Sackboy: A Big Adventure is ongekend charmant

Het voelt verrassend goed om Sackboy, de uit garen gespinde koddige knuffelheld, weer op ons scherm te zien. De PlayStation-mascotte van weleer was niet eerder zó aandoenlijk. Het LittleBigPlanet-universum was natuurlijk altijd al lief en leuk, maar in A Big Adventure zijn we echt een beetje verliefd op onze kleine vriend geworden. Dat geldt eigenlijk voor de gehele spelwereld.

Personages zijn in Sackboy: A Big Adventure ontzettend sterk vormgegeven en lijken op handpoppen. Ze hebben echt persoonlijkheid. De spelwereld isbovendien een bonte mix van tweedimensionale kartonnen uitsneden en driedimensionale omgevingen. Ook het stemmenwerk overtuigt van begin tot eind. Nou ja, het Engelse stemmenwerk - het Nederlandse stemmenwerk is vooral overdreven en komt daarmee een stuk minder goed uit de verf. Hoe dan ook, kinderen zullen weg zijn van Sackboy en zijn domme avontuurlijke capriolen.

Sackboy: A Big Adventure

Jong en oud

Kinderen kunnen ook prima met deze game uit de verf. Sackboy: A Big Adventure is een platformer zonder ingewikkelde randzaken. De vorige games met Sackboy leunen vrijwel allemaal op het maken, het delen en het spelen - althans, minstens twee van die drie. Maar Sackboy: A Big Adventure is een traditionele platformer voor jong en oud. En als het te moeilijk wordt, kun je als partner, kameraad, kroost, papa of mama altijd even bijspringen: de de gehele game is in co-op spelen.

Althans, soort van. De online co-op wordt namelijk pas later toegevoegd. Dat betekent dat je de game bij lancering enkel op de bank met maximaal drie anderen kunt spelen. Helaas hebben we die co-op niet kunnen testen. Immers: we kunnen niet even naar de winkel hollen om een tweede controller in te slaan. Volgens collega-journalisten werkt de lokale co-op, die je op ieder moment kan starten en tot vier spelers ondersteunt, in elk geval prima. Meer kunnen we er niet over kwijt.

Overigens bevat de game een paar levels die je alleen in co-op kunt spelen. Als je in je uppie speelt, moet je die levels bij lancering overslaan of wachten tot de online multiplayer wordt toegevoegd.

Sackboy: A Big Adventure

Origineel?

Sackboy: A Big Adventure speelt soms overduidelijk leentjebuur. Er zitten bijvoorbeeld dynamische muzieklevels in die we kennen uit de jongste Rayman-games. Op de beat van Uptown Funk van Mark Ronson deinst op een gegeven moment het hele level op en neer. Je vliegt van hot naar her op de maat van de muziek. Zulke momenten zijn uiterst charmant, maar ja: je kent het al. Dat geldt ook voor de levels waarin je naar de camera toe rent omdat er een monster achter je aanzit. Je kent het al. Je kent het al sinds Crash Bandicoot, zelfs.

En zo zijn er talloze momenten die je aan ziet komen. Dat je denkt: als ik dit doe, dan opent dit luik, en word ik in een ijsbaan gelanceerd. Zelden zit je er in zo’n geval naast. Sackboy: A Big Adventure is geen hele originele game. Opvallend is dat dit vooral voor het begin van de game geldt. De eerste twee van de vijf spelwerelden zijn iets te makkelijk en redelijk standaard. Sackboy: A Big Adventure weet in latere levels meer te verrassen. Dat contrast is niet enorm, maar het is er wel.

Wat je misschien niet verwacht, is dat Sackboy: A Big Adventure uitzonderlijk goed gepacet is.

-

De vraag is sowieso of het erg is dat Sackboy: A Big Adventure het platformen niet opnieuw uitvindt. Deze hele game draait in vrijwel alles om stijl, en daarin is het een uitzonderlijk eigen game. De spelwereld leunt op zoveel visueel en inhoudelijk detail. Alles is zo kleurrijk en koddig, de muziek is weergaloos en de personages zijn heerlijk speels en gestoord. Je gaat zelfs voor het eerst een beetje om dat zakkenjongetje geven. Het is zonde sommige momenten te verklappen, maar Sackboy maakt heel wat mee en doorstaat het allemaal met verve.

Het verhaal in Sackboy: A Big Adventure is dan ook de moeite van het vermelden waard. Op een ogenschijnlijk olijke dag scheurt de boze hofnar Vex de spelwereld (‘Craftworld’) van Sackboy binnen. Als in, hij scheurt letterlijk de lucht open en klimt naar binnen. De populatie van Craftworld wordt opgezogen door Vex, die vervolgens ook nog eens letterlijke nachtmerries in de vorm van ‘Uproar’ loslaat op Craftworld. Sackboy weet als enige te ontsnappen. In zijn strijd tegen Vex en zijn letterlijke nachtmerries, ontmoet hij talloze anderen - niet allemaal even aardig, maar wel allemaal even charmant.

Sackboy: A Big Adventure is ook eigen in het platformen, maar dat is niet per se positief. LittleBigPlanet stond bekend om zijn zweverigheid, en dat is in Sackboy: A Big Adventure niet anders. Houd er rekening mee dat Sackboy zich nog altijd als Sackboy laat besturen. Puntje precieze platformactie zoals in Mario is hier absoluut niet aan de orde - Sackboy zweeft, dartelt en waggelt. Na een welgetimede sprong of het inzetten van een koprol, weet je nooit echt helemaal waar je zult eindigen.

Sackboy: A Big Adventure

Gezinsplatformer

De game is daarmee wat je verwacht. Een beetje platformen, af en toe een pakje kopen voor Sackboy, en natuurlijk die uiterst charmante spelwereld. Wat je misschien niet verwacht, is dat Sackboy: A Big Adventure uitzonderlijk goed gepacet is. Het begin is wat traag, maar de levels zijn kort en behapbaar. Je vliegt er doorheen. Na elf uur ben je er dan ook wel klaar mee, en dat is maar goed ook, want tegen het einde ‘ken je het wel’. De game is in dat opzicht zeker niet te lang, maar ook zeker niet te kort.

Het is overigens absoluut niet de schuld van Sackboy: A Big Adventure - tenminste, daar gaan we dan maar van uit - maar tegen het einde van het spel besloot onze PlayStation 5 zichzelf te resetten en ging de savefile van de game verloren. Uit het niets moesten we zo goed als opnieuw beginnen aan de gehele game. Voor de duidelijkheid: voor zover wij dat weten, zijn wij op dat front een uitzondering. Dat is het nadeel van deze vroege versies van consoles: betrouwbaar zijn ze niet.

Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure komt ook uit op PlayStation 4, maar wij hebben de game enkel op PlayStation 5 gespeeld. Daarop maakt de game visueel veel indruk, niet zozeer door de prachtige technische prestaties, maar wel door de stabiele framerate van 60 fps in combinatie met de prachtige, bijna onwennig schattige visuele stijl. De DualSense-controller speelt op de meeste momenten een bijrol: je voelt de haptische feedback en de adaptieve triggers zeker, maar ze maken niet dezelfde overweldigende indruk als in bijvoorbeeld Astro’s Playroom.

Daarover gesproken: wie houdt van mascotteplatformers gaat een goede PlayStation 5-lancering tegemoet. Niet alleen krijgen zij Astro’s Playroom gratis meegeleverd, ook Sackboy: A Big Adventure is absoluut een game die platformenharten verovert. Welke is beter? Astro’s Playroom, zonder twijfel. Sackboy: A Big Adventure vindt het wiel niet opnieuw uit en is minder innovatief dan Astro’s, maar Sackboy doet er alles aan om je hart te stelen. En als je kinderen hebt, is dit sowieso een must-have – de ideale gezinsplatformer.

Sackboy: A Big Adventure is nu verkrijgbaar op PlayStation 4 en op 19 november voor PlayStation 5. Gamer.nl speelde de game voor deze recensie op PlayStation 5.

""