Resident Evil 4: Wii edition | Gamer.nl

Capcom verliet begin 2005 de traditionele Resident Evil-formule. In plaats van standvaste camera's en slome zombies, deed Resident Evil 4 het op de Gamecube zonder zombies en kon de speler zelf de camera besturen. Het spel is later ook nog op andere systemen uitgekomen met enkele extra's, maar nu is Capcom eindelijk bij de uiteindelijke versie gekomen: Resident Evil 4: Wii edition.

Het was een gedurfde zet van Capcom, om zo'n succesvolle serie plots compleet om te gooien. De gok heeft in ieder geval goed uitbetaald, want Resident Evil 4 was een groot succes. Tu en alle vrolijkheid van de Gamecube was het donkere spel erg opvallend, en de kritieken waren stuk voor stuk lovend. Niet geheel onverwachts dat het spel later ook naar andere systemen zou komen. Eerst was het eind 2005 tijd voor de PlayStation 2. Het spel had wat mindere graphics, maar bood wel extra content in de vorm van nieuwe hoofdstukken met Ada Wong. Wong is een terugkomend niet speelbaar personage in het originele spel.

Eerder dit jaar verscheen het spel ook nog voor de PC, maar deze versie werd matig ontvangen. Het werd duidelijk dat het spel bedoeld is voor de consoles en daarom is er nu de uiteindelijke versie voor de Nintendo Wii. Deze heeft de graphics van de Gamecube versie, maar ook de extra content die de PlayStation 2 versie had. Daarnaast is de meest in oog springende feature natuurlijk de Wii-besturing.

Het is eigenlijk wat flauw. Een relatief oud spel voor de zoveelste keer opnieuw uitbrengen, met enkele die nieuwe controls. De Wii-controls zijn op geen enkele manier een reden om Resident Evil 4 opnieuw aan te schaffen, maar zijn wel erg goed uitgevoerd. Het doet een beetje denken aan de besturing van The Legend of Zelda: Twilight Prince . Je loopt met de analoge stick en als je wil schieten, houd je de B-knop ingedrukt waardoor je stil gaat staan. Vervolgens kun je met de Wii-afstandsbediening richting en met de A-knop schieten. Een vreemde keuze, want het meest logisch is het om met de B-knop te schieten.

Herladen doe je door tijdens het richten met de Wii-afstandsbediening te wapperen. Handiger was het geweest om met de nunchuck te wapperen, zoals in de schietspelletjes van Rayman Raving Rabbids gebeurt. De nunchuck blijft namelijk ongebruikt, terwijl je de Wii-afstandsbediening nodig hebt om te richten. Het wapperen met de afstandsbediening heeft gelukkig wel het button-bashen vervangen. Dus als je moet rennen voor een rollende, Indiana Jones-achtige steen, of als een vijand je te pakken heeft, hoef je enkel met de afstandsbediening te wapperen. Het is jammer dat Capcom er niet meer nieuwe dingen mee heeft gedaan, zoals een werpbeweging bij het gooien van een granaat. Ook het snipen moet bijvoorbeeld nog met de analoge stick. Eigenlijk heeft men niet meer gedaan dan de oude controls geconverteerd naar de Wii-besturing. Het werkt bijzonder goed, maar voegt naast het snelle richten weinig toe.

Grafisch gezien is het spel exact hetzelfde als de Gamecube-versie en dat ziet er tegenwoordig wel wat gedateerd uit. Het heeft geen HD-graphics, niet de laatste kunstjes, maar de kwaliteit van het design, de horror-sfeer en de animaties zijn consistent goed en dat scheelt een heel stuk.

In Resident Evil 4 speel je als Leon S. Kennedy. De ex-agent die in eerdere Resident Evil-games al de strijd met de zombies aanging. Hij is deze keer naar Europa afgereisd om de ontvoerde Amerikaanse presidentsdochter te vinden. Het gaat al snel mis als hij in een huis aangevallen wordt door een onbekende man, en vervolgens omringd wordt door mensen die als enige doel hebben om Leon's hoofd eraf te hakken. Gek genoeg zijn het geen zombies, maar ze lijken wel door een andere macht overgenomen te zijn.

Het gaat om een soort virus dat langzaam zijn gastlichaam overneemt. Lord Saddler, de slechterik van het stuk, heeft iedereen met het virus in zijn bloed onder controle. Hierdoor lijken je vijanden net op zombies, maar zijn ze het niet. En hoewel het dus eigenlijk onschuldige mensen zijn, heb je geen enkele reden om niet stuk voor stuk de hoofden eraf te knallen met je shotgun. Voor zelfverdediging is alles geoorloofd.

Resident Evil 4 is een third person horror action adventure. Dit betekent zoveel als dat het gespeeld wordt vanuit een derdepersoons camerastandpunt, en je niet hersenloos schiet, maar dat je een avontuur beleeft vol met puzzles, spanning en boeiende personages. Een van die personages is de presidentsdochter Ashley, die Leon al snel weet te vinden. Die moet je in bepaalde stukken meenemen en beschermen, want vervelender klinkt dat het uiteindelijk is. Ze bukt wanneer je moet schieten en weet je soms goed te helpen met obstakels.

Een ander personage is de sexy Ada Wong. De spionne kwam in de Gamecube versie van Resident Evil 4 zo nu en dan langswippen, maar sinds de PlayStation 2 versie kunnen we ook spelen met deze dame. De extra hoofdstukken zitten ook in deze Wii-versie, maar worden pas vrijgegeven nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld. Dan krijg je wel weer een paar uur extra gameplay met meer informatie over de gebeurteni en in het hoofdverhaal.

De game is vera end lang, en blijft tot het einde door boeiend. Vooral door de nieuwe wapens, vijanden en omgevingen. Schiet je eerst boeren af in een eng dorpje, ben je daarna monniken aan het afmaken in een kasteel, om vervolgens een legerbasis onder vuur te nemen. En dan heb ik het nog niet eens over de memorabele eindbazen, de interactieve tu enfilmpjes en de afwi eling in de gameplay.

Resident Evil 4 is een van de beste games, dan wel niet de beste game, in het genre. Het is een kla ieker. Zo'n spel dat je gespeeld moet hebben. Ik snap zelf niet dat er nog steeds mensen zijn die het spel zouden willen spelen, maar nog nooit gespeeld hebben. Resident Evil 4 ligt namelijk voor de Gamecube en PS2 voor een heel zacht prijsje in de winkels, en desnoods is er dan nog de PC-versie. Ben jij een van de weinigen die Resident Evil 4 nog nooit gespeeld heeft en heb je een Wii in bezit, dan kunnen wij geen enkele reden bedenken dat je Resident Evil 4 niet aan zou schaffen. Je zult er geen moment spijt van hebben.