Rory McIlroy PGA Tour | Gamer.nl

Rory McIlroy PGA Tour | Gamer.nl

EA's golfserie zet zijn eerste stappen op de huidige generatie consoles. Niet meer met het vertrouwde gezicht van Tiger Woods op de cover, maar met nieuwkomer Rory McIlroy. De Noord-Ier was tot voor kort de nummer 1 van de wereld; toch zal zijn naam in Nederland weinig belletjes doen rinkelen. Woods was ook buiten de golfbaan wereldberoemd, ook al voordat zijn naam werd besmeurd met schandalen. Hij was een man met flair, wist de media te bespelen en trok veel aandacht met zijn interessante achtergrond. McIlroy is een beetje saai en puur gefocust op het spel. Deze wisseling van de wacht is helaas exemplarisch voor de game, want PGA Tour mist behoorlijk wat persoonlijkheid.

Dat geldt vooral voor de carrièremodus, meestal toch de ster van een sportgame. De ellende begint al bij de mogelijkheden om je eigen speler te maken. Tenzij je toevallig op een van de twaalf standaardgezichten lijkt, moet je aan de slag met iemand die er heel anders uitziet dan wat je dagelijks in de spiegel ziet, want de keuzes qua uiterlijk zijn belabberd. Vervolgens voelt het totaal niet alsof je echt een pro bent op de tour: je wordt zonder poespas van de ene in het andere toernooi gedropt.

Je kunt kiezen of je echt alle holes wil spelen, of alleen de belangrijkste vier per ronde. Hoe dan ook wordt het resultaat je nauwelijks getoond. Een overwinning levert je geen beker op, maar een klein tekstbalkje waarin je wordt gefeliciteerd. En een felle strijd met een achtervolger om de bovenste plek wordt totaal niet in beeld gebracht. Je ziet je tegenstanders namelijk nooit, alleen als scores op het scorebord, waardoor de spanning nooit te voelen is.

Media has no description

Rory McIlroy PGA Tour heeft niet eens een agenda waarin je kunt zien welke evenementen dit seizoen nog op je wachten. Al is dat waarschijnlijk gedaan om te camoufleren dat de game over bar weinig echte banen beschikt. Maar acht golflocaties komen uit de echte wereld, waar dat in de laatste Tiger Woods nog meer dan het dubbele was. Geen spannende strijd om de Masters op Augusta of een balletje slaan op het bekende Pebble Beach, een baan die al sinds de jaren '90 in EA's spellen zit. Bovendien zijn er maar een handjevol echte golfers om uit te kiezen, en sowieso geen enkele vrouwelijke speler, waar die in de vorige game nog goed gerepresenteerd werden.

Waar zijn mijn opties?

Het is kritiek die je op het grootste deel van de game kunt hebben. Zoveel opties die de Tiger Woods-games over de jaren heen heeft toegevoegd zijn allemaal bruut weggesneden. Je kunt wel tegen je vrienden spelen, maar niet in populaire modi als skins of bingo, bango, bongo. Online zijn er wel een wekelijks en een dagelijks toernooi, maar je kunt online geen club meer vormen. Er zijn geen historische momenten om na te spelen of le en van Rory – buiten de proloog om komt de coverster zelfs helemaal niet in beeld. Zelfs de replayfunctie is weggehaald, dus als je eindelijk een legendarische hole-in-one weet te slaan kun je die nooit meer terugkijken.

Media has no description

Wie wanhopig op zoek is naar iets nieuws in de game komt uiteindelijk terecht bij de Night Club Challenges. Op neon-verlichte banen word je uitgedaagd om voorspelbare mi ies te voltooien, zoals een bal door een ring slaan of zo dicht mogelijk op een schietschijf laten landen. Gaandeweg verdien je allerlei upgrades waarmee je bijvoorbeeld je bal een nitroboost geeft of als een uitgespuugde kauwgombal op de grond laat plakken. Het zijn ongeïnspireerde opdrachten die meer doen denken aan een game op je smartphone dan een spel van zestig euro.

Het enige waar nog een beetje energie in is gestoken is een onverklaarbare fantasiebaan gebaseerd op Battlefield 4. Je schiet je ballen tu en barakken en wachttorens door, of over een gigantisch schip dat net het strand op is komen varen. Een onbegrijpelijke keuze die verkeerd uitpakt, want de baan is helemaal niet leuk om te spelen. Het zijn alleen korte par-3's, die er allemaal op neerkomen dat je de bal op een eilandje moet slaan. Of daar nou een legerbunker naast staat of niet, het maakt het er niet uitdagender op. We hadden veel liever gezien dat die energie was gestoken in het behouden van verdwenen opties.

Media has no description

Lekker balletje slaan

Al die onbegrijpelijke keuzes zijn ontzettend jammer, vooral omdat de gameplay wel uitstekend is. De game heeft drie verschillende soorten besturing, voor ieder wat wils. Een nieuwkomer in het virtuele golf zal kiezen voor Arcade, waarin je eigenlijk vooral je linkerpook naar achter en naar voren zwaait om te slaan. Het is makkelijk om op te pakken en voor je het weet sla je een prima balletje mee.

Advanced lijkt daarop, maar dan zonder alle richthulpen. Ook het kla ieke drie-klik-systeem is terug: je moet met de juiste timing op de knop drukken, anders zal je schot flink afwijken. Als deze keuzes nog niet perfect bij je aansluiten kun je ook je eigen besturing samenstellen uit de kenmerken van deze drie opties. Welke optie je ook kiest, het voelt heerlijk om de bal een flinke mep te geven en toe te kijken hoe hij met een mooie boog op de green belandt.

Eenmaal op de green begint het hoogtepunt van de game, het putten. Het spel toont de ideale lijn waarmee de bal in de hole zou belanden en het is aan jou om die na te bootsen. Je moet de hellingen van de green perfect kunnen lezen, al is er ook een hulpmiddel die je laat zien welke kant de helling loopt. Het vergt enige oefening om in te schatten hoe hard de bal van een bergje af zal rollen. Maar als het eenmaal lukt om de bal links te schieten en hem via de helling naar rechts af te zien buigen en precies in de hole te krijgen, is de vreugde groot.

Media has no description