Resident Evil 4

Resident Evil 4 is een uitstekende herziening van een geliefde klassieker

Niet even indrukwekkend, wel even goed

Geschreven door Tom Kerkhof op

Resident Evil 4 neemt alles wat goed was aan de oorspronkelijke game en stopt dat in een glanzend nieuw jasje. Het eindresultaat is net zo actievol als voorheen, net iets griezeliger en vooral veel, véél mooier. Ondanks dat weet het spel nergens écht te vernieuwen, waardoor het onwaarschijnlijk is dat deze remake dezelfde impact gaat hebben als zijn illustere voorganger.
8,5
Score
85
Score: 85
  • Pluspunten
  • Fantastische gameplay en besturing, visueel overtuigend, griezeliger dan de oorspronkelijke game, geweldig tempo
  • Minpunten
  • Extra spelmodi ontbreken, sommige elementen uit de originele game missen, mist de impact van de oorspronkelijke game
De impact van Resident Evil 4 is enorm; op het survival-horrorgenre, maar ook op dat van third-person actiegames in het algemeen. Het camerastandpunt waarbij de speler direct over de schouder van de hoofdpersoon meekeek, zette een nieuwe standaard binnen het genre. De recente remakes van Resident Evil 2 en 3 maakten dankbaar gebruik van dit voorwerk, maar nu is het de beurt aan de grondlegger zelf om van een nieuw likje verf te worden voorzien.

Getraumatiseerde politieagent Leon Scott Kennedy reist ook in de remake weer af naar een afgelegen en bijzonder achtergesteld deel van Spanje om de vermiste dochter van de Amerikaanse president te redden. Zoals het een Resident Evil-game betaamt, komen daarbij de nodige megalomane complotten en gemuteerde gedrochten om de hoek kijken. Daardoor moet Leon zich continu een weg door even bloedstollende als ridicule situaties vechten – tenminste, zolang de kogelvoorraad strekt. Het is immers wel een survival-horrorgame...

Resident Evil 4

Spaans benauwd

Het oorspronkelijke Resident Evil 4 bevatte al flink meer actie dan zijn meer beperkte en claustrofobische voorgangers. In de remake is hier niet zoveel aan veranderd. Het survivalelement is wel aanwezig, maar vaak ondergeschikt aan hevige vuurgevechten met bezeten dorpelingen of gehersenspoelde monniken. Kogels zijn niet echt schaars en er zijn zelfs voorraden te verzamelen om in een handomdraai extra ammunitie bij te maken als dat nodig is. Mocht het toch zover komen dat je bij het overhalen van de trekker voor een teleurstelling komt te staan, dan is Leon altijd nog behoorlijk behendig met zijn mes. Hiermee kan hij zijn belagers eenvoudig pareren en zelfs in één keer uitschakelen als hij ze ongezien weet te besluipen.

Tóch voelt het alsof deze remake meer inspeelt op een gevoel van angst en overleven. Zo zijn vijanden wat sneller en gevaarlijker, waardoor het belangrijker is om elke kogel te laten tellen. Je mes is een prima back-up om op terug te vallen, maar kan wel maar beperkt worden ingezet. Gebruik je het te vaak, dan gaat het kapot en moet je het zien te repareren. Je hebt weliswaar meer manieren om je te verdedigen, maar die heb je ook absoluut nodig.

Daarnaast heeft Capcom ook zijn best gedaan om het spel veel onheilspellender en griezeliger te maken. Leon moet regelmatig naar zijn zaklamp grijpen om de duisternis te trotseren en de algehele sfeer van de omgevingen is heel wat grimmiger dan in de oorspronkelijke game. De Los Illuminados-sekte houdt er echt lugubere praktijken op na en komt veel meer over als een serieuze bedreiging dan de toch wat cartooneske vertoning die hen eerder kenmerkte. En hebben we het nog niet eens gehad over de doodenge Regeneradors, maar laten we dat vooral zo houden.

Resident Evil 4
Resident Evil 4
Resident Evil 4

Alle remmen Los Illuminados

Het spel maakt meer gebruik van survivalelementen en heeft duidelijk een scherper horror-randje, maar dat wil niet zeggen dat het spel terughoudend is op gebied van actie. Sterker nog, het tempo ligt in de remake misschien zelf nog iets hoger dan in de oorspronkelijke game. Bijna het hele avontuur is een aaneenschakeling van spectaculaire en intense scenes die voortdurend om je aandacht vragen. Deze herhaaldelijke adrenalineschoten worden wel afgewisseld met sfeervolle rustmomentjes en hier en daar zelfs een aardige puzzel, zodat je de tijd krijgt om weer op adem te komen.

Wat het tempo van de game vooral ten goede komt, is dat Capcom ervoor kiest om de beste elementen uit Resident Evil 4 in volle glorie terug te laten keren, terwijl de saaiere stukken onder handen zijn genomen. Quick-time events zijn niet langer nadrukkelijk aanwezig, behalve om hier en daar de aanval van een vijand mee te ontwijken. Een van de tofste gevolgen van deze verandering heeft betrekking op een zeker man-tot-man-gevecht. In de remake mag je deze confrontatie helemaal zelf uitvechten, en wel op het scherpst van de snede.

Op andere momenten worden oorspronkelijke stukken vervangen met volledig nieuwe (en best wel toffe) segmenten, maar soms ook gewoon geheel achterwege gelaten. Meestal is dat de juiste keuze, bijvoorbeeld bij het weglaten van die vervelende kabelbaanrit vroeg in de oorspronkelijke game. Toch zijn er ook momenten verdwenen die we liever wel hadden teruggezien – om geen spoilers te geven laten we dit voor nu aan je verbeelding over.

Resident Evil 4

Leons missie is overigens niet bepaald kort; het duurt aanzienlijk langer om zijn avontuur tot een einde te brengen dan bij de vorige remakes het geval was. Er zijn dit keer ook meerdere optionele zijmissies die de speeltijd op kunnen krikken, hoewel die van wisselende kwaliteit zijn. Na het uitspelen is er ook nog eens de optie om een New Game+ te beginnen, wat absoluut de moeite waard is. Het is wel een gemis dat er daarbuiten geen extra spelstanden zijn vrij te spelen. Van Ada’s avonturen is elk spoor op dit moment bijster en de verslavende Mercenaries-modus wordt pas op een later moment toegevoegd als gratis DLC. Dit is geen regelrechte ramp, maar toch een beetje spijtig voor een remake van een game die al deze opties achttien jaar geleden wél gewoon had.

Dit keer Spanje niet de kroon

Op alle andere vlakken is Resident Evil 4 een oerdegelijke en redelijk trouwe remake met hier en daar een fris randje. Voor alle liefhebbers van het origineel is het de ideale manier om deze klassieker opnieuw te beleven, terwijl nieuwkomers op spectaculaire wijze worden getrakteerd op een nieuw survival-horroravontuur. De ervaring is vergelijkbaar met die van de remake van Resident Evil 2 en sluit daar verhaaltechnisch ook nog eens goed op aan. Toch is er een behoorlijk groot verschil tussen die laatstgenoemde en deze game. Resident Evil 2 wist namelijk écht een oude klassieker naar nieuwe hoogten te tillen. Resident Evil 4 lukt dat eigenlijk niet – daarvoor is Capcom toch veel te dicht bij de oude formule gebleven.

Dat kon ook bijna niet anders, want de oorspronkelijke Resident Evil 4 vormde nou juist de blauwdruk voor het succes van die andere remakes. In zekere zin gebruikt deze moderne kijk op deel vier precies dezelfde strategie, maar dit keer is dat niet zo vernieuwend ten opzichte van het origineel. Ergens is dat jammer. Wat zou het tof geweest zijn als de stap richting horror nog iets groter was geweest, door bijvoorbeeld elementen te gebruiken uit de vroege betaversie van Resident Evil 4 (die met Hook Man). Het is daarom onwaarschijnlijk dat we deze game over tien jaar nog net zo op handen dragen als we dat met het origineel doen. Gelukkig maakt dat deze versie niet minder de moeite waard.

Resident Evil 4 verschijnt op 24 maart voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Zo verheft Gran Turismo 7 virtual reality tot een kunstvorm Dark and Darker verwijderd van Steam na juridisch conflict
36

Reacties op: Resident Evil 4 is een uitstekende herziening van een geliefde klassieker

• MooiMan

• 17 maart 2023 09:31
    Ziet er goed uit! Misschien toch een kans geven!

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

Snoop213

• 17 maart 2023 09:33
    Ik twijfel of ik hem day one moet halen. De demo ik vond het nog steeds clunky met schieten. En het einde van de demo dat er echt een leger vijanden op je af komen. Vond ik verre van leuk. Maar als zo horde vijanden alleen in het begin plaatsvindt is dat niet zo erg. Maar ik vind zelf de first person Resident Evil games lekkerder en leuker om te spelen. Maar gezien het gemiddelde cijfer. Moet het toch een leuke game zijn.

• avatar

Dokter Caspari

• 17 maart 2023 09:45
    @Snoop213 het klinkt alsof jij het originele niet gespeeld hebt. Want juist het gedeelte in het dorp waarbij dus die hordes vijanden op je afkomt is een core-memory van mij als het op het 4e RE deel aankomt.Qua learning-curve kun je ervan vinden wat je wilt, want ook in het origineel bevindt dit pittige gedeelte zich gelijk al aan het begin van de game. Capcom gooit je dus aardig voor de leeuwen, anderzijds ; juist door dit gedeelte raakte ik enorm benieuwd naar de rest van de game. Ook in de demo vond ik het echt genieten deze scene te herspelen in een meer moderner jasje, met als extra pluspunt het feit dat je nu kunt sneaken. Vind alleen dat Leon zo'n domme kop heeft in deze game, hij mist wat van het charisma die het personage in het origineel had, mede door de stemacteur (die overigens prima is hoor).

• avatar

Snoop213

• 17 maart 2023 09:50
    @Dokter Caspari Ik heb het orgineel aangeraakt en gestopt bij dit specifieke punt. En ik vind horde vijanden niet erg. Maar wel vind ik dit erg als je munitie te kort komt. Want ik weet nu al dit stuk gaat mij zodanig irriteren dat ik hem zeker weten op de laagste moeilijkheidsgraad zet om hier snel doorheen te blaffen en daarna weer op normal verder ga. Want ik ben een type gamer dit tegen dit soort voor mij persoonlijke ongein niet tegen kan. Als je een horde vijanden op mij af stuurt dan dien ik voldoende munitie te hebben. Maar dat is puur persoonlijk. Maar is die horde vijanden alleen aan het begin of komen dit soort stukken nog vaker voor?

• avatar

ali3n8tor

• 17 maart 2023 10:19
    @Snoop213 je speelt re4 in 2005 voor 20 minuten en als het ook maar enigszins "moeilijk" wordt haak je af , en 18 jaar later precies hetzelfde ?
    Misschien had je de handleiding moeten lezen waarin staat dat het een survival-horror game is, waar weinig munitie betekent dat je andere creatieve manieren moet verzinnen om de vijanden te verslaan. Je omschrijft jezelf als het type gamer waar het handje van vast gehouden moet worden omdat hij zich anders helemaal geen raad weet wat hij moet doen in de game. oneindig ammo, one shot kills. waarom kijk je niet gewoon op youtube het einde van de game? Dat het genre jou niet ligt is prima , maar ga niet de game de schuld geven van jouw onkunde om hem goed te kunnen spelen.

• avatar

Snoop213

• 17 maart 2023 10:43
    @ali3n8tor Het zal aan mij liggen want ik ben in survival horror games niet zo bedreven als in ander soorten video games.

Maar heb ik dan minder plezier als ik zo type game op easy zet? Ik heb Dead Space remake ook grote gedeeltes op easy gezet en ik heb mij er kostelijk mee vermaakt. Ik zoek uitdaging in andere type games. Zoals in Hollow Knight, Donkey Kong Country Returns en Tropical Freeze, Crash 4, ori 1 en 2 en Metroid games als voorbeelden.

En als ik straks deze game op easy speel wil het niet veel niet zeggen dat ik er minder plezier mee heb gehad dan met iemand die hem op normal of hard heeft uitgespeeld.

• avatar

DarkraverX

• 20 maart 2023 11:10
    @Snoop213 Zeer herkenbaar, ik speel games ook op easy en sommige op normaal.
    Niets mis met hoe je het speelt, ikzelf heb Resident Evil 4 nooit gespeeld en haakte bij de demo in het dorp ook af, alles ervoor vond ik geweldig, tot ik hoorde dat je de gehele horde in het dorp niet hoeft af te maken maar puur voor enige tijd moet zien te overleven, reden voor mij om de game toch een kans te geven.

Daarnaast heeft Resident Evil 4 toch een easy mode?

• avatar

Snoop213

• 20 maart 2023 11:20
    @DarkraverX Volgens mij ook. Dus dat lost het op hoop ik.

• avatar

Krytuun

• 17 maart 2023 10:21
    @Snoop213 munitie te kort komen hoort wel een beetje bij het genre.

Maar om je vraag te beantwoorden. In het origineel (pas voor de 10e keer uitgespeeld) is het begin wel het meest horde achtige stukje.

Je moet eigenlijk vooral niet veel schieten. Huis in gaan, ladders omver schoppen en afentoe een melee gebruiken om ze op afstand te houden. Er loopt een timer, na verloop komt de cutscene en vertrekt iedereen. Krijg je de chainsaw guy plat, dan krijg je wel wat leuke loot, maar optioneel.

Verderop in de game komen nog enkele horde stukjes, maar de game geeft je echt genoeg ammo, als je maar niet CoD style door de game beukt.

De remake biedt dus ook crafting voor ammo, wat het naar mijn inziens nog wat makkelijker maakt.

• avatar

Snoop213

• 17 maart 2023 10:46
    @Krytuun Oke ja ik blijf dat hele concept beetje raar vinden haha. Iemand weet dat de hele wereld vol met gevaar zit. En besluit dan met weinig ammo de wereld door te lopen haha. Nee zonder dollen. Ik kan hem als ik er niet doorheen kom gewoon op een lagere moeilijkheidsgraad spelen. Ik schaam mij daar niet voor. Mijn gaming kwaliteiten liggen bij andere genres. Dead Space op easy gespeeld veel plezier mee gehad.

• avatar

Dokter Caspari

• 17 maart 2023 11:30
    @Snoop213 Ook lekker doen hoor. Dat gezeik dat games op easy spelen voor noobs , losers en nepgamers is moet maar eens klaar zijn. Als jij niet geniet van uitdaging, maar wel van sfeer/gameplay en verhaal, dan zet je de game lekker op easy. Ikzelf hou op zich wel van uitdaging (al ben ik ook helemaal geen goede gamer), en kan er echt van genieten wanneer ik een moeilijk gevecht of obstakel weet te overwinnen. Krijg er voldoening van. Ik vind een survival horror dan ook veel spannender wanneer deze moeilijk is door pittige vijanden en minimale manieren om jezelf te verdedigen.

Maaarrrr als jij lekker door een game wilt wandelen omdat je juist andere aspecten veel meer kunt waarderen, dan is hier helemaal niets mis mee. Als ik door een museum loop ben ik ook blij dat ik rustig van schilderij naar borstbeeld kan lopen zonder belaagd te worden door museumpersoneel met een zwarte band karate.

• avatar

Snoop213

• 17 maart 2023 12:07
    @Dokter Caspari Ja dat ben ik helemaal met je eens

• avatar

Dealer X

• 17 maart 2023 10:26
    @Snoop213 later komen de vijanden ook zelf met kruisbogen en geweren haha

• DopieJopie1

• 17 maart 2023 22:06
    @Snoop213 jij snapt het hele concept van survival horror niet

• avatar

Snoop213

• 17 maart 2023 22:31
    @DopieJopie1 Haha ik zet er toch achter en mee zonder dollen. Dus neem niet alles te serieus

• TripleR40

• 17 maart 2023 09:50
    Wachten tot de vr update komt en dan gaan we genieten

• avatar

Krytuun

• 17 maart 2023 10:17
    Echt een toffe review Tom! Ik kijk er naar uit!

• fonsrutte

• 17 maart 2023 10:51
    Dan heet je Tom Kerkhof en mag je een zombie-game recenseren.

• avatar

MichelMusters

• 17 maart 2023 16:38
    @fonsrutte Er zijn hele theorieen dat je naam of achternaam deels beinvloedt wat je in je leven gaat doen of waar je interesses naar uitgaan. Het komt ook best vaak voor dat iemand met bijv. Bakker als achternaam bakker wordt, om maar wat te noemen.

Dat gezegd hebbende, ben ik geen vogelspotter.

• avatar

TomKerkhof