Review
Sable

Sable is een rammelend meesterwerkje

Dune, where’s my bike?

Geschreven door Thijs Barnhard op

Conclusie

Wie bereid is de kop in het zand te steken voor de vele technische problemen vindt in Sable een bloedmooie en ontspannen openwereldgame. Omdat de nadruk puur op het verkennen van een woestijn ligt, wordt de relaxte vibe nooit onderbroken door gevechten, craften of andere overbodige bezigheden.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Schitterende grafische stijl, ontspannen sfeer, briljante soundtrack
  • Minpunten
  • Technisch een zooitje
Sable is zonder twijfel een van de meest in het oog springende games van dit jaar. Met zijn grafische stijl, die overduidelijk is geïnspireerd door het werk van striptekenaar Moebius, maakt het spel een verpletterende eerste indruk. In zekere zin is Sable een kleinschalige Breath of the Wild, maar dan zonder monsters, eindbazen of andere redenen om te vechten. De focus ligt volledig op het dwalen over zandvlaktes.

Dat rondzwerven gebeurt met een goede reden. Op de woestijnplaneet van Sable worden alle jongvolwassenes erop uitgestuurd om hun plek in de wereld te vinden. Dat gebeurt aan de hand van een levensfase die de ‘Gliding’ wordt genoemd. Iedere jongeling trekt er vroeg op laat op uit, met de hulp van een speciaal kristal dat hen oneindig laat zweven en iedere dodelijke val voorkomt.

Ook hoofdpersonage Sable neemt deel aan het ritueel. Zij moet in de eerste paar uur van het spel allerlei kleine taken in de vallei van haar stam voltooien. Dat gaat eerst nog te voet, maar na wat klusjes hier en daar staat er een zwevende motorfiets op haar te wachten. Dit voertuig is in de wijde wereld aan te passen met een laagje verf en verschillende onderdelen die de snelheid en besturing veranderen. Echt belangrijk zijn die onderdelen of het uiterlijk van de speeder niet. Nergens vraagt het spel om hoge snelheden of een meesterlijke controle over je voertuig. Het is vooral een manier om van A naar B te komen.

Duinklimmer

Van groter belang zijn Sable’s klimhandschoenen, want de meeste tijd van haar reis brengt ze klauterend door. Net als in Breath of the Wild kun je vrijwel alles beklimmen, als je uithoudingsvermogen maar groot genoeg is. Zo openbaren zich steeds meer gebergtes, ruïnes en neergestorte ruimteschepen voor Sable. De wereld is dan wel grotendeels leeg, maar daardoor gaat je blik steeds automatisch naar volgende interessante plek aan de horizon. Naast plaatsen om te verkennen en beklimmen zijn er kleine en grote nederzettingen waarin de inwoners quests meegeven of spullen met je willen verhandelen.

Je doel vinden

Uiteindelijk draait Sable om het vinden van je doel in de wereld. De opdrachten die je krijgt helpen daarbij, want door deze te voltooien verdien je badges van verschillende gildes. Heb je er drie verzameld, dan kun je ze inwisselen voor een masker van een specifieke groep, zoals de Scavengers, Cartographers of Guards. Na een paar uur spelen is het zelfs al mogelijk om met een enkel masker terug te keren naar het begindorpje en het verhaal van Sable af te ronden. Als speler bepaal je zelf hoe lang ze nodig heeft om uit te vogelen wat ze de rest van haar leven wilt doen.

De kans is groot dat je de langste route naar huis neemt. Er is veel moois te zien in de wereld en sommige quests nemen verrassende wendingen. Het schrijfwerk is daarin op een unieke manier voorzien van wat extra stijl. Wat Sable precies zegt in de dialogen komt niet in beeld, maar haar gedachten zijn wel te lezen wanneer een ander personage tegen haar praat. Het is een stijlvolle keuze die haar (zelf)ontdekkingstocht veel meer betekenis geeft. De uitstekende soundtrack van de artiest Japanese Breakfast doet de rest van het werk.

Technisch wrak

Alle onderdelen zijn aanwezig om van Sable een bescheiden klassieker te maken, maar op technisch gebied is het spel rampzalig. De framerate is compleet inconsistent, er zijn tal van visuele bugs die de mooie plaatjes verstoren en ook de audio lijkt niet altijd helemaal te kloppen. De gameplay heeft helaas onder deze tekortkomingen te lijden. Markeringen die op de kaart gezet worden, zijn soms niet meer te verwijderen. De speeder verdwijnt zo nu en dan compleet en ook het klimmen voelt net niet gelikt genoeg. Dat is jammer, want bij gebrek aan gevechten is klauteren de voornaamste bezigheid in Sable.

De potentie is er, maar zelfs enkele maanden na de verschijningsdatum in september is Sable nog steeds een rommeltje. Wie van de schitterende wereld van Sable wil genieten, moet daarom door deze problemen heen kunnen kijken of nog langer geduld hebben. Een volgende update zou het spel zomaar naar een hoger niveau kunnen tillen.

Sable is verkrijgbaar op pc, Xbox One en Series X en S.

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation-webshop komt naar Nederland Gemakkelijk meer opslag op je PS5 met deze tip
7

Reacties op: Sable is een rammelend meesterwerkje

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 8 november 2021 12:14
    Deze stond al eventjes op games pass; heb hem wel even opgepakt; puur omdat het stijltje mij wel beviel.. Het bleek niet helemaal mijn game te zijn, maar op zich; voor een indie is het beste nice.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 8 november 2021 15:36
    Tot nu toe mijn favoriete game van dit jaar. Het spel wist bij mij precies de juiste snaar te raken: de combinatie van prachtige visuals, goed schrijfwerk en een unieke wereld die ergens tussen Dune en Star Wars in hangt. Dat het spel je niet overdonderd met quests en een map vol markers maakt dat het een hele relaxte ervaring is: de motivatie moet volledig intrinsiek uit jezelf komen. Na 7 uur had ik mijn eerste masker en kon ik het spel uitspelen, maar ik heb uiteindelijk 20 uur rondgehangen om alles te ontdekken. Meer games in dit universum graag!

    Op mijn 13 jaar oude aardappel-PC speelde het prima weg. Behalve wat kleine UI-ergernissen heb ik verder geen technische problemen gehad.

    Tip: in de opties kan je de kleurensaturatie hoger zetten, de cartoony graphics komen dan imo nog mooier uit de verf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ashalar

    • 9 november 2021 11:05
    De art style lijkt flink beinvloed door Jean Giraud, en dat is een compliment. Deze titel lijkt mij wel wat om lekker bij te relaxen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    KipHunter

    • 24 november 2021 13:49
    "De art style lijkt flink beinvloed door Jean Giraud"
    Ja, dat staat in het artikel vermeld, Moebius. Een pseudoniem van… Jean Giraud. Maar dat wist je natuurlijk al… toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DasScar

    • 11 november 2021 09:51
    Er is een keerpunt waarop techniek het speelplezier in de weg zit, en dat vind ik bij Sable zeer zeker het geval. Maar ook de opbouw van missies verveelde me al binnen een uur. 'Zoek onderdelen voor je zweefbrommer bij elkaar!' 'Oh, je mag dit onderdeel wel van me hebben, maar dan wil ik wel graag dat je deze vier opdrachten doet.' Zucht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baukereg

    • 11 november 2021 12:46
    @DasScar Die missieopbouw zit alleen in de tutorial. :D Niet verder gekomen dan dat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DasScar

    • 13 november 2021 13:57
    @Baukereg Nee, ik vond het technisch gewoon echt te brak haha.

    Dat is misschien ook een kanttekening van Game Pass. Als een game even tegenzit start je gewoon de volgende op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.