Sam & Max: Season One (Wii) | Gamer.nl

Toen de Wii met zijn nieuwe besturing werd aangekondigd, waren er twee genres die onmiddellijk kandidaat leken voor een grote verzameling games op de console van Nintendo. Allereerst de shooter, waarvan er vooralsnog nog niet gek veel van zijn verschenen, en het verloren genre: de point-and-click adventure. Een genre dat tot eind 2006 op sterven na dood leek, totdat daar een hond en een konijn opstonden. En  nu kunnen Wii-bezitters genieten van één van de beste point-and-click adventures ooit.

Sam & Max wisten de afgelopen jaren een stille revolutie teweeg te brengen. Niet alleen waren de avonturen van de speurende hond Sam met zijn partner, het gestoorde konijnen-ding Max, de sterkste point-and-click in jaren, ze waren ook het voorbeeld van werkende episodische content. Via de website van ontwikkelaar Telltale was het namelijk mogelijk je te abonneren op een heel seizoen van de avonturen van Sam & Max.  Gedurende een  half jaar lang liet de ontwikkelaar keurig iedere maand een nieuwe aflevering op de digitale deurmat ploffen. De snelheid waarmee afleveringen geleverd werden en de algehele kwaliteit van de episodes, die de speler telkens meerdere uren zoet wisten te houden, waren zo goed dat de serie enorm succesvol werd.

Sam & Max: Season 1 is absoluut niet bedoeld voor de spelers die de serie reeds hebben gespeeld. De Wii-versie is slechts een bundeling van alle episodes uit het eerste seizoen Sam & Max en bevat geen nieuwe stukken. Voor sommige verzamelaars zou dat mi chien niet zo'n probleem zijn, maar helaas is één van de fundamentele zwaktes van het point-and-click genre dat zodra puzzels eenmaal zijn opgelost de speler zonder veel moeite zo een tweede keer door het avontuur heenloopt. Ook Sam & Max speel je maar één keer, maar de game weet die eerste en enige keer wel tot een onvergetelijk avontuur te maken.

Als avontuur zit de game subliem in elkaar. Eigenlijk is er in Sam & Max meer sprake van een interactieve comedie. Het script voor de afleveringen is werkelijk hilarisch en bijna ieder object en iedere dialoog in de game zal op zijn minst een glimlach op je gezicht toveren. De gestoorde, vaak sarcastische humor van Sam & Max is de grote drijfveer achter de game. Van een parodie op de presidentsverkiezingen in Amerika tot overdreven grof cartoongeweld, het verhaal grijpt je bij de strot en laat je niet meer los totdat je aan het eind van het avontuur de longen uit je lijf hebt gelachen. Tel daarbij de enorm sterke, Engelse, voice-acting op en je zult begrijpen dat Sam & Max als eerste echte comedieserie in de gaming wereld met vlag en wimpel slaagt.

Eigenlijk is het een vreemde constatering dat een game waarbij qua gameplay eigenlijk niet veel meer verwacht wordt dan naar verschillende teksten wijzen, zo enorm vermakelijk kan zijn. Dat komt echter niet alleen door het leuke avontuur, maar ook door de heerlijke hersenkrakers. Verwacht in Sam & Max geen onmogelijke puzzels die een IQ van 130 of hoger vereisen, maar de puzzels zijn gelukkig ook weer niet zo makkelijk dat je er, de eerste keer dan, doorheen racet. Het enige echte nadeel in de puzzels is hooguit dat de oplo ing soms wat vergezocht lijkt, maar dit past dan weer uitstekend bij de toon die de game zet. Zo zul je in het begin geld moeten verdienen. De oplo ing blijkt uiteindelijk het zelf veroorzaken van een misdaad en deze beboeten. Als je de oplo ing echter weet dan zal deze wederom een glimlach op je gezicht toveren.

Dat wil helaas niet zeggen dat Sam & Max op de Wii foutloos is. Hoewel de games nooit veel van de PC eisten en de Wii het spel ook prima op het scherm kan toveren, geldt de PC toch nog als beter platform. Grafisch ziet het er dan wel prima uit, maar je zult toch wat vaker naar een laadscherm moeten kijken voordat de Wii een nieuw gebied heeft ingeladen. Echt heel storend is het zelden, maar het haalt je eigenlijk net iets te vaak uit de game zelf. Het enige echte grafische probleem zit hem in de teksten. Waar je op de PC een vrij hoge resolutie zult krijgen en dicht op het scherm zit, moet je het bij de Wii, indien je op een normale SD-televisie speelt, met een stuk lagere resolutie en een scherm dat een stuk verder weg staat, doen. Daardoor is het soms moeilijk om de letters te lezen, wat niet erg fijn voor je ogen is. Hoewel je met een extra keer knipperen de opties wel zult kunnen lezen en dit probleem alleen van belang is in de gespreksopties, kunnen de teksten voor enkele lichte irritaties zorgen.

Het eerste wat je mi chien over de Wii denkt is dat de Wii-mote perfect is voor point-and-click avonturen, maar toch voelt de muis nog net iets gemakkelijker aan. Dat komt omdat de Wii-mote eigenlijk helemaal niet zo heel precies is en het vooral vermoeiend is om de controller de hele tijd naar het scherm te wijzen. Het is natuurlijk de vraag of we dit Nintendo of Sam & Max kwalijk moeten nemen, maar denk niet dat het spelen van Sam & Max op de Wii geen plezier geeft. Iedereen die ook maar een beetje intere e in point-and-click adventures heeft en zich nog niet heeft verdiept in dit avontuur wordt van harte aangeraden de game uit de winkelrekken te halen.