Rise & Fall: Civilizations at War | Gamer.nl

Het kan soms raar lopen ingameland. Neem bijvoorbeeld de real-time strategie titel Rise & Fall:Civilizations at War. Het spel werd oorsponkelijk ontwikkeld door ontwikkelaarStainle Steel Studios, bekend van Empire Earth en Empires: Dawn of the ModernWorld. Eind vorig jaar werd bekend dat de ontwikkelaar haar deuren hadgesloten, waardoor iedereen dacht dat het met Rise & Fall gedaan was. Uitonverwachte hoek kwam hulp, want arcadegame ontwikkelaar en uitgever Midway namde titel over en heeft hem nu uitgebracht. Daarmee symboliseert Rise & Fallook wat er met Stainle Steel Studios en dit spel gebeurd is. In eersteinstantie veel belovend, maar uiteindelijk een product dat elk failli ementrechtvaardigt. Rise & Fall:Civilizations at War is een real-time strategy game waarin je detotale zeggenschap krijgt over de vier machtigste rijken uit de kla iekeoudheid: Griekenland, Rome, Egypte en Perzië.

Toch niet de zoveelste kla ieke RTS hoor ik je al denken. Inmiddels verschijnen er zoveelstrategiegames die zich in dit tijdperk afspelen, is er nog wel plaats voorvernieuwing en toegevoegde waarde? Midway zou Midway niet zijn als hetinderdaad het RTS-genre via haar eigen manier benadert. Het spel bevat namelijkverschillende arcade-elementen, waarbij de optie om in third-person perspectief het slagveld te betreden de meest opmerkelijke is.

Verder is deze dertien in een dozijn titel voorzien van het standaard "verzamel grondstoffen en bouw je basis"-principe. De twee singleplayer campagnes van het spel draaien rond de Egyptische schone Cleopatra en de Griekse held Alexander de Grote. Er zijn echter nog meer helden in het spel aanwezig waarmee je kunt vechten, elk met zijn (of haar) eigenpersoonlijke vaardigheden en wapens.

Om in een superheld teveranderen, moet je wel eerst een fles met uithoudingsvermogen vinden, waarna jehet slagveld vanuit de ogen van de betreffende held kunt bekijken. Pas op ditmoment hebben de superhelden ook enige waarde, want als je ze als gewone unitgebruikt, wil het niet echt met ze vlotten. Verwacht echter geenbijzondere diepgang wat betreft het third-person gedeelte. Het komt in demeeste gevallen neer op het bashen van je muis, zoals met de doorsnee hack andslash game. Helaas is het hakken en zagen van korte duur, want zodra jeuithoudingsvermogen op is verlaat je het third-person camerastandpunt en verruil je dieweer voor het standaard RTS-aanzicht. Ook al heeft men dit conceptniet goed uitgewerkt, het idee is een van de weinig positieve dingen die mij van Rise &Fall bij zullen blijven. De eerste screenshots zagen er bijvoorbeeld zeer indrukwekkend uit,maar voor de uiteindelijke versie heeft men flink op de pixels en polygonenbezuinigd, waardoor je echt terug in de tijd gaat. Nu kan ik met een grafischmatige game best leven, het wordt vervelend als je een AI hebt die niet slimmeris dan de gemiddeld deurknop. Vijandelijke soldaten reageren niet als drie centimeter naast ze hunmaatjes worden aangevallen, proberen door muren heen te lopen of wachtenze tot ze van het script weer verder mogen gaan.  Zonder AI wordt het al moeilijk om het spel leuk te houden, omvan deze titel een echte onderzetter te maken heeft men ook de mi ies extrasaai en vervelend gemaakt. Op elk vlak is er iets mis met deze game of is hetslecht uitgewerkt. Ik zou het nog over demarinegevechten kunnen hebben, die naast het third-person gedeelte ook wel aardigzijn. In tegenstelling tot veel andere games heeft men in Rise & Fall hierwel iets meer aandacht aan besteed. Helaas zit je niet zo vaak op zee, waardoorde paar positieve punten die dit spel hard kan gebruiken meteen weer verlorenzijn.Heb je de singleplayer uitgespeeld of ben je halverwege van ellende gestopt, dan biedt het skirmish gedeelte vanwege de belabberede AI ook geen oplo ing. Je zou je heil nog online kunnen zoeken, tenslotte is gedeelde smart halve smart. Ook online gaat het mis, is het niet in de lobby bij het zoeken naar een game, dan wel de lagstoten.