Bijna alle games zijn in te delen in genres. Op de Dreamcast zijn er echter games verschenen die moeilijk zijn in te delen. Denk maar aan Jet Set Radio, Samba de Amigo en Space Channel 5. Deze games hebben wel alle drie iets met muziek, waarvan Jet Set Radio nog het minste. Maar nu is er echt iets vernieuwends verschenen. De game heet Rez en komt van de makers van Space Channel 5, United Game Artists.

Rez is een machine die de e entie van trance vrijlaat door middel van beelden en geluiden. De speler schiet de digitale vijanden neer om hun frequentie vrij te laten. De geluiden worden vermenigvuldigd en daardoor verandert het ritme van de muziek en de beelden die je ziet. Door dit ben je elke keer dat je de game speelt originele muziek aan het maken, al blijft de basis van het nummer natuurlijk gelijk.

De eerste keer dat je Rez speelt weet je niet precies wat nu de bedoeling is. Het spel is ingedeeld in area's. Iedere area is een nummer. In dat nummer zitten tien levels waarin je de muziek maakt door de vijanden neer de schieten. Het is de bedoeling om een area 100% clear te spelen zodat je verder kunt in het spel en dus nieuwe tracks opent.

De game bevat een aantal modes. Natuurlijk de mode om het spel echt te spelen en alles te openen. Die mode heet play. Daarnaast is er een score attack en een travelling mode. In die laatste mode loopt je character geen schade op, dus kan je oefenen of gewoon lekker chillen, zoals de game zelf zegt. Als je het spel een keer hebt uitgespeeld krijg je een extra mode, die ik nog niet zal verklappen.