Review

Rock Band 4

Poespas

Geschreven door Kevin Shuttleworth op

None

Rock Band 4 is gemaakt voor twee verschillende doelgroepen en slaagt voor beide maar gedeeltelijk in zijn doel. De gameplay is verbeterd, terwijl op features is teruggeschaald. De achterwaartse compatibiliteit werkt, maar alleen als jouw apparatuur en DLC aan een subset eisen voldoet. Overal zitten haken en ogen aan, wat het product pijn doet; toch blijft de oude gameplay vermakelijk.
6,5
Score
65
Score: 65
  • Pluspunten
  • Gitaarsolo’s en fills zijn natuurlijker, kerngameplay is nog steeds even leuk, DLC tilt over naar nieuwe generatie
  • Minpunten
  • Ingewikkelde compatibiliteitsregels, geen online multiplayer, oude DLC opnieuw downloaden verre van intuïtief en tijdrovend, PS4-gitaar verliest zo af en toe verbinding

Laat je niet om de tuin leiden door bovenstaande conclusie: Rock Band 4 is een prestatie van jewelste, waar zowel ontwikkelaar Harmonix als hardwareproducent en uitgever Mad Catz voor geprezen mogen worden. Er zijn tientallen verschillende Rock Band- en Guitar Hero-instrumenten van een vorige generatie consoles die moesten werken op deze generatie hardware en honderden muzieklicenties met tig platenmaatschappijen onder verschillende voorwaarden die naar alle waarschijnlijkheid aan tijd en apparatuur gebonden zijn. Kortom: het is een wonder dat Rock Band 4 überhaupt bestaat. 

Dat gezegd hebbende bevat Rock Band 4 dezelfde gameplay die we al jaren kennen: noten scrollen over het scherm naar je toe en je moet nog steeds op het juiste moment de bijbehorende knoppen raken. Doe dit niet en het aandeel van jouw instrument verdwijnt even uit het nummer. In Rock Band 4 kun je de rol aannemen van bassist, gitarist, zanger of drummer. Vanwege gebrek aan populariteit is de pianist, waarvoor je wel een instrument kon aanschaffen in Rock Band 3, achterwege gelaten.

Stapje naar voren

Rock Band 4 houdt zichzelf veel bezig met het verleden, maar heeft wel een aantal stappen genomen om mee te gaan met de tijd. Als jouw deelname aan een nummer, met bijvoorbeeld drums, even stil komt te liggen, krijg je een teller voorgeschoteld die precies laat zien hoe lang het duurt voordat je de drumstokken weer erbij moet pakken. Hierdoor mis je nooit een noot, zelfs als je het nummer nog niet kent. Daarnaast activeer je Overdrive – waarmee je bonuspunten scoort –  als drummer nu simpelweg door goed te spelen. Zulke simpel ogende verbeteringen maken de gameplay aanzienlijk leuker, omdat ze vooral gericht zijn op het intuïtiever maken van een sterke kern.

Gitaarsolo’s zijn ook een stuk natuurlijker geworden in Rock Band 4, dankzij een volledig nieuw systeem die de standaard gameplay zo af en toe onderbreekt. In plaats van de vijf standaard gekleurde knoppen om te raken, is het helemaal aan jou hoe je soleert. De game produceert goed klinkende gitaarrifjes, ongeacht welke knoppen je gebruikt. Elke toets produceert een unieke toon, wat experimenteren met verschillende toetscombinaties om andere rifjes te produceren erg leuk maakt. De game geeft een aantal richtlijnen tijdens het spelen, die je kunt volgen om meer punten te scoren, maar je wordt er niet op afgerekend als je dat niet doet. Het resultaat: natuurlijk klinkende solo’s waarvan Rock Band 4 je het idee geeft dat jij ze produceert. Spelers die liever gewoon met de muziek meespelen kunnen deze optie simpelweg uitschakelen.

Dit is waar de verbeteringen een halt toegeroepen worden. Op sommige fronten neemt Rock Band 4 zelfs stappen terug ten opzichte van zijn meest recente voorgangers. Een goed voorbeeld hiervan zijn de campagnes, die je wederom alleen of met drie bandgenoten speelt. Er zijn geen cutscenes meer waarin je van concertzaal naar amfitheater reist, minder opties om je band aan te passen en geen manier om locaties van elkaar te onderscheiden. Het zijn weliswaar geen problemen waar de daadwerkelijke gameplay onder leidt, maar als toeschouwer is Rock Band 4 een stuk saaier om te zien.

Ook de featureset is teruggeschaald. Zo ontbreekt online multiplayer dit deel, wat schrijnend is voor spelers die graag een paar nummers spelen met echte bandgenoten, maar daar niet altijd direct familie of vrienden bij willen/kunnen betrekken.

Plastic

De grootste problemen van Rock Band 4 komen niet voort uit de featureset of de gameplay, maar uit compatibiliteit. Rock Band 4 moet werken met tientallen Rock Band- en Guitar Hero-instrumenten van de vorige generatie. De eerste generatie bedrade Rock Band-instrumenten op de Xbox 360 vallen hier helaas niet onder, wat spelers die toen al insprongen flink benadeelt. Een compleet nieuwe instrumentenset aanschaffen, inclusief game, kost ongeveer driehonderd euro. Daarnaast moet je een adapter aanschaffen van dertig euro als je overgaat naar de Xbox One en daarvoor oude draadloze controllers wilt gebruiken. Niet alle controllers zijn compatibel met Rock Band 4, en uitzoeken welke dat wel en niet zijn is geen makkelijke opgave.

De bouwkwaliteit van de nieuwe controllers is niet veel beter dan vorige generaties Rock Band-controllers: erg plastic en niet robuust. Gelukkig werken ze prima, al verliest de PlayStation 4-gitaar zo af en toe de verbinding tijden het spelen. Dit zou minder vervelend zijn als je niet terug hoefde naar de systeeminstellingen van de PlayStation 4 om daar te moeten zoeken naar een Bluetooth-apparaat. Als je toevallig net lekker losgaat met een aantal vrienden is dit niet iets waar je je mee wilt bezighouden.

DLC

Rock Band 4 maakt het je erg lastig voorheen gekochte DLC opnieuw te downloaden. De Rock Band Store heeft geen optie om het complete overzicht van aangekochte Rock Band-DLC te bekijken. Hierdoor zit er niets anders op dan door de vierduizend individuele nummers en songpacks heen scrollen tot je je aangekochte muziek tegenkomt. Een fiks designprobleem, omdat het je zo meer dan een uur kost om al je muziek terug te krijgen, afhankelijk van hoeveel je al in je bezit hebt.

Het was voorheen ook mogelijk om eerdere Rock Band-games te exporteren naar de nieuwere delen, zodat je alle muziek kon bereiken vanuit dezelfde game. Het idee is dat dit ook mogelijk is in Rock Band 4, maar ook dit systeem kent problemen. Rock Band, Rock Band 2, LEGO Rock Band en Rock Band Green Day kunnen bijvoorbeeld niet meer geëxporteerd worden. Dat betekent dat je de code die bij de game geleverd werd voor de export al gebruikt moet hebben op het account waarop je Rock Band 4 speelt. Alleen dan is het mogelijk deze nummers opnieuw te downloaden uit de Rock Band Store. Ook hiervoor moet je weer door alle individuele DLC-pakketten scrollen om alles opnieuw te downloaden. Rock Band 3 kan in december geëxporteerd worden naar Rock band 4 en The Beatles Rock Band wordt simpelweg niet ondersteund. Ingewikkeld en oneerlijk voor eigenaren van vorige Rock Band-titels die niet op de hoogte zijn van deze regels.

Ondanks alle problemen is Rock Band nog altijd enorm leuk om te spelen. De krachtige nieuwe consolegeneratie zorgt ervoor dat de game nog nooit zo responsief is geweest en de gameplayverbeteringen maken de ervaring een stuk natuurlijker. Helaas verdrinkt Rock Band 4 in een alsmaar groeiende lijst use cases dankzij tig instrumenten en honderden verschillende lopende muzieklicenties voor DLC, en Harmonix moet zijn uiterste best doen om dit alles te managen. Het bedienen van trouwe fans is een nobel doel, maar de speler, de game en zelfs Harmonix lijden eronder.

Benieuwd naar de compatibiliteit en ondersteuning van jouw Rock Band-aankopen? Bekijk hier de lijst met ondersteuning van oude Rock Band-games exports en kijk hier voor een compleet overzicht van ondersteunde instrumenten.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Shadow Jago voor het eerst in actie in Killer Instinct SteamWorld Heist verschijnt volgende week op Nintendo 3DS
8

Reacties op: Rock Band 4

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • NightyNite

    • 2 december 2015 11:35
    -dubbelpost-

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NightyNite

    • 2 december 2015 11:38
    -nog een dubbelpost- Bij elke edit dupliceert hij mijn post. Excuses

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NightyNite

    • 2 december 2015 11:47
    Ik ben een ontzettend grote fan van muziekgames en met name Rock Band, dus ik wil nog graag inhaken op deze review:

    - Ik ben het eens met de positieve punten, let daarbij wel: zij hebben nog niet alle DLC beschikbaar, hetzelfde geldt voor liedjes van oudere Rock Bands (1, 2, 3, Lego en Green Day. Beatles:Rock Band is nooit exporteerbaar geweest)
    - Ik ben het ook eens met de negatieve punten: calibratie is een hel geweest. Er zitten instrumenten bij (mits je de nieuwe gebruikt), die auto-calibratie hebben. Het kost echter veel moeite om die goed aan de praat te krijgen. Toen het mij lukte, was het wel in een keer goed. Belangrijke tip: Gebruik geen surround sets erbij: Deze leveren dikwijls teveel vertraging op. Ik heb Rock Band 4 op de Xbox One en daar zijn geen problemen met instrumenten die contact verliezen. Wel merk ik dat de base drum moeilijk snelle achtereenvolgende noten oppakt. Zij zijn hier zelf ook van bewust en proberen dit op te lossen. Er zijn al wat pogingen geweest, maar nog niet geheel succesvol.
    - Ik vind het aanbod aan nummers erg interessant en veelzijdig. Een aantal kende ik niet. Harmonix richt zich vooral op de Amerikaanse markt, als kleine ontwikkelaar, en dit is ook zichtbaar in de muziekkeuze. Er zijn ontzettend veel Amerikaanse bands. Door de geschiedenis van Rock en de daarbijbehorende gigantische aanbod aan nummers is er ook meer beschikbaar, zelfs meerdere Duitse nummers! Reken wel op 2 Euro per nummer.

    Voor andere spellen is het voor mij moeilijk inschatten of de beoordeling goed is of niet.In dit geval kan ik er wel goed over meepraten. Voor muziekspelliefhebbers zou ik Rock Band zeker een hoger cijfer geven. Misschien een 7.5. Voor de mensen die minder met deze genre hebben vind ik een 6.5 zeker op zijn plaats. Mensen zouden het spel wel oké vinden, maar er weinig warm voor worden.

    Voor degenen die het nog interessant vinden: er zou deze maand een opdate moeten komen die een aantal sociale en competitieve inhoud toevoegt. [harmonixmusic.com/blog/harmonix-announces-details-of-first-major-rock-band-4-feature-update-coming-for-free-this-holiday/]

    EDIT: Hier is een uitgebreider overzicht met wat er in de nieuwe patch komt: [harmonixmusic.com/blog/rb4-dec-update-ongoing-updates/]

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • KevWatch

    • 2 december 2015 12:01
    Ik ben een ontzettend grote fan van muziekgames en met name Rock Band, dus ik wil nog graag inhaken op deze review:

    Thanks voor het delen van je ervaringen! Het probleem met een game als Rock Band 4 is dat er enorm veel variabelen zijn om de game in te spelen. Je kunt een paar oude instrumenten hebben die je graag gebruik, wat DLC, of veel DLC waarvan een gedeelte niet meer wordt ondersteund of bedrade controllers die niet meer werken. Al die variabelen maken de game veel ingewikkelder dan het zou moeten zijn, want in essentie is het nog steeds een toffe party-game. Hoe makkelijk je die kern bereikt is afhankelijk van jouw unieke situatie, maar in mijn opinie zijn er teveel struikelpunten waar iets kan misgaan. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NightyNite

    • 2 december 2015 12:06
    In essentie, ook al is het met een hoop woorden, ben ik het dus met jou eens. Het is wel mogelijk om het spel goed ingesteld te krijgen, maar er komt ontzettend veel bij kijken en ik kan mij voorstellen dat het voor mensen, die dit spel casual willen spelen, of als party-game, geen zin hebben om hier veel tijd aan te besteden. In de laatste link van mijn verhaal staat preciezer wat er verandert en volgens Harmonix zou het na 8 december, met de nieuwe patch, het makkelijker moeten zijn om te calibreren. Dus dat is in elk geval een belangrijk punt minder.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • I Rockydhino I

    • 2 december 2015 18:43
    Calibratie een hell????

    Er zit een sensor in de gitaar die je voor de tv / geluid moet houden.

    20 seconden werk en perfecte calibratie

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NightyNite

    • 2 december 2015 23:05
    Calibratie een hell????

    Er zit een sensor in de gitaar die je voor de tv / geluid moet houden.

    20 seconden werk en perfecte calibratie


    Het werkt dus niet altijd zo vloeiend voor iedereen in een keer. Ik hoor veel dat hij halverwege de automatische calibrate afhaakt omdat hij niet goed signalen kon opvangen, dit heb ik zelf ook gehad. Het kwam er heel precies op aan waar je de gitaar ten opzichte van de tv en speakers hield.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 2 december 2015 20:12
    Ik lees het al, beter dan guitar hero maar nog steeds veel beter om gewoon een gitaar te kopen en te gaan oefenen….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.