Ruzzle Adventure - Krijg je een Boggle van | Gamer.nl

Ruzzle is net als Wordfeud of De Slimste Mens een heerlijk snel en simpel spelletje waarmee je je vrienden kan laten zien wie er nou echt het slimst is. Als een maniak wendt je je vinger over een scherm met vierkante letterstenen en haal je je innerlijke Van Dale naar boven om dat ene geniale of vunzige woord te vinden. Ruzzle is lekker kneuterig en dat maakt het zo’n succes.

Spelen met letters

Ruzzle Adventure borduurt verder op het Boggle-concept, maar doet het net iets anders. Het zoeken van woordjes op een bord met letters staat nog steeds centraal, maar deze keer speel je de game volledig in je eentje en ga je langs allerlei challenges in een lineair avontuur. Dat gaat gepaard met welbekende elementen als leaderboards, power-ups en die onvermijdelijke drie sterren. Allemaal pogingen om Ruzzle meer ‘game-achtig’ te maken.

In de ene challenge draait het om snelheid, in de ander om inzicht en in weer een andere om strategie. Allerlei verschillende nuances maken elke challenge op hun eigen manier uitdagend. Zo moet je in een level bijvoorbeeld zo snel mogelijk woordjes vinden om te voorkomen dat het level overstroomt, terwijl je in een ander level met een beperkt aantal bewegingen zoveel mogelijk punten probeert te scoren. Het leukst blijft echter om zoveel mogelijk woordjes te vinden in een beperkte tijd. Zoals in de originele versie van Ruzzle dus. Het hoge tempo zorgt daarbij voor de nodige spanning.

Alle challenges ontgrendel je één voor één, waardoor je dus verplicht bent je door een aantal mindere spelvormen te worstelen. Zo is het een stuk minder leuk om bepaalde versteende letters kapot te moeten maken. Als er bijvoorbeeld een T in een hoekje van een veld verstopt zit ben je al snel beperkt tot woordjes als ‘it’, ‘tie’ of ‘tin’ (we testten de game in het Engels). Tenzij je uiteraard een power-up gebruikt, waarvoor je betaalt met punten of echt geld. Al zal je dat laatste bijna nooit nodig hebben. De spelvormen waarbij je echt gericht moet zoeken naar oplo ingen halen helaas net iets te veel de flow en tempo uit de game.

Sociaal zijn is leuker

Het Boggle-concept staat ondanks wat minpunten nog steeds sterk. De verschillende spelvormen zorgen voor een gevarieerde spelervaring en het kost nooit veel tijd om een minder leuke challenge te halen. Eén ster halen lukt vaak al als je twee- of drieletterwoorden kunt herkennen. Daarnaast motiveren alle kleuren en geluiden in de vrolijke wereld om toch nog even dat ene level te voltooien.

Desondanks wordt het nergens écht leuker dan de originele Ruzzle. Die multiplayergame is op zichzelf al dynamisch genoeg om een lange tijd te boeien. Zelfs al is de hype lang en breed voorbij, er is altijd wel een Facebook-vriend of willekeurige persoon te porren voor een potje.

De game is nog niet beschikbaar in de Nederlandse app store, maar komt hier binnenkort beschikbaar met Nederlandse taalondersteuning.