligentie van Ghosts op het moment van schrijven verre van optimaal, en geeft het een matige indruk van de speelstijl van een speler. Het lijkt er op dat de AI vooral de moves uitvoert waaraan een speler de voorkeur geeft, maar het houdt daarbij geen rekening met de situaties waarin de spelers zich bevinden. Dat levert voornamelijk enorm voorspelbare Ghosts op die van meters afstand worpen proberen uit te voeren, willekeurig heen en weer springen, of maar wat in het luchtledige slaan. Dat is jammer, want als de AI een betere impressie van verschillende spelers zou weergeven, is het een revolutionair concept. We kunnen alleen maar hopen dat de kwaliteit in de toekomst toeneemt.

De meester van het zwaard

Die kleine tekortkomingen mogen de pret echter niet drukken. Daarvoor is het vechtsysteem véél te goed. SNK is erin geslaagd de comeback te maken waar fans van old-school fighting games naar verlangden. Met de reeds aangekondigde dlc-vechters lijkt het er op dat het met de toekomstige ondersteuning van het spel ook wel goed zit. Wanneer je je niet laat afschrikken door het lage tempo en afwijkende karakter van Samurai Shodown, word je beloond met een bijzondere en vermakelijke spelervaring die zich perfect weet te onderscheiden van de concurrentie. Zelden waren gevechten zó zenuwslopend en toch zo bevredigend.

Samurai Shodown is op dit moment verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One. Op een later moment komt de game ook beschikbaar op pc en Nintendo Switch. Voor deze review is de game gespeeld op een PlayStation 4.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Dit artikel delen:

Lees meer

Epic Games gaat terugbetalingen Shenmue 3 dekken The Witcher-serie krijgt panel op San Diego Comic Con
2

Reacties op: Samurai Shodown is een dodelijke dans van sluwheid en klinkende zwaarden

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 3 juli 2019 11:09
    De season pass was de gehele eerste week gratis te downloaden (ook als je de game niet hebt) maar goed trust gamer.nl de game 8 dagen na release te reviewen =)

    Volgend jaar een bloodstained: ritual of the night review ? Sorry voor de sarcastische ondertoon.

    maar ontopic: SS is nooit een serie geweest die mij echt heeft kunnen pakken, het was altijd een beetje de bushido blade onder de 2d fighters ;) te afwachtend voor mij, ik ben van dat toch een meer king of fighters fanaat.. maar ik ga hem wel oppakken, wellicht verrast het mij, ergens in een sale of zo. Al is het alleen maar om het genre te supporten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 3 juli 2019 12:19
    @casualkiller SS heeft voor mij dis precies hetzelfde gevoel. Ik had altijd meer interesse voor Street Fighter, Mortal Kombat en KOF, Maar ik moet zeggen dat ik hier nu wel een keer zin in heb, iets nieuws, iets anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.