Robo Recall | Gamer.nl

Robo Recall | Gamer.nl

Robo Recall is ontwikkeld door Epic Games, bekend van Gears of War en uiteraard de Unreal Engine. Oculus financierde deze titel in hun niet-aflatende campagne om zo snel mogelijk zo veel mogelijk goede vr-software op de markt te brengen. In dit geval stelt het Robo Recall zelfs gratis beschikbaar voor iedereen die de Oculus Touch vr-controllers bezit.

In een toekomstige wereld die erg lijkt op de onze zijn robots overal. Als een virus toeslaat, rebelleert het mechanische leger en is het aan jou, Agent 34, om de losgeslagen elektronica ‘terug te roepen’. Terugroepen is een eufemisme voor het zo explosief mogelijk vernietigen van zo veel mogelijk bots. Daarvoor heb je een groeiend arsenaal aan opwaardeerbare wapens tot je beschikking.

Zap!

Je begint de game in je kantoor, waar je leert hoe je je doormiddel van een teleportstraal voortbeweegt. Je duwt de joystick naar voren en wijst met je vr-controller naar de plek waar je heen wilt en vervolgens flits je daar naartoe. In het kantoor heb je toegang tot het hoofdmenu waar je wapens kunt uittesten, opwaarderen en mi ies kunt selecteren. Er zijn drie gebieden om doorheen te vechten, en elk gebied heeft drie mi ies.

Dit klinkt als weinig, en dat is het ook. Het ‘verhaal’ kun je in een middag uitspelen. Maar dan heb je de game nog niet voltooid, want Robo Recall is ontworpen als een arcadegame, waarbij je prestaties in een level sterren opleveren. Hoe meer sterren je verdient (met bijvoorbeeld een hoge score, of het voltooien van een level binnen een bepaalde tijd, of door geen enkele schade op te lopen), hoe meer upgrades voor wapens je kunt krijgen. Daarnaast zijn er leaderboards om je te meten met vrienden of met de wereldwijde ranglijsten.

Bam!

Tijdens de levels vecht je overigens niet alleen met je wapens. Je kunt robots vastgrijpen en hun ledematen of hoofd eraf scheuren. Om vervolgens met de arm van de ene vijand de andere een flinke klap te geven. Dit soort fysieke handelingen verhogen je scoremultiplier, en zijn vooral erg leuk om uit te voeren.Gaandeweg krijg je ook te maken met nieuwe modellen robots, zoals exploderende spinnen, kolo en met schilden en snelle teleportbots die jouw eigen teleportatiestraal tijdelijk blokkeren. Al die vijanden vragen hun eigen tactieken. En een aantal van de speciale bots kun je oppakken om hun wapens tegen hun soortgenoten in te zetten.

Het spel is doorspekt met humor en neemt zichzelf dan ook nergens te serieus. De soms wat melige dialogen en de snerpende gitaarmuziek versterken het jaren ’90 automatenhallengevoel. De actie is daardoor vooral geschikt voor korte se ies om nog ‘even’ te proberen een topscore te behalen. Voor een werkelijk diepgaand verhaal hoef je bij Robo Recall niet aan te kloppen. Ook is de game in eerste instantie best makkelijk. Je kunt vrij veel schade verdragen voor het game-over scherm verschijnt. En je kunt dan via een ‘continue’ gewoon doorspelen. De werkelijke uitdaging zit hem in het voltooien van alle sterren, en daar zitten er een aantal bij waar je absoluut peentjes van gaat zweten. De game bevat dus zeker voldoende uitdaging, als je daar naar zoekt. Maar tegelijk voelt dit ook wel een beetje als de ‘gemakkelijke weg’ voor ontwikkelaars. Herspelen is leuk, maar het is geen vervanging van een langere, diepere campagne.

Bug

En dan is er nog een best vervelende bug in de versie die wij speelden. De game is ontworpen rond de aangeraden Oculus Rift-opstelling met twee sensors vóór je. Om te voorkomen dat je in het heetst van de strijd je omdraait (waardoor je controllers wellicht niet gevolgd worden door de sensors) krijg je geanimeerde pijlen te zien wanneer je de verkeerde kant op kijkt. Dit werkt prima, al voelt het in het begin wat ongemakkelijk om niet volledig in 360 graden rond te kunnen draaien. Vooral als je omringd bent door vijanden wil dit nog wel eens voor problemen zorgen.

Wie drie sensors heeft aangesloten (voor kamervullende vr) krijgt de pijlen niet te zien, en kan vrij om zich heen kijken en schieten. Helaas zit er een vreemde bug in de game die er voor zorgt dat je na het teleporteren in een richting kijkt die relatief is aan de voorste twee sensors. Om het niet te ingewikkeld te maken: het netto resultaat is dat je na teleportatie op de plek van aankomst lang niet altijd in de richting kijkt die je verwacht. Epic heeft beloofd dit spoedig via een patch te verhelpen.

Mods

Overigens zijn er manieren om dit probleem nu al gedeeltelijk op te lo en, want Robo Recall heeft volledige mod-support. Het is dus mogelijk voor enthousiastelingen om de hele game naar hun hand te zetten. Of het nu gaat om kleine tweaks in de wapens of een total conversion: het is allemaal mogelijk. De eerste kleine mods zijn al beschikbaar en Epic heeft een aantal tutorials online geplaatst om hobbyisten op weg te helpen.

Robo Recall is een ontzettend leuke actiegame waarbij je na elk level tevreden staat uit te hijgen. Het basi pel is kort, maar dat maakt vanwege de perfecte prijs (gratis!) niet zo heel veel uit. Het doet echter wel verlangen naar een meer volwaardige campaign. Het is dan ook te hopen dat dit het begin is van een nieuwe franchise. Er zit genoeg in de wereld en spelmechanieken van Robo Recall om een groots en meeslepend vervolg te rechtvaardigen.

Robo Recall is nu verkrijgbaar in Oculus Home. Een Oculus Rift plus Touch zijn noodzakelijk om te spelen. De game is gratis voor Touch-bezitters.