Review
Resident Evil 0

Resident Evil 0 HD Remaster

Geen hero

Geschreven door Harry Hol op

Conclusie

  • Resident Evil 0 is een stuk minder mooi oud geworden dan Resident Evil 1. Bij die laatste was de game in eerste instantie ontworpen om de zwakheden van het Playstation 1-systeem optimaal te benutten. Zero is echter wat er gebeurt als ontwikkelaars net iets te veel willen met het verkeerde gereedschap. Het zappen tussen personages is een gimmick, de beperkingen in het draagvermogen van de personages zorgt voor nodeloos heen en weer rennen en grafisch zijn de trucs en het lapwerk van de ontwikkelaars nu hopeloos verouderd. Bovendien lijkt het alsof Capcom’s schrijvers nog nooit met een echte vrouw hebben gesproken, zo slecht is het personage Rebecca geschreven.
    Score: 50 Ondermaats
    • Knoopt enkele verhaallijntjes aardig aan elkaar, aardige puzzels
    • Schrijfwerk, camera, draagkrachtlimiet, zapsysteem

Tenenkrommend. Zo zijn de dialogen in Resident Evil 0. We waren al wat gewend als het gaat om slecht acteerwerk in games, maar de teksten die Rebecca Chambers (een van de twee hoofdpersonen) uitspreekt zijn gewoon gênant. 

Met een zeurderig kleine-meisjes-stemmetje stelt ze dat ze “heus wel een stoere en sterke vrouw is”. Waarna ze trillend als een rietje met een gefrustreerde stem toegeeft aan de grillen van stoere hoofdpersoon twee, Billy Coen. Stoer zoals alleen heel slechte schrijvers stoer kunnen verbeelden. Billy druipt van het testosteron, noemt Rebecca ‘dollface’ en gedraagt zich alsof zijn mannelijkheid genoeg is om de wereld te laten sidderen van aanbidding. Nee, dit zijn geen geloofwaardige personages. 

Resident Evil 0

Dit is een probleem, omdat Resident Evil het al niet moet hebben van een geloofwaardige setting. En dan hebben we het niet over de monsters en zombies. Traditioneel in zombie-fictie zijn de ondoden eerder een grote natuurkracht die de handvol overlevenden onder druk zetten en waardoor zowel het beste als het slechtste van de personages naar boven kan komen. Niets van dit alles in Zero. Wat je ziet is wat je krijgt: twee bestuurbare personages die enkel bestaan om interacties te hebben met de steeds ongeloofwaardiger puzzels en settings.

Resident Evil 0 begint aan boord van een op hol geslagen trein, die op geen enkele manier doet denken aan het soort treinen waar wij ooit in hebben gezeten. Meerdere verdiepingen, uitgebreide eetzaal, kunst aan de muren en Perzische tapijten op de vloeren. Het is alsof het landhuis uit deel 1 op rails is gezet. De setting zorgt er ook voor dat de ruimtes klein zijn, en de zichtlijnen beperkt.

Resident Evil 0
Resident Evil 0

Plaatjes

Net als in Resident Evil 1 zijn de achtergronden namelijk eigenlijk statische 2D-afbeeldingen waar de 3D-personages en monsters op zijn geplakt. Het ziet er op zich mooi uit, tot het moment dat je buiten het blikveld loopt en het beeld in één klap wisselt naar een nieuw camerastandpunt. Dit werkte eind jaren ‘90 heel goed, omdat het de enige manier was om supergedetailleerde omgevingen te tonen met systemen die daar helemaal niet voor ontworpen waren. In de eerste Resident Evil werkte dat. De game makers wisten wat de beperkingen waren, en probeerden ook niet meer dan waar ze mee weg konden komen. Zero doet te veel. Er zijn rare ‘breuken’ in de kleine locaties, die als je daar doorheen loopt opeens van blikrichting verschieten. Maar omdat de locatie zo klein is, ontstaan hierdoor blinde hoeken waar monsters en zombies zitten. Je kunt op ze schieten maar doet dat dus in feite blind, op een doel dat je als speler niet kunt waarnemen.

Zero heeft een heleboel kleine en grote animaties toegevoegd aan de omgevingen, zodat deze er wel behoorlijk levendig uit zien. Dit was toentertijd een hele prestatie, maar als we RE 0 vergelijken met de techniek van nu dan is deze niet goed oud geworden. Al vrij vroeg klim je bijvoorbeeld met de twee hoofdpersonen op het dak van de rijdende trein. Dit ziet er best flitsend uit, tot je na drie seconden ziet dat je over een statische afbeelding loopt en het voorbijrazend landschap in feite een herhalend filmpje is.

Resident Evil 0

Kennis van nu

Het probleem is dat al dit soort trucjes bij het maken van RE 0 de enige manier waren om deze effecten te bereiken, maar dat games van nu in staat zijn om omgevingen met net zo veel detail in real-time te tonen zonder alle vervelende cameraproblemen. En ja, het is terecht om deze ‘oude’ game met moderne techniek te vergelijken, want het uitbrengen van een remaster suggereert dat deze game bedoeld en geschikt is voor gamers van nu. Technisch gezien faalt Resident Evil 0 in die missie.

Gameplay

We zouden kunnen leven met de grafische achterstanden, want graphics maken een game niet beter. Maar waar RE 0 echt onderuit gaat is in het overtrokken personage-zap-systeem. Het idee is simpel: je bestuurt twee helden en kunt naadloos schakelen tussen deze twee. Dat betekent dat ze samen op pad kunnen maar ook los van elkaar in verschillende locaties. Dit zorgt in theorie voor interessante puzzels waarbij Billy en Rebecca op verschillende plekken moeten zijn om dezelfde puzzel op te lossen.

In de praktijk werkt dat systeem onhandig. Billy kan minder dragen dan Rebecca, wat betekent dat Rebecca als een soort muilezel alle overtollige spullen bij zich moet houden. Heb je iets nodig, dan moet je de twee dus bij elkaar brengen voor onhandig geruil. De puzzels waarbij twee personages nodig zijn, voelen erg geconstrueerd. En dat wil wat zeggen voor een game waarin je zelfs in een rijdende trein constant ‘zoek de sleutel’-puzzels moet oplossen. 

Resident Evil 0
Resident Evil 0

Raar

Ook is Resident Evil 0 heel erg rechtlijnig ontworpen. Dat betekent dat je bepaalde handelingen in een bepaalde volgorde moet uitvoeren, anders gaat het verhaal niet verder. Dit gaat verder dan ‘gewoon’ lineair ontwerp. Denk aan situaties met een ruimte waarin je zakken vol zijn, maar je wel een bepaald voorwerp moet oppakken. De game gaat pas verder met dat voorwerp op zak en lanceert dan het baasgevecht in de ruimte ernaast. Terwijl het specifieke voorwerp volkomen ongerelateerd is aan desbetreffend baasgevecht. 

Shock & yawn

Ja, er zijn nog genoeg momenten in RE 0 die je van je stoel doen springen van schrik. Er zijn brekende ruiten en springende honden. Er zijn slijmerige bloedzuigers. Er zijn zombies die opspringen als je ze niet verwacht. Dit werkt nog steeds voor wie daar gevoelig voor is. Maar zulke jump scares voelen eerder als goedkoop effectbejag dan een werkelijk goed opgebouwde horrorsfeer. Wij kunnen ook een ballon laten knappen achter het hoofd van een rustig tv-kijkende huisgenoot; dat maakt ons nog geen Alfred Hitchcock. 

Resident Evil 0

Resident Evil 0 is te genieten voor wie heel sterke nostalgische gevoelens voor de game koestert. Maar het daadwerkelijke spel blijft lang niet zo goed overeind als de remaster van de eerste Resident Evil. Het spel wil te veel, slaagt in te weinig en frustreert te vaak.

Resident Evil 0 HD Remaster is nu verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, PlayStation 3, Xbox One en Xbox 360. Ook is er een fysieke bundel verkrijgbaar voor de consoles met daarop zowel Resident Evil 0 HD Remaster als Resident Evil HD Remaster.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

EA: ‘We willen het vertrouwen van pc-gamers terugwinnen’ Beyond Good and Evil 2 nog steeds in ontwikkeling bij Ubisoft
8

Reacties op: Resident Evil 0 HD Remaster

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • vladimirr

    • 29 januari 2016 10:40
    DIT IS MIJN MENING. Voordat ik word afgebrand door mensen:

    In mijn ogen maakt Capcom net zo slechte games dan ubisoft.

    Ene na de andere remasters voor de volle prijs

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 29 januari 2016 13:38
    @vladimirr Capcom maakt ook hele slechte games. Nog slechter dan Ubisoft zelfs. Vroegah deden ze het leuk maar nu zijn die gasten het spoor finaal bijster.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • soccerroos

    • 29 januari 2016 10:46
    Kan mij niet vinden in dit verhaal. Heb RE0 paar dagen geleden uitgespeeld maar vond het echt een toffe game.

    "Billy kan minder dragen dan Rebecca"
    Volgens mij kunnen ze beiden 6 items dragen als ik mij niet vergis. Verder kun je ook items achterlaten en deze later terug halen. ( alles word op de kaart aangegeven wat je hebt achtergelaten ).

    Heb ook RE1 geprobeerd maar deze kan ik nog niet eens draaien op mijn redelijke nieuwe laptop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 29 januari 2016 10:54
    Goed onderbouwde, kritische review. Een 5 uiteindelijk nog best hoog, als je tekst leest. Na RE4, die beduidend minder was dan 2 maar op een andere manier ook goed, geen RE meer aangeraakt, vooral door het lezen van de reviews. Erg jammer hoe deze serie door de jaren heen zo verkloot is. Gisteravond het voor 3 euro aangeschafte Dead Nation uitgespeeld op mn Vita. Volgens mij eens stuk vermakelijker dan de laatste paar RE's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RIO21

    • 29 januari 2016 17:10
    Onzin review, als je een echte horror fan bent vind je dit spel prachtig.
    Resident evil is zeker niet wat het was na 5 is er niks goeds meer van gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 30 januari 2016 13:45
    Harry was volgens mij dronken toen hij deze review schreef ?
    Een 5 dude what the fuck ?

    1 van de beste old-skool survival horror games samen met RE 1 en dan een 5 ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 1 februari 2016 15:10
    @D4rKy28 Nope. Nuchter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 30 januari 2016 18:04
    Van alle old school Resident Evil's (0tm3 incl Veronica) is dit toch wel het minste deel, ik zou niet weten waarom deze HD remake in deze tijd een hoge score zou moeten krijgen.

    Toen der tijd een kleine zeven, nu een HD remake is voor mij geen voldoende waard ze hebben van alle delen die er zijn de verkeerde uitgekozen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.