De beloftes zijn ernaar: echt dynamisch weer, echt (3D!) publiek en track marshalls die je helpen bij een crash, reddingen door helicopters. Maar vooral het realisme moet ongekend zijn in Richard Burns Rally. Nou, dat bepalen wij wel! Eerst op rijles

Het begint goed: we kunnen geen full season selecteren. De clou zit hem in het feit dat je eerst een basiscursus rallyrijden moet nemen bij de meester zelf. Nu stelt die basiscursus niet zo erg veel voor, voornamelijk basisbeginselen in bochttechnieken. De advanced cursus is echter wel interessant, daar leer je de ins en outs zoals gas-rem tegelijk gebruiken om gecontroleerd overstuur op te roepen, gecontroleerd (en zinvol!) dwars gaan, 'advanced' bochttechnieken, en de effecten van verschillende veer- en demperafstellingen op verschillende ondergronden. Niet verplicht dus om een rally season te kunnen beginnen, maar gezien de moeilijkheidsgraad van deze game (daarover later meer) wel een aanrader.

De eerste irritatie komen we hier ook tegen: na een les krijg je een serieuze evaluatie, op zich handig. Maar daarvoor moet de game wel opnieuw laden. Wil je een bepaalde les opnieuw proberen, kies je “retry lesson” in het menu. Dan moet je bevestigen dat je zeker weet dat je het nog eens wilt proberen, en dan wordt de hele les opnieuw geladen. Weer tien seconden wachten. Zo moet je bijna elke keuze, in welk menu dan ook, bevestigen… “Weet je het zeker?”. “Ja”. Dat wordt op den duur best vervelend.

Wat je wel meteen kunt doen is quick rally en de Richard Burns Challenge. Die eerste spreekt denk ik voor zich. In die tweede kun je, in een vlaag van grootheidswaanzin, op een aantal stages tegen een ghostcar rijden die echt door Richard Burns is bestuurd. Mij is het in elk geval nog niet gelukt hem te verslaan.

Ja, leuk… en nu het echte werk please

Kiezen we voor een Rally Season, dan krijgen we een zestal landen voor onze kiezen. We beginnen in Engeland. Daar rij je een aantal stages, waaruit opgeteld steeds een tussenstand ontstaat. Was je er bij de lessen nog niet achter, dan merk je het hier wel: dat het een hele andere rallygame is dan je wellicht gewend bent. Het is echt veel moeilijker, je moet de verschillende technieken goed beheersen voordat je de auto op fatsoenlijk tempo door een stage krijgt. Echte rallycoureurs zie je ook in rechte lijn continu corrigerende stuurbewegingen maken, dat moet je jezelf in deze game ook een beetje aanleren op de slechte smalle weggetjes. Hairpins worden ineens uitdagingen van formaat, en je merkt dat de advanced lessons ineens nuttig worden. Het rijden van de auto voelt in elk geval erg realistisch aan, je kunt door gas en rem tegelijk te gebruiken een gewichtsverplaatsing van de auto veroorzaken om gecontroleerd overstuur op te wekken teneinde harder door een bocht te gaan, bijvoorbeeld. Een van de vele details in de rij-dynamiek van de auto die me bij andere rallygames nog nooit zo is opgevallen.

Tussen de stages door kun je je auto laten fixen in het service park. Net als in het echt hebben je mechanics maar twintig minuten ('s nachts veertig), dus heb je veel schade moet je de juiste onderdelen kiezen om binnen de tijd te repareren en andere onderdelen te laten voor wat ze zijn. Ook moet je voorafgaand aan een aantal stages je banden kiezen en die kun je tussendoor niet meer wijzigen, net als in het echt. Gelukkig krijg je een weersvoorspelling te zien, en een overzicht van de te rijden stage. Bovendien kun je een verkenningsrit rijden voorafgaand aan de dag. Dit doen rallyrijders in het echt ook om de stage te verkennen en pacenotes te maken.