Het kan soms raar lopen in gameland. Neem bijvoorbeeld de real-time strategie titel Rise & Fall: Civilizations at War. Het spel werd oorsponkelijk ontwikkeld door ontwikkelaar Stainless Steel Studios, bekend van Empire Earth en Empires: Dawn of the Modern World. Eind vorig jaar werd bekend dat de ontwikkelaar haar deuren had gesloten, waardoor iedereen dacht dat het met Rise & Fall gedaan was. Uit onverwachte hoek kwam hulp, want arcadegame ontwikkelaar en uitgever Midway nam de titel over en heeft hem nu uitgebracht. Daarmee symboliseert Rise & Fall ook wat er met Stainless Steel Studios en dit spel gebeurd is. In eerste instantie veel belovend, maar uiteindelijk een product dat elk faillissement rechtvaardigt. Rise & Fall: Civilizations at War is een real-time strategy game waarin je de totale zeggenschap krijgt over de vier machtigste rijken uit de klassieke oudheid: Griekenland, Rome, Egypte en Perzië.

Toch niet de zoveelste klassieke RTS hoor ik je al denken. Inmiddels verschijnen er zoveel strategiegames die zich in dit tijdperk afspelen, is er nog wel plaats voor vernieuwing en toegevoegde waarde? Midway zou Midway niet zijn als het inderdaad het RTS-genre via haar eigen manier benadert. Het spel bevat namelijk verschillende arcade-elementen, waarbij de optie om in third-person perspectief het slagveld te betreden de meest opmerkelijke is.

Verder is deze dertien in een dozijn titel voorzien van het standaard "verzamel grondstoffen en bouw je basis"-principe. De twee singleplayer campagnes van het spel draaien rond de Egyptische schone Cleopatra en de Griekse held Alexander de Grote. Er zijn echter nog meer helden in het spel aanwezig waarmee je kunt vechten, elk met zijn (of haar) eigen persoonlijke vaardigheden en wapens.

Om in een superheld te veranderen, moet je wel eerst een fles met uithoudingsvermogen vinden, waarna je het slagveld vanuit de ogen van de betreffende held kunt bekijken. Pas op dit moment hebben de superhelden ook enige waarde, want als je ze als gewone unit gebruikt, wil het niet echt met ze vlotten. Verwacht echter geen bijzondere diepgang wat betreft het third-person gedeelte. Het komt in de meeste gevallen neer op het bashen van je muis, zoals met de doorsnee hack and slash game. Helaas is het hakken en zagen van korte duur, want zodra je uithoudingsvermogen op is verlaat je het third-person camerastandpunt en verruil je die weer voor het standaard RTS-aanzicht. Ook al heeft men dit concept niet goed uitgewerkt, het idee is een van de weinig positieve dingen die mij van Rise & Fall bij zullen blijven. De eerste screenshots zagen er bijvoorbeeld zeer indrukwekkend uit, maar voor de uiteindelijke versie heeft men flink op de pixels en polygonen bezuinigd, waardoor je echt terug in de tijd gaat. Nu kan ik met een grafisch matige game best leven, het wordt vervelend als je een AI hebt die niet slimmer is dan de gemiddeld deurknop. Vijandelijke soldaten reageren niet als drie centimeter naast ze hun maatjes worden aangevallen, proberen door muren heen te lopen of wachten ze tot ze van het script weer verder mogen gaan.  Zonder AI wordt het al moeilijk om het spel leuk te houden, om van deze titel een echte onderzetter te maken heeft men ook de missies extra saai en vervelend gemaakt. Op elk vlak is er iets mis met deze game of is het slecht uitgewerkt. Ik zou het nog over de marinegevechten kunnen hebben, die naast het third-person gedeelte ook wel aardig zijn. In tegenstelling tot veel andere games heeft men in Rise & Fall hier wel iets meer aandacht aan besteed. Helaas zit je niet zo vaak op zee, waardoor de paar positieve punten die dit spel hard kan gebruiken meteen weer verloren zijn.Heb je de singleplayer uitgespeeld of ben je halverwege van ellende gestopt, dan biedt het skirmish gedeelte vanwege de belabberede AI ook geen oplossing. Je zou je heil nog online kunnen zoeken, tenslotte is gedeelde smart halve smart. Ook online gaat het mis, is het niet in de lobby bij het zoeken naar een game, dan wel de lagstoten.