Revenge of the Titans | Gamer.nl

Revenge of the Titans | Gamer.nl

De Titans vallen aan! En drie keer raden wie ze tegen mag houden... Schiet, blaas op, barricadeer of verpulver: alles kan, zolang je die kleine (en niet heel veel later in het spel ook hele grote) ettertjes uit je basis houdt. Revenge of the Titans is daarmee zoals je het waarschijnlijk al raadt een tower defense-game. Maar met een ware overdaad aan nieuwe titels in het genre, dat sinds de opkomst van de iPhone en iPad buitenproportioneel gegroeid is, is enkel die opzet niet meer genoeg. De makers van Revenge of the Titans moeten daarom met wat nieuws komen.

Gelukkig is de game absoluut meer geworden dan alleen maar wat geschutstorentjes plaatsen en wachten op de tegenstander. En dat is voornamelijk op het conto van de Titans zelf te schrijven. Waar tegenstanders in traditioneel tower defense over vooraf vastgestelde paden bewegen, daar hebben de Titans gewoonweg lak aan een vaste route. Oke, ze komen meestal wel vanuit een bepaalde richting je level binnengewandeld, maar eenmaal onderweg naar je basis zwermen ze uit om je zwakste stuk verdediging te zoeken. En op te eten. Bovendien zijn de levels redelijk open, waardoor je als speler veel meer het gevoel hebt dat je daadwerkelijk wordt overspoeld door de Titans.

Research baby!

Het is daarom fijn om te weten dat er in Revenge of the Titans voldoende wapentuig is om hen weerstand te bieden. Van simpele blasters tot smartbombs en raketten: voor iedere Titan is er een geschikt wapen te vinden. Een wapen dat je trouwens eerst moet onderzoeken via een opvallend uitgebreide techtree. Eentje die zelfs niet zou mi taan in een Civilization-game. Gelukkig kun je direct zien welke upgrades je nodig hebt om specifieke wapens en gebouwen vrij te spelen. Al weet je echter nooit welk wapen nu het best geschikt is voor welke Titan.

Soms stuit je op bepaalde Titans die je gewoonweg niet adequaat genoeg kan bestrijden met je huidige wapens. Een paar potjes herspelen om vervolgens wel met het juiste wapen op de proppen te komen is dan je beste optie. Het is niet altijd even fijn om op een dergelijke manier je levels te halen, maar aan de andere kant is de vrijheid in de manier waarop jij de Titans aanpakt ook best prettig. Geen potje is hetzelfde en iedereen vindt uiteindelijk zijn of haar beste setup om de Titans de baas te blijven.

Bovendien blijft de research niet beperkt tot alleen wapens. Ook op het gebied van verdedigende structuren, upgrades voor je bestaande wapens en gebouwen die je financiële middelen een boost geven zijn voorhanden. Vooral laatsgenoemde is in deze game een zeer belangrijke factor. Naast je constante zorg om de Titans zul je ook je financiële huishouding op orde moeten hebben. Tijdens ieder potje verdien je dollars, maar die dollars dien je ook direct weer uit te geven aan je verdedigingswerken. Maar aangezien geld een redelijk schaars goed is in de game, kun je een volgend potje zomaar verliezen omdat je domweg niet voldoende valuta hebt om bijvoorbeeld een gigantische eindbaas met de juiste wapens aan te pakken.

De toevoeging van refineries, oogstfabrieken die kostbare mineralen omzetten in broodnodige dollars, zorgt daarnaast voor een leuk RTS-tintje. Je verdient mondjesmaat geld voor het vernietigen van Titans, maar het gros haal je binnen door het planten van refineries. De refineries zijn bovendien erg kwetsbaar en dienen dus koste wat kost beschermd te worden. Maar ook hier is balans erg belangrijk. Bouw je teveel refineries en is je geld op wanneer de Titans komen, dan is het rap afgelopen voor jou en je planeet.

Snel, sneller, snelst

Rap is sowieso het toverwoord in deze game. Geen potjes die maar door blijven kabbelen, golf na golf aan hersenloze tegenstanders. De Titans zijn redelijk snel, helemaal als ze zich over wegen begeven (uiteraard helpen een paar strategisch geplaatste mijnen en obstakels hier bijzonder goed tegen), en ook de levels gaan redelijk snel voorbij. Soms is dat wel eens balen, omdat je net de perfecte verdedigingslinie ooit hebt ontworpen, maar het geeft hoe dan ook voldoening. Het is uiteindelijk de hectiek en de chaos tijdens zo’n level die deze game zo goed maakt. Meerdere malen zullen de Titans je basis aan alle kanten aanvallen en zonder pardon de ene na de andere blaster vernietigen. Slim uitgedachte verdedigingslinies worden zonder pardon aan stukken gereten, zonder dat je er ook maar iets aan kunt doen. De voldoening wanneer je dan wel de juiste keuzes hebt gemaakt, is daarmee des te groter. Dat de potjes snel voorbij zijn, doet daaraan geen afbreuk.

Het is die snelheid, samen met de vrijheid van de Titans en de constante zorg om je cashflow die van Revenge of the Titens een erg aantrekkelijke tower defense-game maken. De game test je op verschillende manieren en dat komt de gameplay absoluut ten goede. Revenge of the Titans kan zich zo moeiteloos meten met andere toppers zoals Plants vs. Zombies, vooral omdat het een duidelijke smoel heeft. Al komt dat mi chien ook door de geweldige retro-graphics.