Kip is werkelijk het meest veelzijdige stukje vlees. Je kunt het grillen, er een lekker broodje mee beleggen en er allerlei andere smakelijke gerechten mee maken. Maar wat je ook doet, maak het niet kwaad. Rocketbirds: Hardboiled Chicken laat zien wat er dan gebeurt, in een tweedimensionale actiegame over een rambokip die het gewelddadige regime van een stel pinguïns hardhandig omver wil werpen.

De setting leent zich uitstekend voor een komische, overdreven insteek, maar het spel blijft redelijk serieus. Met natuurlijk hier en daar een knipoog. Verwacht dus geen eikanon of ander raar vogelwapentuig, maar gewone wapens als een pistool en uzi. De game weet op dat vlak dan ook geen verbazing te wekken, maar krijgt ons wel enthousiast met prachtig vormgegeven omgevingen vol detail en vooral een enorm sterke soundtrack.

Oog- en oorstrelend

Bij sommige games valt de achtergrond nauwelijks op, hier kun je er echt niet omheen. Er wordt diepte in de omgevingen gecreëerd door de achtergrond los te koppelen van de voorgrond en deze afzonderlijk te laten bewegen. Hierdoor krijg je de illusie van een driedimensionale spelwereld. Daar komt nog eens bij dat er duidelijk enorm veel aandacht is besteed aan ieder vlak. Elk level barst van de afgewerkte details. Van de prachtig invallende lichtstralen in de jungle tot de druppelende leidingen en draaiende ventilatoren in de gevangenis. Het spel kent ook nog eens veel variatie in de omgevingen. Het ene moment vecht je je een weg door een zeppelin, terwijl je een level later door een prehistorisch museum aan het dwalen bent.

Weinig spellen hebben ook een soundtrack die het verhaal zo goed aanvult. De tekst en melodie van het mij onbekende New World Revolution zijn exact op maat gemaakt met wat er op je scherm gebeurt. Het zorgt ervoor dat er een enorm sfeervolle game wordt neergezet, waarbij de losse elementen perfect op elkaar zijn afgestemd. Tijdens het spelen zelf is de muziek minder aanwezig, wel speelt het geregeld op de achtergrond bij spannende momenten.

Zachtgekookt eitje

Wat de game heeft aan grafische pracht en een geweldige soundtrack, mist het aan sterke gameplay. Alles is solide, van de gevechten en de besturing tot aan de puzzels, maar het spel blinkt nergens in uit. Saai gaan we het niet noemen, want we hebben ons zeker vermaakt met de singleplayer, maar het is een tikkeltje inspiratieloos. Wat meer afwisseling in de gameplay en een paar goede, nieuwe ideeën zouden de game naar een niveau gelijk aan dat van de graphics en muziek hebben getild.

In ieder level moet je een aantal pinguïns of klonen van jezelf verslaan en wordt er af en toe van je verlangd om een omgevingspuzzel op te lossen. Deze puzzels vergen in de meeste gevallen amper denkvermogen, waardoor de uitdaging vrij laag ligt. De gevechten zelf zijn middelmatig uitgewerkt. Schieten werkt nog aardig goed, maar zodra je door meer dan twee vijanden tegelijk wordt aangevallen, blijkt het soms gewoonweg te lastig om aan de dood te ontsnappen. Wanneer iemand, dus ook jij, wordt geraakt, blijft diegene in de lucht hangen, totdat het schieten ophoudt. Wanneer er dus meerdere tegenstanders omstebeurt op je schieten (wat in de meeste gevallen het geval is), ben je soms al dood voordat je hier wat aan kunt doen. Afgaan is dus vaker een gevalletje onmacht dan dat het echt je eigen schuld is, wat behoorlijk frustrerend kan worden.

Ter afwisseling van de reguliere platform- en schietactie doe je een enkele keer de naam van het spel eer aan in afzonderlijke levels. Je bindt dan je rocketpack op je rug en moet al vliegend groepen pinguïns uit de lucht knallen. Deze segmenten zijn echter redelijk verwarrend, omdat de camera steeds op jou ingezoomd blijft, waardoor je vaak geen idee hebt waar de tegenstanders rondvliegen. Gelukkig zijn de vlieggebieden niet bijzonder groot en wordt de locatie van de vijanden na ongeveer tien seconden aangegeven met rode pijlen, maar het zorgt er wel voor dat deze secties de vaart uit het spel halen.

Er zit iets op je hoofd

Het enige onderdeel van de gameplay waar we echt veel plezier mee hebben gehad, zijn de zogeheten brainbugs. Dit zijn parasieten die je naar vijanden kunt gooien en waarmee je de controle over hun bewegingen krijgt. In de meeste gevallen moet je deze beestjes gebruiken om de tegenstander schakelaren om te laten zetten waar jij zelf niet bij kunt, maar je kunt er ook alvast een groot deel van het vijandelijke leger mee uitschakelen. Onbekend met het lot dat hen te wachten staat, knopen sommige tegenstanders een gesprek met hun voormalige kameraad aan, terwijl jij lekker rustig aan kunt leggen om ze naar het vogelhiernamaals te sturen. Wanneer je ze eenmaal een kogel hebt laten afschieten, kun je niet meer ongehinderd rondlopen, waardoor je wel degelijk een keuze hebt op welke manier je de opdracht voltooit. Je kunt er naast iedereen neerschieten nu ook voor kiezen om niemand een veer te krenken en stilletjes de schakelaar om te zetten. Er is alleen waarschijnlijk niemand die zich in gaat houden. En dat is gelukkig niet nodig ook.

Rocketbirds: Hardboiled Chicken is getest op de PlayStation 3 en is verkrijgbaar via PlayStation Network voor € 9,99.

 

Gefeliciteerd. Je hebt het vijfde ei gevonden voor de Toki Tori 2-prijsvraag

De hint voor het laatste ei: het voorbeeld.