Rocket Riot (XBLA) | Gamer.nl

Rocket Riot (XBLA) | Gamer.nl

Het concept van Rocket Riot, van het Rotterdamse Codeglue, is oersimpel. Acht spelers, elk voorzien van raketwerper en jetpack, nemen het tegen elkaar op in een volledig vernietigbare, tweedimensionale omgeving. Alles wat je nodig hebt zijn twee pookjes en één knopje. Dit knopje gebruik je om de power-ups die verspreid liggen door de omgeving te activeren. Binnen dit simplisme ontstaat een verslavende multiplayergame waarin chaos en spektakel de boventoon voeren. Lekker snel, lekker explosief en vooral lekker retro.

Dat retro-aspect komt niet alleen tot uiting in de doeltreffende gameplay, maar mi chien nog wel meer in de grafische stijl. De achtergronden in Rocket Riot zijn opgebouwd uit vierkante blokjes, een overduidelijke verwijzing naar de pixelgraphics van vroeger. Door het speelveld schuin weer te geven, wordt diepte gegeven aan de pixelwereld en ontstaan eigenlijk kleine kubusjes. De tekenstijl en kleurkeuze past onmiskenbaar bij de games uit het 8-bit tijdperk, waardoor Rocket Riot ongetwijfeld nostalgische gevoelens zal oproepen bij veel gamers. Spelers die later zijn ingestapt zullen zich echter nauwelijks aangesproken voelen tot deze stijl.

Wat enigszins jammer is, is dat men de grafische stijl niet verder trekt dan de achtergronden zelf. De menu's en schermteksten zijn vrij standaard vormgegeven en ook de personages en projectielen willen niet echt één worden met de omgeving. Het kenmerkende van pixels is dat de eenheid van die pixels nooit werd overschreden. Als latere versies dat wel deden, kreeg je een raar soort inconsistentie. Dat vinden we een beetje terug in Rocket Riot. Het is niet storend, want het spel ziet er fantastisch uit, maar we hadden het leuk gevonden als het stijltje nog wat verder was doorgevoerd.

Besturing

De besturing van Rocket Riot is bijzonder eenvoudig gehouden. Met het ene pookje vlieg je door de omgeving, terwijl je met het andere pookje raketten afvuurt. Hoe langer je het pookje opzij trekt, hoe meer vuurkracht je raket zal hebben. Het systeem is bijzonder simpel, maar tegelijk bijzonder accuraat. Met wat oefening schiet je al vliegend moeiteloos tegenstanders uit de lucht en wi el je tu en harde schoten en subtiele boogjes.

Rocket Riot beperkt zich bewust tot maar één soort wapen, de raketwerper. De power-ups moeten zorgen voor de extra diepgang en de nodige variatie. Deze hebbedingen zitten verstopt in de omgeving en zijn alleen te vinden door de boel aan gort te schieten (de omgeving herstelt zich gelukkig vanzelf). Ze komen in vier kleuren: de groene geven extra vuurkracht, de blauwe bepantsering, de gele zijn vooral grappig en de rode vooral vervelend. Van elke kleur zijn een vijftal power-ups met allemaal een andere uitwerking op je projectielen of je vlieggedrag. Vooral de groene power-ups zijn soms bijzonder krachtig. Spelers die drie raketten tegelijk afvuren of gigantische bommen rondstrooien, ga je dan ook liever uit de weg. Toch slagen de power-ups er niet in om het gemis van meerdere soorten wapens te compenseren. Meer power-ups die echt wat wezenlijks aan je raketten veranderen, waren welkom geweest.

Zelfs in singleplayer leuk

Rocket Riot kan zowel offline als via Xbox Live gespeeld worden. Offline speel je met maximaal vier spelers op hetzelfde scherm. De camera zoomt behoorlijk ver uit wanneer de spelers ver van elkaar afzitten, maar buiten dat is het goed te spelen. Online heb je daar uiteraard geen last van. Naast de traditionele deathmatch, kun je ook een variant op rugby spelen of met zijn alleen op één persoon jagen die in het bezit is van een gouden jasje. Ook een coöperatieve modus is voorzien.

Hoewel de multiplayercomponent duidelijk het meeste potentieel heeft, bevat Rocket Riot ook een bijzonder degelijke en gevarieerde singleplayercampagne. De singleplayercampagne omvat tachtig mi ies met uiteenlopende doelen. Meestal moet je gewoon de tegenstanders verslaan, maar de makers komen zo nu en dan behoorlijk creatief uit de hoek. Ook is er zowaar een verhaaltje aan de singleplayermodus opgehangen, een subtiele parodie op andere gameverhaaltjes die een vergezochte verklaring zoeken voor de gebeurteni en in het spel. Verzin maar eens waarom we het ene moment op een piratenschip zitten, en even later binnen in een computer? En waarom hebben we geen benen, maar komt er vuur uit onze kont? Rocket Riot slaagt erin om alles in een paar zinnen te verklaren.