Resident Evil 4 | Gamer.nl

Er zijn maar weinig games die bij een vierde deel nog stof op doen waaien, maar bij Capcom hebben ze die trend dit keer duidelijk doorbroken. Maar voor de lofzang eerst een korte synopsis van het verhaal. De verhaallijn gaat verder waar de vorige game ons achterliet. Leon S. Kennedy (de hoofdpersonage uit het derde deel) heeft de virusuitbraak in Raccoon City overleefd. Zes jaar later krijgt hij het verzoek van de Amerikaanse regering om de kidnapping van een jonge vrouw te onderzoeken en niet zomaar een dame, maar de dochter van de Amerikaanse president.

Voor zijn zoektocht reist Leon af naar een afgelegen Spaans dorpje, waar de vrouw voor het laatst zou zijn gezien. Al snel blijkt dat deze plaats wordt bewoond door leden van een mysterieuze religieuze groep. Dat ze niet zo blij zijn met buitenstaanders ondervind je snel wanneer de eerste dorpelingen je met hooivorken te lijf gaan.

Ondanks dat je je regelmatig kapot zult schrikken van de gehersenspoelde menselijke personages in het begin, zijn het vooral de vreemde wezens later in het spel die je echt doen gruwelen, van levensgrote trollen tot razendsnelle reptielachtige wezens. Sommige van deze wezens zijn zo afschrikwekkend dat je voor elke nieuwe ruimte die je betreedt, zult controleren of je nog een extra magazijn voor je pistool of geweer hebt. De dialoog aangaan is in dit spel namelijk geen optie.

De omgevingen waarin je als Leon zal rondzwerven bestaan onder andere uit kleine dorpjes, ondergrondse gewelven, bergrichels, vervallen gebouwen en een uitgestrekte natuur omgeving. Hierdoor wordt het niet herhalend of eentonig, maar blijft het gedurende het hele spel gevarieerd. Het spel is wel erg lineair van opzet, wat wel weer voorkomt dat je veel doelloos rond zult lopen. Ook de animaties van Resident Evil 4 zijn uitstekend. Zo hebben de personages verschillende gezichtsuitdrukkingen, halen ze de meest spectaculaire stunts uit en sluiten de animaties erg goed op elkaar aan. Zelfs de blonde lokken van Leon lijken hun eigen physics te hebben.

Ook op gebied van audio worden we niet teleurgesteld. Ondanks dat de Cube geen ondersteuning heeft voor Dolby Digital komt de enerverende muziek en de profe ionele voice-over goed tot zijn recht via Pro Logic II. Daarnaast mogen de geluidseffecten zeker niet ongenoemd blijven. Zo komt het herladen van je pistolen en geweren zeer natuurgetrouw over en klinkt een headshot alsof je net een pompoen kapot hebt geschoten. Dit allemaal in kraakheldere geluidskwaliteit. Als de graphics als niet zo expliciet waren, had het geluid op zichzelf al zijn mannetje gestaan. Een koptelefoon is aangeraden voor de ultieme ervaring.