Sam & Max: The Devil's Playhouse - The Tomb of Sammun-Mak | Gamer.nl

Dat The Tomb of Sammun-Mak, de tweede aflevering van het derde Sam & Max seizoen, niet net zo sterk is als seizoensopener The Penal Zone mag eigenlijk niet echt een teleurstelling heten. Niet alleen is The Tomb of Sammun-Mak nog steeds een goede aflevering, het weet tevens zijn eigen draai aan het verhaal van het komische detectiveduo te geven. Wel mist de aflevering het verra ingseffect dat The Penal Zone had dankzij de toen nieuw geïntroduceerde psychische krachten van Max.

Oorspongsverhaal
The Tomb of Sammun-Mak begint direct na het einde van The Penal Zone. Sam en Max vinden een oude videoprojector en enkele filmrollen met daarop geheel toevallig beelden van hun grootouders Sameth en Maximus. Dankzij zijn psychische krachten kan Max de verschillende films beïnvloeden om zo het verhaal van hun voorouders  tot een goed einde te brengen.

Sameth en Maximus worden op pad gestuurd naar het oude Egypte, om daar de speeldoos van de duivel, het centrale verhaalelement in het derde Sam & Max seizoen, te bemachtigen. Tijdens deze zoektocht komt het duo verschillende personages tegen die fans van de eerste twee delen onmiddellijk zullen herkennen. Door het tijdsverschil zijn deze personages allemaal echter behoorlijk anders dan hun latere verschijningen, waardoor deze aflevering een originele kijk op hun oorsprong geeft.

Toekomst
Aangezien Sam en Max slechts toeschouwers zijn van de filmbeelden beschik je niet langer over de psychische krachten van Max die de puzzels in The Penal Zone zo origineel maakten. Hoewel Maximus zijn eigen krachten heeft, zoals de mogelijkheid om in een blik noten te veranderen en om andere personages als levende buikspreekpop te gebruiken, hebben deze minder invloed op de gameplay dan de psychische krachten die de Max van de toekomst bezit.

The Tomb of Sammun-Mak geeft echter wel op een andere manier zijn eigen draai aan de gameplay. Sam en Max kunnen namelijk tu en de vier verschillende filmrollen wi elen, waardoor ze soms in de ene film informatie krijgen die in een andere film nodig is om verder te komen. De puzzels van dit tweede deel zijn dan ook minder gericht op het gebruiken van voorwerpen en meer op het slim gebruiken van dialogen. De puzzels van The Tomb of Sammun-Mak weten daardoor zeker te verra en, zij het niet zoveel als in The Penal Zone.

Omgeving
Doordat het verhaal van The Tomb of Sammun-Mak zich in het verleden afspeelt zijn ook de omgevingen vrijwel geheel nieuw. Sameth en Maximus bezoeken weliswaar de straat waar Sam & Max hun kantoor hebben staan, maar deze lijkt nergens op de straat die we uit eerdere delen kennen. De meest indrukwekkende omgeving van de aflevering is echter de tombe waar de aflevering naar vernoemd is. Deze zit vol Egyptische elementen en is mi chien wel de beste omgeving in een Sam en Max aflevering tot nu toe.

Al met al zet The Tomb of Sammun-Mak de sterke toon van dit derde seizoen goed voort. Het verhaal krijgt dankzij deze aflevering een stuk meer diepgang, iets dat we in vorige Sam & Max seizoenen eigenlijk pas in de laatste aflevering konden verwachtten. De dialogen zijn me cherp als altijd en Sam & Max blijven een aanrader voor iedere liefhebber van het point-and-click genre en iedereen die met dit genre wil kennismaken. Wij tellen vast weer af naar volgende maand, als de derde aflevering verschijnt.