Riff: Everyday Shooter (PSN) | Gamer.nl

Er was eens eengepa ioneerde hobbyist. Zijn naam was Jonathan Mak. In zijn armetierigezolderkamertje zat hij tot diep in de nacht achter zijn PC codes in elkaar teflansen. Zijn ontwikkelstudio Queasy Games bestaat uit één persoon: JonathanMak. Op een dag werd hij door zijn vertegenwoordiger gebeld met de mededeling:“pak je koffers, we gaan naar LA om Sony te ontmoeten.” Van het een kwam hetander, en nu is Riff: Everyday Shooter voor miljoenen gamers wereldwijdbeschikbaar vanaf het PlayStation Network.Goed, bovenstaande pa age is mi chien ietwat overdreven.Jonathan Mak heeft vast meer dan een armetierig zolderkamertje en het feit dathij een vertegenwoordiger heeft zegt ook wel wat. Bovendien heeft de game alenkele prijzen gewonnen tijdens het Independent Games Festival in 2007. Maar deboodschap moge duidelijk zijn: in het tijdperk van miljoenenprojecten, tallozevervolgen en veelkoppige ontwikkelteams is er ook nog ruimte voor creatieveeenlingen. Jonathan Mak heeft zijn oorspronkelijke idee zonder een enkeleconce ie te doen overgezet naar de PlayStation 3 en het resultaat iswonderbaarlijk.

Riff: Everyday Shooter (in Amerika gewoon Everyday Shooter)is een 'pookje hooter', enigszins vergelijkbaar met Super Stardust HD, EveryExtend Extra en Geometry Wars. Er zijn echter ook grote verschillen, zowel opartistiek als op gameplaytechnisch vlak. Zo is de game opgezet als eenmuziekalbum met nummers. Elk level heeft zijn eigen muziek en onderin zie jeeen balkje waarin je kunt zien hoe ver je in het level gevorderd bent. Eenlevel speel je dus uit wanneer de tijd om is. De muziek, allemaal rock, klinkterg goed en is ook tamelijk gevarieerd: van lekkere elektrische gitaren tot watrustigere tonen. De sterke muziek zorgt ervoor dat je sowieso lekker aan hetspelen bent.Bovendien zorgen je eigen acties voor extra geluidseffecten.De impact van je schoten op verschillende objecten en vijand klinkt telkensverschillend, waardoor een leuk muzikaal geheel ontstaat. De gameplay en de muziekgaan bovendien vaak hand in hand, waardoor alles erg harmonieus en natuurlijkaanvoelt. Deze levels zijn overigens briljant ontworpen en totaal uiteenlopend.De gameplay van Riff: Everyday Shooter komt er vooral op neer om zoveelmogelijk combo's te maken om hoge puntenaantallen te scoren. Echter, in elklevel is de manier waarop je die combo's maakt, totaal uiteenlopend.

In het eerste level zijn er speciale objecten die, wanneerje ze kapotschiet, een cirkel vormen waarbinnen alle objecten en vijanden diebinnen die cirkel terechtkomen, tevens vernietigd worden en zelf ook zo'ncirkel vormen, enzovoorts. Dit ene level alleen al zorgt voor een feest vantiming, inschattingsvermogen, reactievermogen en inzicht. In het level ernaontstaat er een soort netwerk van centrale punten, waaruit vijandenverschijnen. Als je een centraal punt kapotmaakt, worden de punten die aan datpunt verbonden zijn, vernietigd. Hiervoor is een volledig andere speelstijlvereist dan voor het eerste level. En hoe verder je in de game komt, hoe meerbewondering je krijgt voor de creatieve ingevingen van Jonathan Mak. We willennog niet teveel weggeven over alle levels, maar vast staat dat alles echttotaal verschillend speelt en dat je telkens weer verrast wordt. In dit opzichtweet Riff: Everyday Shooter zich zeer te onderscheiden ten opzichte van zijngenregenoten.De manier waarop je progre ie boekt in de game, is redelijkgoed gevonden. Aanvankelijk kun je slechts kiezen voor de se ie waarbij je degame bij het begin begint en de acht levels probeert door te spelen totdat jedood bent. Bij elke speelse ie die je uitvoert, krijg je een aantal punten,waarmee je lo e levels, levens en artistieke veranderingen kunt kopen. Hetslimme hieraan, is dat je door veel te spelen uiteindelijk verder kunt komendoor levens extra te kopen en latere levels aan te schaffen om in te oefenen.Enerzijds kan de game hierdoor repetitief worden: je moet vaak dezelfde levelsdoorspelen om punten bij elkaar te sprokkelen. Anderzijds kun je, als je maardoor blijft spelen, het jezelf altijd makkelijker maken, waardoor er eengebruiksvriendelijk element wordt geïntroduceerd. Je moet de volledigespeelse ie echter altijd bij het eerste level beginnen, wat ervoor zorgt datje de eerste paar levels na een tijdje een beetje zat bent en je dezeplichtmatig speelt om toch maar verder te komen. Je kunt echter wel levelskopen als je genoeg punten bij elkaar hebt verzameld, zelfs als je dit levelnog niet bereikt hebt in de doorgaande speelmodus.

Jammer is dat Riff: Everyday Shooter geen onlineleaderboards heeft. Zowel voor de doorlopende speelse ie als voor de lo elevels krijg je een aantal punten en hierbij is een online leaderboard tochecht wel verplichte kost. Een ander minpuntje is dat het scherm soms toch welte vol wordt. Het object waarmee je speelt, is iets te klein en onopvallend omhelemaal nooit uit het oog te verliezen. En de eerder genoemde manier vanprogre ie boeken, is enerzijds vergeeflijk en zorgt ervoor dat, hoe meer je speelt,hoe verder je ook kunt komen: je helpt jezelf als je langer speelt. Hiertegenover staat dat je de eerste paar levels snel zat wordt en je soms eenbeetje het gevoel hebt dat je plichtmatig puntjes aan het sprokkelen bent ommaar dat extra leven te kunnen kopen.Maar deze genoemde minpunten staan totaal niet in verhoudingtot de genialiteit en de explosie van artistiek talent waarmee de game vanJonathan Mak gezegend is. De muzikale aard van de game zit briljant in elkaaren elk level is anders dan het vorige. Riff: Everyday Shooter is een game waarvrijwel iedereen van zal genieten.