Red Steel 2 | Gamer.nl

De eerste Red Steel beloofde, vooral in de trailers, intense zwaardgevechten en spannende shootouts. Toen het spel in 2006 als launchgame voor de Wii uitkwam, bleek het die beloftes niet waar te kunnen maken. Hoewel het schieten op het scherm met je Wii-mote een nieuwe ervaring was, vielen de zwaardgevechten flink tegen. Met simpele bewegingen van de pols kon je de beperkte zwaardbewegingen op gang brengen. In plaats van de intense samuraisimulaties uit de trailer, resulteerde dit in weinig indrukwekkende gevechten die je zittend in je stoel kon overwinnen. Nu, enkele jaren later, verwachten we meer van de Wii en van de spellen. Gelukkig wordt die oude belofte eindelijk ingewilligd. Met behulp van de Wii MotionPlus en één-op-één zwaardbewegingen kan je je eindelijk een echte samurai wanen.

Het avontuur begint met een introfilmpje waarin de hoofdrolspeler, The Swordsman, achter een motor van een rivaliserende clan wordt aangetrokken. The Swordsman is de laatst levende van zijn Kusagari-clan en hun rivalen, The Jackals, hebben het nu op hem gemunt. Gelukkig weet hij te ontsnappen en kan je avontuur beginnen. Na een korte introductie, waarin je kunt wennen aan het schieten op het scherm, is het aan jou de taak om je oude sensei te bevrijden van The Jackals. Met een paar rake schoten ben je de nieuw geboren held en kun je met behulp van een katana de strijd aangaan, op zoek naar wraak.

De bewegingen

Red Steel 2 bevat veel verschillende zwaardbewegingen die je allemaal kunt trainen in dojo’s. Deze sportscholen zijn verspreid door alle steden en naarmate je verder komt in het spel leer je meer bewegingen en ‘finishing moves’. In het begin is het nogal lastig om de bewegingen onder de knie te krijgen. Er is namelijk een groot verschil tu en kleine armbewegingen of grote armzwaaien. Je zult dus echt de ruimte om je heen nodig hebben om uit volle kracht met je katana de juiste bewegingen te maken. Gelukkig went dit snel en met een beetje oefening, haal je grote hordes aan vijanden met enkele grote bewegingen neer. Hou er wel rekening mee dat dit geen spel is om even rustig op de bank te spelen. Je moet echt voor de televisie gaan staan en vooral tijdens eindbaasgevechten kan dit zelfs tot een paar druppeltjes zweet op je voorhoofd leiden.

Gelukkig bestaan de gevechten niet alleen uit horizontale of vertikale slagen. Met behulp van de A, B en Z-knop kun je speciale zwaardbewegingen maken, die je ook weer aan elkaar kunt koppelen. Je krijgt dan ook een flink aantal moves tot je beschikking, maar uiteindelijk concentreer je je op de meest effectieve. Bovendien zorgen tekstballonnen op het scherm er altijd voor dat je weet welke slag het meest effectief is. Het is indrukwekkend hoe goed en uitgebreid de makers deze besturing in het spel hebben gestopt. Het komt wel eens voor dat een beweging niet precies uitkomt zoals je bedoelde, maar door de vele alternatieven om iemand aan te vallen, pak je de draad snel weer op en levert het nooit grote problemen op.

De opdrachten

Red Steel 2 begint in de stad Caldera maar later kom je ook andere steden en omgevingen tegen. In elk van deze (kleine) steden ben je vrij om op zoek te gaan naar geld en goudstaven. Ook kun je een saloon binnengaan, het huis van de sheriff bezoeken en de dojo betreden. In deze gebouwen vind je prikborden waarop je (nieuwe) opdrachten kunt vinden. De verhaallijn wordt uit de doeken gedaan door deze opdrachten, maar verwacht hier niet al te veel diepgang. De meeste opdrachten bestaan uit het bestrijden van groepen clanmembers, het verzamelen van verloren objecten of het omzetten van schakelaars. Hoewel dit in het begin van het spel niet erg storend is, vallen de opdrachten later een beetje in herhaling. Iets meer diversiteit was welkom geweest. Toch zijn er enkele momenten waarop het spel even van deze structuur afwijkt, en die situaties zijn dan ook erg prettig.

Ook zijn er opdrachten die niet verplicht zijn, maar puur extra geld opleveren. De meeste van deze opdrachten houden in dat je op zoek moet gaan naar extra schakelaars of ‘Wanted’-bordjes. Het spel focust zich in dit soort opdrachten duidelijk op het verkennen, waardoor in elk hoekje van elke stad wel wat te vinden is. De echte onderzoekers kunnen hierdoor gerust een paar uur extra met het spel bezig zijn. Bovendien kun je het extra geld goed gebruiken om verschillende onderdelen van je arsenaal te upgraden. Zo kun je je zwaard scherper maken, je pistolen upgraden en je harnas verstevigen. Het is aan te raden om flink wat geld bij elkaar te sprokkelen, want vooral in een later stadium heb je de upgrades hard nodig.

Cartoonesk

Naast de grote verandering van de besturing, valt de nieuwe grafische stijl mi chien het meest op. De cartooneske look van het spel is mooi uitgewerkt en past bij de sfeer die het spel wil neerzetten. Want naast de gebruikelijke hooibalen, zand en houten huisjes, moet je niet vreemd opkijken als er ineens een vliegende robot voor je hangt. Het is een gedurfde keuze om de ‘Wild West’-stijl te combineren met een futuristisch tintje, maar het smelt goed samen. Ook de muziek is sfeerverhogend, met leuke Western muziek en af en toe wat gotisch gezang. Klein minpuntje is dat de achtergrondmuziek soms wegviel, waardoor we in doodse stilte door het spel verder moesten. Gelukkig was bij het laden van een nieuwe omgeving, of het aanvangen van een nieuw gevecht de muziek weer terug, maar het kan niet de bedoeling van de makers zijn geweest. Ondanks wat kleine minpuntjes is Ubisoft uiteindelijk wel zijn belofte nagekomen en is één ding zeker: aan het einde van Red Steel 2 ben je het eerste deel helemaal vergeten.