Review: Shapist - Spartaanse puzzelpret | Gamer.nl

Casual gaming heeft de laatste tijd nogal wat klappen gekregen. Grote ontwikkelaars zetten hun tanden in F2P en gaan puur voor het grote geld, kleine ontwikkelaars brengen weer spellen uit die te ver zijn versimpeld om een groot publiek aan te spreken. In de schaduwen van bovenstaande sjablonen vind je echter best wat uitdagende spellen. Shapist is daar een mooi voorbeeld van. Probeer je het spel, dan zit je in een mum van tijd te puzzelen als vanouds.

Met vanouds doelen we op het plezier van vroeger. Het spelen met blokken bijvoorbeeld, of het frunniken aan een schuifpuzzel. Dat laatste is Shapist in de e entie: een schuifpuzzeltje met extra lagen. Start je het spel, dan valt op dat er geen menu’s zijn, en ook geen interface. Je krijgt slechts een puzzel voor je neus, met kleurrijke blokken die je kunt verschuiven. Schuif je ze rond, dan zie je een lichtgrijs blok met een symbool op de achtergrond. Veeg je alle blokken rondom dat symbool aan de kant, dan wordt het blok groen en is het level voltooid. Het klinkt simpel, maar dit is geen gewone schuifpuzzel.

Ruimtelijk inzicht

Een kla ieke schuifpuzzel is vooral een spel van trial & error. Zoals een mug altijd een opening vindt in elke klamboe, kun je door systematisch testen elke reguliere schuifpuzzel oplo en. Niet in Shapist, want de puzzels zijn zo geconstrueerd dat je moet nadenken voordat je schuift. Voor elk blokje is beperkte bewegingsvrijheid en je moet ruimte maken voor diverse maten en soorten van blokjes. In latere levels verschijnt bijvoorbeeld een magnetisch blokje, dat een bepaald type blok aantrekt en een ander afstoot. Het maakt het puzzelen op zo’n klein bord nog uitdagender en vereist dat je bepaalde blokken vermijdt, terwijl je juist zo graag alles netjes tegen elkaar aan klikt. Shapist informeert je nergens in het spel en geeft geen enkele hint, waardoor je volledig op jezelf bent aangewezen.

Geen hulp

De puzzels zijn moeilijk en kunnen frustreren. Shapist is in die zin een game die je weglegt, later weer oppakt of laat zien aan anderen, met de vraag of ze even willen spelen. Dit is natuurlijk in de hoop dat zij de oplo ing wél zien. Het gevoel dat je krijgt bij een juiste schuifbeweging is heel erg bevredigend, vooral omdat je het moet doen zonder hints en tips. Shapist is in dat opzicht erg spartaans, wat kan afschrikken. Met de tientallen levels ben je in ieder geval wel even zoet.

Shapist is nu beschikbaar voor iOS en werkt momenteel alleen op iPad.