Robotech Invasion | Gamer.nl

De animeserie Robotech gaat alweer wat jaartjes mee. Vooral in de Verenigde Staten en Japan is de serie, waarvan drie saga's geschreven zijn van in totaal 85 afleveringen, erg populair. In Europa is dit een stuk minder. Zelf kan ik mij niet zo herinneren dat deze serie in Nederland op TV te zien is geweest. De serie gaat over de oorlog tu en de mensheid en een buitenaards ras, welke begint als er een mysterieus buitenaards ruimteschip neerstort op Aarde. De mensen beginnen het ruimteschip te onderzoeken en komen erachter dat de aliens die aan boord zaten, eropuit zijn om de Aarde te veroveren. Dankzij de buitenaardse technologie, gevonden in het ruimteschip, ontwikkelen de mensen “robotechnologie”. Deze technologie wordt gebruikt bij het creëren van vechtrobotten, “Mecha”, die ervoor moeten zorgen dat de aliens de Aarde niet in handen krijgen.

Na Robotech Battlecry, dat twee jaar geleden verscheen op de PS2, is het nu de beurt aan Robotech Invasion. Deze FPS is gebaseerd op de derde Robotech saga, genaamd The New Generation, en maakt gebruik van “realistische” graphics. Voorganger Battlecry maakte nog gebruikt van een cel-shaded engine. Door de 'standaard' graphics, is het voor de game nu moeilijker zich te kunnen onderscheiden van andere FPS'en op de markt. Laten we eens gaan kijken wat het uiteindelijke resultaat is.

Het verhaal begint als de Aarde aangevallen wordt door een buitenaards ras, genaamd Invid. Deze forse knapen zijn eropuit om de Aarde te koloniseren en om Protoculture, een krachtige grondstof, te delven. Als soldaat van de Robotech Expeditie moet je dit proberen te verhinderen. Je speelt aan het begin van de game met soldaat Locke en later met Tasha. Voor de gameplay maakt deze switch weinig uit. Als Tasha kun je wel op een gegeven moment in de game bepaalde keuzes maken die het verloop van het verhaal beïnvloeden.

Dan de gameplay. Tot mijn spijt moet ik melden dat deze niet erg bijzonder is. Deze komt namelijk erg overeen met het gros van de FPS'en. Je loopt steeds van plaats naar plaats, om vervolgens weer een nieuwe mi ie te beginnen. Tu endoor moet je een behoorlijk aantal lopende en vliegende aliens over de kling jagen, die niet schijnen te beschikken over een degelijke A.I. Een slimme toevoeging aan de gameplay van deze game is dat je kunt switchen tu en first en third person, wat vooral handig is bij bepaalde pa ages in een mi ie waar je van platform naar platform moet springen.