Return of the Obra Dinn

Return of the Obra Dinn is verplichte kost voor puzzelfanaten

Een bijzondere detective

Geschreven door Erik Nusselder op

• Return of the Obra Dinn is een unieke puzzelgame die je deductievermogen tot het uiterste test. Met een bijzondere stijl en een mysterieus verhaal blijf je geboeid, ook al worden de opdrachten duivels moeilijk.
    Score: 90 Fantastisch
    • Interessante breinbrekers, unieke stijl, boeiend mysterie
    • Nodeloos onoverzichtelijk
Het is het begin van de 19e eeuw en een handelsschip dat verloren leek, de Obra Dinn, duikt na drie jaar plotseling weer op. Alleen zijn alle zestig opvarenden verdwenen, van de kapitein tot de matrozen en passagiers. Als werknemer van een verzekeringsbedrijf is het jouw taak om te achterhalen wat er met ieder van deze personen is gebeurd, terwijl je langzaam maar zeker ontrafelt welk noodlot het schip heeft getroffen.

Laten we eerlijk zijn: de meeste van de opvarenden zijn dood. Misschien door een ongeluk, misschien door een koelbloedige moord of iets geheel anders, maar dood zijn ze. Als een soort detective ga je te werk om uit te vogelen waar ze nou precies aan zijn overleden.

Return of the Obra Dinn

Recht door zee

Dat doe je met slechts twee voorwerpen tot je beschikking: een aantekeningenboekje en een magisch kompas, dat het laatste moment uit iemands leven laat zien. Overal op het schip liggen lichaamsresten, waarbij het kompas toont hoe diegene is overleden. Dit tafereel is vanuit een eerstepersoonsperspectief volledig te onderzoeken, zodat niet alleen de doodsoorzaak in beeld komt, maar bijvoorbeeld ook welke opvarenden er nog meer bij aanwezig waren. Ook wordt ongeveer twintig seconden aan audio afgespeeld, vlak voordat het noodlot toesloeg.

Bij elk lichaam moet je drie vragen beantwoorden: wie is het, waar is hij aan overleden, en wie is de schuldige? Vaak is de doodsoorzaak duidelijk, maar heb je geen idee welke personen je tegenover je ziet, en dat kost heel wat gepuzzel om uit te vogelen. De game is opgezet als een gigantisch logigram, zo’n puzzel waarbij je een paar kenmerken van mensen krijgt en moet uitzoeken welke beschrijving bij wie hoort.

Na Papers, Please is het ontwikkelaar Lucas Pope weer gelukt om een unieke game te maken

Water aan de lippen

Het aantekeningenboek geeft gelukkig een aantal aanknopingspunten waarmee je een goed begin kunt maken. Essentieel is de lijst van opvarenden, waarin je alle namen ziet en hun functie op het schip. Als iemand roept naar de kapitein dat hij de deur open moet doet en je daarna een deur hoort openen, dan weet je vrijwel zeker dat die man in de deuropening de kapitein is. Of als iemand over zijn broer begint die ook op het schip zit, is het duidelijk dat hij een van de twee bemanningsleden met dezelfde achternaam is.

Een ander groot hulpstuk is een serie tekeningen, waarop elk bemanningslid staat afgebeeld. Hun naam staat er natuurlijk niet bij, maar er valt soms aardig wat af te leiden uit hoe ze zijn getekend en bij wie ze in de buurt staan. Ook is er een lijst met beschrijvingen voor elk beroep aan boord van het schip. Misschien word je iets wijzer van wat voor soort gereedschap de overledene bij zich heeft, of op welk gedeelte van het schip hij zich bevindt.

Het begint allemaal redelijk simpel, maar Return of the Obra Dinn ontvouwt zich als een ontzettend complex en intrigerend web van personages. De eerste keer dat je iemand ziet heb je nog geen idee wie het is, maar naarmate je hem in meerdere scènes tegenkomt en meer over hem komt te weten, krijg je het gevoel dat je iemand ook echt leert kennen. Voor alle zestig bemanningsleden maak je een apart plekje aan in je hersenen, waarin je alles opslaat wat je over diegene leert.

Return of the Obra Dinn

Driemaal is scheepsrecht

De aanwijzingen waar je mee moet werken, worden namelijk steeds vager. Misschien hoor je iemand in een bepaald accent praten, wat weer past bij de afkomst die op de bemanningslijst staat vermeld. Wie alle vermissingen wil oplossen, moet op een gegeven moment in het diepe springen en grote, algemene aannames maken over mensen. Het is een ongelooflijke oefening in het vertrouwen op je eigen puzzelvermogen en mensenkennis.

Voor het grootste deel heb je namelijk geen idee of de antwoorden die je invult ook kloppen. Pas als je drie vermissingen helemaal correct hebt ingevuld, worden ze als feit in je boekje afgedrukt. Het is natuurlijk ook een hint wanneer je zelf denkt dat je er weer drie goed hebt, maar je toch geen melding krijgt…

Het is een uniek spelopzet en een geweldige test voor je hersenen. De prachtige stijl van de game, die helemaal past bij de setting, draagt hier nog meer aan bij. De monochrome, pixelige omgevingen lijken precies alsof ze in een notitieboekje zijn geschetst, wat helemaal past bij de gameplay. Ook het verhaal wordt steeds interessanter, met spannende scènes die je plotseling meenemen naar impactvolle momenten op het schip. We willen het verhaal natuurlijk niet verklappen, maar niet alles op de Obra Dinn is wat het lijkt.

Return of the Obra Dinn

Het schip in

De puzzelmechanieken zijn uitmuntend, met een simpele opzet die iedereen begrijpt. Wel worden ze steeds moeilijker, totdat je je tanden hoort knarsen. De game is echter niet perfect: soms is het allemaal een stuk onoverzichtelijker dan nodig. Het spel is verdeeld in verschillende hoofdstukken, waarin telkens nieuwe lichamen verschijnen op het schip. Vaak krijg je echter totaal geen aanwijzing waar je heen moet, waardoor je soms doelloos ronddwaalt, op zoek naar de volgende puzzel.

Ook zou het handig zijn als je alle herinneringen die je hebt vrijgespeeld, direct weer kunt oproepen. Om iedereen te identificeren, zul je meerdere keren moeten terugkeren naar elke scène om uit te pluizen wie er nou eigenlijk allemaal te zien zijn. Nu moet je elke keer dat lichaam vinden op het schip om de bijbehorende sterfscène op te roepen. Met zoveel puzzels op een klein bootje, is het echter lastig te overzien wie nou ook alweer waar ligt, ook al staat het aangegeven op de kaart.

Verder is de doodsoorzaak soms moeilijk om exact te bepalen, omdat de lijst met mogelijke oplossingen wat vaag is. Zelfs als je de oorzaak voor je ziet, is het een beetje gokken welk woord daar nou bij hoort. Wordt het slachtoffer ‘strangled’, ‘crushed’, of toch ‘torn apart’?

Return of the Obra Dinn

Zeeën van tijd

Laat die kleine ergernissen je er niet van weerhouden om deze game uit te proberen. Na Papers, Please is het ontwikkelaar Lucas Pope weer gelukt om een unieke game te maken. De logische sprongen die je hersenen moeten maken om alle mysteries op te lossen, zijn van een buitencategorie.

In een uurtje of drie heb je alle scenario’s gezien en kun je er eventueel voor kiezen om naar de aftiteling te gaan, maar dan blijf je met een zeer onverzadigd gevoel zitten. Hoe lang je bezig bent voor je alle verdwijningen hebt opgelost, hangt erg van je puzzelvermogen af, maar reken ergens tussen de 7 en de 20 uur. En schaam je vooral niet als je er ietsje langer over doet, want hoe langer deze game duurt, hoe beter.

Return of the Obra Dinn is nu verkrijgbaar op pc.

Meer reviews:

Complete immersie in Red Dead Redemption 2: Gamer.nl Podcast 198 Nieuws van de week: Crunch-cultuur en Firestorm in 2019
5

Reacties op: Return of the Obra Dinn is verplichte kost voor puzzelfanaten

• Fpsbig

• 28 oktober 2018 10:54
    Zijn er tekenen dat deze ook naar de switch komt? Indies speel ik graag op me switch en deze lijkt me ook perfect om in bed nog ff te puzzelen.

• Agent 4125

• 28 oktober 2018 16:46
    Wat een goed geschreven review, bedankt Erik. Deze stond bij mij totaal niet op de radar, krijg er meteen zin in. Zou idd fijn als ie naar de Switch komt.

• Baukereg

• 29 oktober 2018 10:49
    Leuke review. Al veel positieve reacties gehoord!

• Old_Sweep

• 30 oktober 2018 16:04
    Ik ben altijd een groot fan geweest van Papers, please.
    Speelt het geluid een belangrijke rol bij het oplossen van het spel?
    Zo ja, is er dan een optie ondertiteling of beschrijvende tekst beschikbaar?

• Mr. Guy

• 31 oktober 2018 08:29
    Hoi Old Sweep, deze game is niet geoptimaliseerd voor slechthorenden. Er is wel sprake van ondertiteling maar deze vertaalt enkel de gesproken zinnen. Bij deze game is het belangrijk om meer audio op te pakken dan enkel de tekst.