Rochard | Gamer.nl

Rochard | Gamer.nl

Soms heb je wel eens een dag dat alles tegenzit. Je haar wil maar niet goed zitten, je hond heeft je huiswerk opgegeten, het dagmenu in de kantine blijkt letterlijk hetzelfde als dat van vorige week te zijn en je auto houdt er plotseling mee op. Ken je dat? Dan heb je ongeveer een idee van hoe John Rochard zich tijdens het verloop van puzzelplatformer Rochard moet voelen.

John is in dienst bij Skyrig, waarvoor hij als mijnwerker de ruimte afspeurt op zoek naar het zeldzame turbinium, een soort ruimtediesel. Zijn team heeft de afgelopen vier jaar geen enkel resultaat geboekt, waardoor zijn superieuren zich genoodzaakt zien hem te ontslaan aan het einde van de dag. Gelukkig doet Johns team plotseling een buitengewone ontdekking. Een vondst die niet alleen zijn baan veiligstelt, maar tevens een gevaar voor zijn leven en dat van zijn team is. Rochard kent mi chien niet het meest originele verhaal, maar het is dan ook niet meer dan een katalysator die de rest van het spel voortstuwt.

Zwaartekracht

De gameplay is een stuk intere anter dan het verhaal doet vermoeden. Rochard draait voornamelijk om het oplo en van omgevingspuzzels met behulp van een antizwaartekrachtapparaat, de G-Lifter, dat John in zijn bezit heeft. Met dit stuk gereedschap kun je voorwerpen optillen en verplaatsen die anders buiten je bereik liggen of te zwaar zijn. In het spel zet je de machine veelal in om kratten te stapelen of om energiecilinders te verplaatsen, maar Rochard doet het op een manier die ervoor zorgt dat het nooit eentonig wordt. Zo hebben sommige omgevingen barrières die ofwel geen biologische materie doorlaten, ofwel geen levenloze objecten. Later komen hier nog lasers en bewakingscamera’s bij waar je nog eens extra voor moet uitkijken. Daardoor moet je op zoek naar een creatieve oplo ing om jou en het object naar een bepaald punt te loodsen. De uitweg ligt vaak voor de hand, maar het wordt je nooit te simpel of te moeilijk gemaakt.

De uitdaging komt voornamelijk voort uit het continu introduceren van nieuwe mogelijkheden van je G-Lifter. In het begin van het spel is het apparaat enkel in staat om kratten op te tillen, maar later krijg je onder andere de mogelijkheid om vijandelijke turrets van de muur te trekken. Tegen het einde van het spel slinger je met je G-Lifter zelfs als een ware Tarzan door de lucht. De nieuwe functies volgen elkaar in een goed tempo op, waarbij je niet te snel geacht wordt een nieuwe vaardigheid te leren als je de vorige mi chien nog niet eens onder de knie had.

De zwaartekracht speelt niet alleen een rol tijdens het gebruiken van je G-Lifter. Met een druk op de knop kun je de zwaartekracht in- en uitschakelen in een kamer. Dat helpt je om dingen te pakken die anders net buiten je bereik liggen en om sprongen te maken over grote afstanden. Op die manier krijgen sommige puzzels een extra dimensie. Er zitten ook een aantal kamers bij waar de zwaartekracht is omgedraaid, zodat je op het plafond moet lopen en alle handelingen in de tegenovergestelde richting moet voltooien. Het is mede dan niet altijd nodig om de zwaartekracht te manipuleren, maar het is in veel gevallen een handig alternatief op het stapelen van kratten om hoger gelegen gebieden te bereiken. Bovendien zul je het vaak gebruikem omdat het simpelweg leuk is. . Het priegelen met de zwaartekracht werkt erg goed en oegt daadwerkelijk iets toe aan de gameplay zonder het principe te veel te versimpelen.

Piew-piew

De game bestaat overigens niet alleen maar uit puzzels. Actie-elementen zijn soms ook in grote mate aanwezig. Zij zijn echter niet het best uitgevoerde onderdeel van het spel. Het wapen dat je in handen krijgt, lijkt nog het meest op een futuristische erwtenschieter. In de secties waar je maar één vijand per gevecht te verduren krijgt, levert dat niet zo veel problemen op. Maar wanneer je tijdens bepaalde delen van het spel een golf aan tegenstanders dient uit te schakelen, merk je duidelijk dat de game totaal niet is gemaakt voor actiesegmenten. Het helpt ook niet dat het hoofdpersonage weinig voltreffers kan verdragen en dat je geweer snel oververhit raakt. Dat soort momenten brengt een frustratie met zich mee die totaal niet bij dit spel past. Gelukkig komen deze momenten sporadisch voor vergeleken met de vele leuke dingen die je meemaakt tijdens je ruimteavontuur.

De opbouw van de moeilijkheidsgraad is een ander punt dat beter uitgewerkt had kunnen worden. Tot het een-na-laatste level worden de uitdagingen progre ief moeilijker, maar nadat je een compleet nieuwe G-Lifter krijgt, is opeens alles te gemakkelijk. Het nieuwe wapen heeft de mogelijkheid om menselijke tegenstanders op te tillen waardoor ze direct uitgeschakeld zijn. Je verandert plotseling van een redelijk fragiele man in een soort van superheld. En dat is erg jammer, want de kwetsbaarheid van John Rochard zorgde ervoor dat je rustig de tijd nam om situaties te analyseren. De nieuwe machine maakt hem haast onkwetsbaar en neemt daardoor een heleboel van die initiële voorzichtigheid weg.

Ruimtecowboy

Ondanks alles blijft John een personage waar je een zwak voor ontwikkelt. In tegenstelling tot veel hoofdrolspelers is hij geen afgetrainde spierbundel, maar een iets oudere man met een dikke pens en een haast net zo dikke snor. Hij is niet iemand die zich vrijwillig heeft opgegeven voor alle ellende die hem overkomt, maar hij moet toch zien te overleven tu en de chaos die er is ontstaan. Iemand die alles aanpakt wat op zijn pad komt, positief of negatief. Het stemmenwerk verdient daarbij een extra vermelding. Voor een downloadbaar spel is er uitzonderlijk veel aandacht aan besteed, en met een uitstekend resultaat. Het zuidelijk Amerikaans accent en het platte taalgebruik pa en goed bij de setting die de ontwikkelaar heeft neergezet. Samen met de countryinvloeden in de soundtrack geeft het spel je een echte ‘cowboy in de ruimte’-vibe, die geïnspireerd lijkt door de televisieserie Firefly. Even diep als die serie is Rochard helaas niet, maar dat maakt het geen minder leuk ruimteavontuur.

Rochard is getest op de PlayStation 3 en is verkrijgbaar via PlayStation Network voor € 9,99 en via Steam voor € 9,99.