Rubik's Puzzle Galaxy: Rush | Gamer.nl

Two Tribes is geen bedrijfje dat probeert 'de grote jongens' te imiteren. De ontwikkelaar uit Harderwijk richt zich namelijk op een vrij selecte doelgroep die zich durven te wagen aan unieke projecten als Toki Tori en Rubik's World. Deze titels benaderen elk het puzzelgenre op totaal hun eigen manier. Speel je in Toki Tori nog als een knotsgek eendje en moet je eieren zien te verzamelen, Rubik's World is gebaseerd op de kubus van Rubik en geeft daar een totaal eigen draai aan.

Ondanks de release van Rubik's World bleek er nog voldoende inspiratie te zijn om nog een titel te baseren op populaire puzzel die Rubik in de jaren tachtig bedacht. Ook Rubik's Puzzle Galaxy: Rush is op deze breinbreker gebaseerd. Toch heeft Two Tribes veel meer gedaan dan het fenomeen klakkeloos in gamevorm uit te brengen. Qua opzet is Rubik's Puzzle Galaxy: Rush namelijk totaal anders. Het doel is om een aantal gekleurde kubu en, die uit zichzelf in een bepaalde richting rollen, naar een gat met dezelfde kleur te leiden. Hun route stippel je uit door gebruik te maken van allerlei objecten.

Het is een ontzettend simpel concept, maar vergis je niet: Rubik's Puzzle Galaxy: Rush verlangt behoorlijk wat van je vaardigheden. De eerste paar puzzels zijn nog relatief simpel. Het enige wat je hoeft te doen, is zo hier en daar een object plaatsen dat de snelheid en richting van de kubus bepaalt. Al snel worden de puzzels zo uitdagend dat een breinbreker er niets bij is. Je hebt een enorme hoeveelheid aan objecten en je moet zelf maar kijken of je door middel van een warp of een transportband langs een bepaalde hindernis komt.

Knoeien

Kies je in het begin echter te vaak voor de meest effectieve objecten, dan kom je later in de knoei. De omgevingen zijn namelijk dusdanig complex qua opbouw dat er maar een paar oplo ingen zijn, waardoor je dus doordacht en creatief te werk moet gaan. Hier ligt de grote kracht van de game. Het is ontzettend leuk om met de verschillende objecten te spelen. Ze zijn ontzettend gevarieerd en het zorgt ook voor wat meer dynamiek en actie. Natuurlijk heb je nog steeds te maken met een puzzelspel, maar het voelt lang niet zo statisch als de doorsnee puzzelgame.

Qua uitdaging kan Rubik's Puzzle Galaxy: Rush zich meten met de top van het genre. Een game moeilijk maken is niet zo heel lastig, maar de juiste balans vinden tu en toegankelijke- en uitdagende game is een stuk lastiger. Al snel is een moeilijk spel namelijk frustrerend. Dit is zeker niet het geval met Rush. Je hebt continu het gevoel alles in eigen hand te hebben. Zo zijn er voldoende objecten om het einddoel ongeschonden te bereiken, kun je met een druk op de knop weer opnieuw beginnen en heb je door de duidelijke visuele stijl een goed overzicht over het speelveld. Enkel het bewegen van de camera gaat soms wat moeizaam, maar dit valt gelukkig te overzien.

Fraai totaalplaatje

Eigenlijk is dit kort gezegd wat Rubik's Puzzle Galaxy: Rush te bieden heeft. Het is een simpel, maar oh zo verslavend puzzelspelletje dat gebaseerd is op de geniale kubus van Ernő Rubik. In totaal zijn er zo'n zeventig puzzels, waar je al gauw een uurtje of acht mee bezig bent. Bovendien zijn je resultaten terug te vinden in een online ranglijst, wat er voor zorgt dat je die ene puzzel nog een keertje wilt oplo en om net wat meer punten te behalen. Ten slotte is ook de originele kubus van Rubik in het spel verwerkt. Het is mi chien leuker om hier in het echt mee aan de slag te gaan, maar het is zeker een aardig extraatje. Dat de game daarbij voor amper zes euro te downloaden is, zorgt er dan ook voor dat we te maken hebben met een fraai totaalplaatje.