Samorost 3 | Gamer.nl

Samorost 3 | Gamer.nl

Het kostte Amanita Design enkele jaren voordat het zijn doorbraak wist te maken bij het grote publiek. Met het fantastische Machinarium plaatste men zich zeven jaar geleden prominent in de hoogste regionen van het point-and-click-adventuregenre. In navolging daarvan verscheen drie jaar later het minder indrukwekkende Botanicula. De ontwikkelaar uit het oosten begon zijn opmars echter ooit met twee andere soortgelijke titels: Samorost 1 en 2. Beide van oorsprong twee korte Flash-games en speelbaar in de browser. Nu, dertien jaar later, is er een direct vervolg: Samorost 3. Een volwaardig avontuur van formaat en ditmaal in een fonkelscherpe hd-resolutie.

Net als in voorgaande titels vertelt de Tsjechische studio dit verhaal zonder tekst. Hoewel het een vervolg is op Samorost 2 is het verhaal eenvoudig te bevatten en is het niet nodig de voorgaande games uit de reeks gespeeld te hebben. Nadat een mysterieuze hoorn uit de lucht valt en in de tuin van de kleine kabouterachtige protagonist belandt, besluit deze op avontuur gaan om de oorsprong van het blaasinstrument te achterhalen. Al snel blijkt de hoorn te gebruiken voor het luisteren naar en het naspelen van melodieën die verborgen zitten in de spelwereld. Hierdoor is het mogelijk om natuurgeesten uit hun slaap te schudden en daar beelden van hints, puzzel- of verhalende elementen uit te verkrijgen.

Samorost 3

Muziek speelt naast het gebruik van de hoorn een prominente rol in Samorost 3. Zo begint een bezoek aan een nieuw gebied kalm, maar naarmate je verder geraakt begint de muziek aan te zwellen; oplo ingen voor veel puzzels berusten op bepaalde melodieën en personages dansen en zingen er lustig op los. In combinatie met de fantastische soundtrack van huiscomponist Tomáš “Floex” Dvořák schept dit een sfeer die zowel buitenaards als omarmend voelt. Het ontbreken van tekst is dan ook verre van een gemis, daar de ware taal die Samorost 3 spreekt die van muziek is.

Duister sprookje

Dit kleurrijke muzikale spectrum staat op gelijke voet met de kenmerkende visuele stijl van de game. Het is, net als bij andere titels van Amanita Design, vrijwel onmogelijk om niet na één blik verliefd te worden op de surrealistische fantasiewereld van Samorost 3. Deze beslaat vijf planeten en de omcirkelende vier manen. Stuk voor stuk komen deze tot leven door de allerkleinste details die de bijna fotorealistische landschappen een lust voor het oog maken. Deze artistieke visie neemt je mee op een reis langs mo ige bo en en kleurrijke insecten die in schril contrast staan met vreemde mechanische bouwwerken en de inktzwarte ruimte. Samen vormt dit een prachtig geheel.

Samorost 3
Samorost 3
Samorost 3

Dit duistere sprookje nodigt instinctief uit tot verkenning en dat is ook noodzakelijk door het ontbreken van de tekstuele vertelling. De puzzels bestaan vaak uit het aanwenden van elementen in de omgeving en dagen je uit tot een creatief denkproces. Simpele puzzels zoals het vinden van voorwerp A voor persoon B zijn dan ook uit den boze. Gelukkig zijn de oplo ingen nimmer te ver gezocht en is het in noodgevallen mogelijk om een hint vrij te spelen. Dat gebeurt geheel in stijl door in het spelmenu een puzzel op te lo en waarmee het slot van een boek geopend wordt. Dit boek toont een getekende schets van de situatie waarin de speler zich bevindt met daarbij duidelijke visuele hints.

Samorost 3

Iedere locatie is tevens bezaaid met interactieve elementen die vaak als kleinere puzzels dienen, niet noodzakelijk zijn om op te lo en en vooral extra vertier opleveren. Soms is het hierdoor echter niet helemaal duidelijk wat er moet gebeuren om verder te geraken. Door het ontbreken van een duidelijk plot valt de motivatie om voortgang te boeken op bepaalde momenten ook weg. Soms voelt de game doelloos aan en dat gevoel verdwijnt pas na een uur of zes bij het slotakkoord van de game, als het daadwerkelijke verhaal eindelijk opduikt. Zelfs na het einde loont het echter zeer, dankzij de vele verborgen geheimen, om de prachtige werelden nog eens te bezoeken en Samorost 3 nog eens op te starten.

Samorost 3 is digitaal verkrijgbaar voor pc en Mac. Een mobiele versie verschijnt later dit jaar.