Roundabout - Round and round and away we go! | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Op een ongegeneerde wijze vertelt Roundabout het verhaal van Georgio Manos, ’s werelds meest bekende ronddraaiende limo-chauffeur. Pardon, chauffeuse. De roodharige Georgio, die gespeeld wordt door Kate Welch, acteert in een avontuur waarin je op Crazy Taxi-achtige wijze de meest bizarre stereotypetjes van A naar B brengt. Een onverstaanbare Zweedse toerist, een belachelijk beleefde Franse Canadees en een verlegen Aziaat: alles wordt uit de kast getrokken om de live action tu enfilmpjes zo fout, knullig en awkward mogelijk te maken.

Roundabout

Daar waar deze pure pulp in eerste instantie al een ferme glimlach op je gezicht tovert, ontdek je later een fijne laag persoonlijkheid. Van de sympathieke achtergrondverhaaltjes van alle pa agiers tot de gender-kritiek die Georgio Manos herbergt: Roundabout weet op slimme en sluwe wijze een verhaal te vertellen dat boeit. Tot aan de aftiteling verzaakt de game nergens. Altijd weet het script weer scherp uit de hoek te komen.

Scherpe rondingen

Het verhaal werkt omdat de game zichzelf nooit te serieus neemt. Dat kan ook niet anders: Roundabout draait om een limousine die om geen enkele reden rondjes draait. Dat is net zo bizar en vreemd als dat het uniek en verfri end is. Belangrijker nog: het is vermakelijk.

Omdat je dus constant om je as draait is het een hele uitdaging om simpelweg door het stadje Roundabout te manoeuvreren. Overal staan obstakels, zoals auto’s, rotondes of lantaarnpalen, die ten alle tijden een lastig parcours vormen. Zo is het bijvoorbeeld al een hele kunst om ronddraaiend een afslag te nemen op een rotonde. Dat vergt inzicht, vingervlugheid en vooral timing. In eerste instantie kan het verschrikkelijk frustrerend zijn als je auto voor de derde keer explodeert tegen een lullige lantaarnpaal, maar de checkpoints en het puntensysteem zijn vergevend genoeg. Na wat oefening en gewenning vloei je echter als een ballerina langs alle obstakels, wat ongegeneerd bevredigend aanvoelt.

Roundabout

De mi ies brengen je langs allerlei verschillende routes die allemaal op een net iets andere manier weer uitdagend zijn. De ene keer achtervolg je een beschermde vogel en rijd je jagers plat en de andere keer laat je een honkbalteam even zien hoe je nou een homerun slaat. De kleurrijke locaties en het zo nu en dan wat bijdehante commentaar van de pa agiers zorgen daarnaast voor voldoende variatie.

Doorgedraaid

Roundabout doet eigenlijk weinig fout. De game beschikt over een gezonde dosis uitdaging en het verhaal motiveert wel degelijk om alle mi ies zo goed mogelijk uit te voeren. Het combo-systeem, waarbij je punten krijgt als je binnen een bepaald tijdsbestek van muntje naar muntje rijdt, stimuleert daarnaast om zo lang en goed mogelijk een constante flow aan te houden. Enige smet op het blazoen is dat de open wereld zo nu en dan vrij nutteloos aanvoelt. Quick-travel en een bepaalde menustructuur hadden de game nog meer tempo gegeven en dat had de game goed gedaan. Nu komt het vaak voor dat je voor de zoveelste keer een bepaald parcours moet afleggen om maar gewoon bij een andere mi ie te komen.

Roundabout

Dat minpunt brengt de game echter weinig schade toe. Roundabout blijft je verra en en de verfri ende centrale spelmechaniek blijft gedurende de hele game vermaken. Even waren we bang dat de pulp-achtige tu enfilmpjes een rookgordijn waren voor een doodsimpele game, zoals bij Lococycle het geval was, maar Roundabout is in geen enkel opzicht simpel. Pulp staat in dit geval gelukkig niet gelijk aan hersenloos. Integendeel zelfs, de game blijft met zijn persoonlijkheid en charme fier overeind staan.

Roundabout is nu voor 14,99 te koop op Steam.