Ridiculous Fishing - Niet ridicuul, gewoon subliem | Gamer.nl

Een oude man met een pet, die vi en vangt en ze vervolgens kapot knalt. Het biedt een mooi contrast tu en simpelheid en absurditeit, terwijl het ten alle tijden logisch en natuurlijk aanvoelt. Dat is de verdienste van een strakke basis en een uiterst liefdevolle aankleding. Vanaf het moment dat je Ridiculous Fishing opstart, ontvangt het oprechte sympathie en dat weet het vast te houden tot het einde. In de subtiele uitstraling van dit mobiele spelletje herbergt een hart en ziel, waar menig consolegame alleen van kan dromen.

Ritmisch vi en vangen

Onder het genot van een vrolijke, sfeervolle soundtrack leer je op rustig water hoe het vi en in zijn werk gaat. Het hele spel bestaat eigenlijk uit drie fases die je telkens herhaalt. Allereest laat je je haakje zakken in het water en kantel je je telefoon of tablet naar links en rechts om de vi en te ontwijken en de lijn zo diep mogelijk te laten zinken. Als je onderweg een vis raakt, of als de lijn opraakt, schiet de haak omhoog en probeer je zoveel mogelijk vi en mee te nemen aan je haak. Wederom door je mobiele apparaat te kantelen. Wanneer de vi en boven water komen, worden ze de lucht in gegooid en pakt de oude man op de boot een geweer om al die vi en te raken. Dit gebeurt simpelweg door het scherm aan te raken. Elke kapotgeschoten vis levert vervolgens geld op, waarmee je nieuwe wapens, hengels en attributen kunt kopen.

In eerste instantie is er nog weinig uitdaging en bereik je met speels gemak het einde van je lijn. Het kost nog niet zoveel geld om een beter wapen of een langere lijn te kopen, waardoor je het level al vrij snel uitspeelt. Dat doe je overigens door van elke soort vis minimaal één exemplaar te vangen. In de volgende levels ontdek je echter een ontwikkeling waarin je vaardigheden steeds meer getest worden en je veel meer aanspraak moet maken op timing, precisie en snelheid. De verzamelingen van vi en zitten slim verdeeld over het speelveld, waardoor je op een gegeven moment op zoek moet gaan naar een bepaald ritme om zoveel mogelijk vi en te ontwijken en te vangen.

Met elke upgrade die je verdient kun je tactischer en slimmer te werk gaan en wordt de zoektocht naar alle soorten vis een stuk helderder. Op een gegeven moment kun je bijvoorbeeld een drilboor aan je hengel vastzetten, waarmee je vi en kunt vermorzelen zonder dat het zinken van het haakje wordt onderbroken. Het biedt niet alleen een extra gameplay-element, maar zorgt er ook voor dat je tactisch je ritme kunt aanpa en om de voortgang te bevorderen. Zo speel je elke keer weer opnieuw voor die ene upgrade en blijft de ervaring vers en leuk.

Liefdevol in balans

Het is daarbij ideaal dat Ridiculous Fishing over een smetteloze balans beschikt, waardoor het nooit frustrerend is als je per ongeluk een vis raakt. Je wilt tegelijkertijd zo ver mogelijk komen en zoveel mogelijk geld verdienen. Het geeft de drie fases een gelijkwaardige betekenis en zorgt ervoor dat de game zich voltrekt over een subliem fijngevoelige flow. Het is geen Temple Run waar je je puur richt op een high score, maar een veel completere en bevredigendere ervaring.

De game wordt aldus bij elkaar gehouden door het verlangen naar betere upgrades, het verfri en van de ervaring en de verzameldrang naar alle vi en. Het is dan ook jammer dat de game die verbondenheid verliest als je alle upgrades hebt en alle vi en hebt gevangen. Dat duurt overigens wel vrij lang. Op dat moment speelt Ridiculous Fishing als een Endle Runner, maar op die manier komt de game niet tot uiting. De drie verschillende fases verliezen zo namelijk hun relationele betekenis.

Tot die tijd valt er echter genoeg te genieten van de game. Het is één van de meest gestroomlijnde spelletjes in de App Store en het heeft een esthetiek waar de warmte van afspat. Het leveldesign heeft een liefdevolle cultuitstraling en de soundtrack is lekker rustiek. Het Nederlandse Vlambeer raakt daarmee precies de juiste snaar en zorgt ervoor dat Ridiculous Fishing door pure sublimiteit memorabel is.