Wanneer het adventuregenre besproken wordt, komt die ene vraag telkens weer terug: sterft dit genre nu wel of niet uit? De tijden dat we de ene na de andere LucasArts-klassieker over ons heen gestort kregen zijn reeds lang vervlogen, maar de liefhebbers van deze games zijn er altijd gebleven. En waar vraag is, is aanbod. Dat aanbod was er in 2003 met Runaway: A Road Adventure, een traditionele adventuregame die meer dan 600.000 keer over de toonbank ging. In 2007 is het dan eindelijk tijd voor het vervolg: Runaway 2: The Dream of the Turtle. Ten eerste is het van belang om uit te leggen wat nu precies een ‘klassieke adventure’ betekent in termen van gameplay, want Runaway 2 is dat ten voeten uit. Iedereen die vele jaren geleden een Full Throttle, Sam & Max, Monkey Island, Broken Sword of iets dat in de buurt komt heeft gespeeld, voelt zich meteen thuis in deze game. In point-and-click-stijl bestuur je je personage, waarmee je hem door ruimtes laat lopen en voorwerpen laat pakken. Deze voorwerpen moet je gebruiken en combineren om puzzels op te lossen. Door middel van dialogen met allerlei flamboyante personages kom je meer te weten over het verhaal en krijg je hints over hoe verder te gaan. Het doel van de game is dus, zoals ook in vergelijkbare adventures, om de meest uiteenlopende situaties op te lossen door middel van een flinke dosis gezond verstand. Runaway 2: The Dream of the Turtle houdt zich aan alle conventies van het adventuregenre en weet daarbinnen een eigen smoelwerk neer te zetten. De verschillende personages zijn ronduit bizar, de op te lossen puzzels zijn soms idioot en de situaties waarin je je zult bevinden bij vlagen krankzinnig. Enkele personages zijn een Amerikaanse legerofficier die nostalgisch terugkijkt op zijn Vietnamtijd, een surfer met één been en een arrogante ex-topkok die rondzwerft op Antarctica. Sommige personages zijn ronduit hilarisch en sommige een beetje flauw. De eerder genoemde ex-topkok op Antarctica, Archibald, is werkelijk geniaal neergezet en wekt flink op de lachspieren. Er zijn echter genoeg andere personages waarbij alles er te dik bovenop ligt en die niet de juiste snaar raken wat betreft humor. Humor is een heel erg groot onderdeel van Runaway 2. Samen met het verhaal definieert het de sfeer die de game uitstraalt. Het verhaal is heel erg tof. Wat begint als vakantie van hoofdpersoon Brian Basco met vriendin Gina Timmings loopt uit op een levensgevaarlijk avontuur met een vliegtuigcrash waarin Gina in een meer stort, de Staat van Beleg op een tropisch eiland, een ontmoeting op Antarctica en… aliens. Het verhaal heeft een goede spanningsopbouw en wordt middels prachtige tussenfilmpjes verteld. De graphics van Runaway 2 zijn sowieso geweldig. De game is een interactieve tekenfilm met ongelooflijk veel detail. De tweedimensionale achtergronden worden opgevuld door driedimensionale personages en objecten. Een adventure met deze grafische stijl heeft nog nooit zo gedetailleerd, zo scherp en zo sfeervol geoogd. Het hoge niveau van de graphics wordt doorgetrokken in de gameplay. De puzzels van de game zitten vaak goed in elkaar, en veel adventurefans zullen smullen van het vernuft dat de game rijk is. Hoewel er puzzels bij zitten die teveel voor de hand liggen en puzzels die te omslachtig zijn, zul je met een goed gevoel voor logica en een onconventionele manier van denken heel ver komen. Soms dwingt de game je echter om een aantal stappen te ondernemen voordat je de juiste oplossing kunt toepassen, wat nogal verwarrend is. Toch voelt Runaway 2 in veel opzichten aan als een samenraapsel van al het goeds dat we jaren geleden al kenden. Deze lofuitingen willen echter niet zeggen dat Runaway 2 als een klassieker binnen het genre gezien mag worden. Grof gezegd doet Runaway 2, op de fenomenale graphics na, niets beter dan wat pak hem beet Full Throttle al in 1994 deed. De enorm gevatte humor uit oudere adventures komt in Runaway 2 niet in alle gevallen over en voelt vaak te geforceerd. Ondanks deze harde woorden blijft de game zeer vermakelijk en heeft het dankzij het interessante verhaal en de prachtige graphics genoeg een eigen smoelwerk. Iedereen die point-and-click adventures een warm hart toedraagt kan dan ook niet om Runaway 2 heen.